ارسال به دیگران پرینت

برخلاف فشار طالبان؛ خلبانان فراری افغان به امارات می‌روند | درخواست طالبان برای بازگشت ناوگان هوایی

هنوز مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار 46 وسیله هوایی است که با خلبانان فراری افغان از افغانستان خارج شده اند.

برخلاف فشار طالبان؛ خلبانان فراری افغان به امارات می‌روند |  درخواست طالبان برای بازگشت ناوگان هوایی

خلبان‌های افغان و که پس از قدرت گیری طالبان در افغانستان به ازبکستان گریخته بودند، از روز گذشته در حال خروج از ازبکستان هستند.

به گزارش عصرایران، طالبان خواستار بازگشت این خلبانان افغان و هواپیما و هلی کوپترهای آنها به افغانستان شده است.

بیشتر خلبانان فراری افغان به ازبکستان از سوی آمریکا آموزش دیده اند.

یک خلبان افغان که ماه گذشته و پس از قدرتگیری طالبان در کابل به ازبکستان گریخت در این باره گفت: گروه اول خلبان‌های افغان از روز گذشته به سمت امارات متحده عربی پرواز کردند.  

انتظار می‌رود این انتقال در چند گروه صورت گیرد و بین دو یا چند روز پایان یابد.

خلبانان افغان تعلیم یافته از سوی آمریکا که پس از قدرتگیری طالبان به ازبکستان پناه برده‌اند، اردوگاه های خود در شهر "ترمذ" ازبکستان را ترک می کنند تا عازم امارات متحده عربی شوند- 12 سپتامبر (21 شهریور)/ عکس: این عکس را خلبانی گرفته که تمایلی به اعلام نامش ندارد

برخلاف فشار طالبان؛ خلبان فراری افغان به امارات می‌روند/ درخواست طالبان برای بازگشت ناوگان هوایی

خلبانان و پرسنل هوایی افغانستان بخشی از ناوگان هوایی این کشور را با خود از افغانستان خارج کرده اند.

رویترز پیشتر از تنش‌ در میان افغان‌های ساکن در کمپ‌های پناهجویان افغانستان خبر داده بود. این تنش به دلیل نگرانی و ترس از بازگرداندن افغان‌ها به افغانستان و کشتار آنها از سوی طالبان رخ داد.

طالبان پس از بازپس گیری قدرت و کنترل دوباره کشور در ماه آگوست (اواخر مرداد) اعلام کرد که انتقام نخواهد گرفت و تلافی نمی‌کند.

هنوز مشخص نیست چه اتفاقی برای 46 وسیله هوایی از جمله جنگنده‌های سبک A29 و هلی‌کوپترهای (بالگرد) بلک هاوک UH 60 خواهد افتاد که با خلبانان فراری از افغانستان خارج شده است. خلبانان فراری افغان پس از سقوط نیروهای زمینی دولت سابق افغانستان با این هواپیماها به کشور همسایه خود ازبکستان گریختند.

مقامات فعلی و سابق آمریکا به رویترز گفتند که طالبان، ازبکستان را برای تحویل این هواپیما، هلی‌کوپتر و پرسنل تحت فشار گذاشته‌اند.

 

خلبانان افغان که پیشتر تحت نظارت آمریکایی‌ها در افغانستان آموزش دیده اند و پس از قدرتگیری طالبان در افغانستان به ازبکستان گریخته‌اند اردوگاه‌های خود را ترک عازم امارات متحده عربی شدند- 12 سپتامبر (21 شهریور 1400)- آنها بخشی از ناوگان هوایی افغانستان را با خود به ازبکستان بردند/ عکس: رویترز

برخلاف فشار طالبان؛ خلبان فراری افغان به امارات می‌روند/ درخواست طالبان برای بازگشت ناوگان هوایی

"جان هربست" سفیر سابق آمریکا در ازبکستان از عملیات تخلیه خلبانان افغان استقبال کرد و افزود که آمریکا به خلبانان افغان مدیون است. او تلاش آمریکا در عملیات خروج خلبانان افغان را ستود.

وی افزود: امیدوارم برنامه‌هایی در دست باشد تا مطمئن شویم هواپیماهای خارج شده از افغانستان به آمریکا باز می‌گردد و به دست طالبان نمی رسد.

طالبان در باره نتایج درخواست خود از ازبکستان اظهار نظر نکرد.

طالبان ناوگان هوایی مانند هلی‌کوپترها و پهپادهای بدون سرنشین نیروهای افغانستان را در ماه گذشته توقیف و قبل از پیروزی نیروهایش در کابل درخواست بازگشت هواپیماهای خارج شده از افغانستان را مطرح کرد.

حاکمان جدید افغانستان می‌گویند که از پرسنل سابق نظامی برای بازسازی و اصلاح ساختار امنیتی دعوت خواهند کرد و به آنها آسیبی نمی‌زنند.

این پیشنهاد برای خلبانان فراری افغان که از کشور گریخته‌اند بی معنا است.

 

خلبان آموزش دیده از سوی آمریکا از قبل از قدرتگیری طالبان به اهداف اصلی طالبان تبدیل شده بودند. نیروهای طالبان آنها را ردیابی و برخی از آنها را ترور کردند.

خلبانان افغان در اردوگاه شهر ترمذ ازبکستان احساس زندانی شدن را داشتند. آزادی حرکتی آنها بسیار محدود بود و دارو و غذای کافی وجود نداشت.

در هفته گذشته برخی از مقامات آمریکا برای انجام آزمایش اطلاعات بیومتریک خلبانان افغان به کمپ خلبانان شهر ترمذ رفتند. بسیاری از خلبانان و پرسنل ساکن در اردوگاه‌های ترمذ تنها با لباس تن خود از افغانستان گریخته بودند.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه