ارسال به دیگران پرینت

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی | قطعنامه علیه ایران | برجام

اظهارات رافائل گروسی درباره نتیجه رایزنی‌هایش با مقامات ایران

دیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی مذاکرات با مقامات ایران را در جریان سفرش به تهران، سازنده خواند و گفت که دو طرف در مسیر خوبی در راستای حل اختلاف نظرها حرکت می‌کنند.

اظهارات رافائل گروسی درباره نتیجه رایزنی‌هایش با مقامات ایران

رافائل گروسی پس از سفری یک روزه به تهران و در بدو ورود به وین به درباره نتیجه رایزنی‌هایش با مقامات ایران توضیحاتی را ارائه داد  و بیان داشت که توافق به دست آمده راه حل قطعی نیست بلکه تدبیری در راستای خرید زمان  برای دیپلماسی است.  

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی عنوان کرد: نگاه او به این توافق یک راه حل طولانی مدت نیست.

او در پاسخ به سووالی درباره گمانه‌زنی‌هایی که پیش از سفر او درباره صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام مطرح بود،   اظهار کرد  که برخی کشورها بر اساس گزارش اخیر او در خصوص برجام و توافقات پادمانی ایران معتقد به صدور قطعنامه بودند.

او با بیان این‌که در تصمیم‌گیری اعضای شورای حکام نقشی ندارد، خاطر نشان کرد که اطلاعات تکمیلی را پیرامون نتایج سفرش به ایران در اختیار اعضاء قرار داده تا آن‌ها اقدامات خود را «سبک سنگین» کنند

مدیر کل آژانس سپس تصریح کرد که در دیدارش با مقامات جمهوری اسلامی، فوری ترین مساله را که به گفته او «از بین رفتن اطلاعات»  درباره فعالیت هسته‌ای ایران در زمینه آب سنگین، روتورها، سانتریفیوژها و غنی سازی است حل کرده و این دستاورد مهمی است.  

او درباره اعتبار توافق به دست آمده با ایران هم گفت که مذاکرات او با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران صریح و سازنده بوده است.

گروسی تکرار کرد که توافق به دست آمده راه حل قطعی نیست بلکه فضا را برای دیپلماسی باز کرده است.

وی بیان داشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره به دنبال ایجاد راه حل است. الان یک مسیر در برابر ما قرار دارد و ما دیدارهای دیگری خواهیم داشت.

مدیرکل آژانس در بخشی از اظهاراتش ادعا کرد که در مقطعی ارتباطش با ایران قطع، اما در سفرش به ایران برقرار شد.

 وی گفت: من توافقی با دولت قبلی داشتم که نیاز داریم دولت جدید نیز به آن متعهد باشد تا موضوعات باقی مانده با آژانس حل شوند.

گروسی عنوان کرد: ما نیاز داریم تا با دولت جدید ایران بنشینیم و درباره موضوعات نگران کننده صحبت کنیم و مشکلات را مطرح کرده و با آنها مذاکره کنیم. پس از نشست‌ها و گفت‌وگوها در وین به تهران باز خواهم گست و با مقام‌های ارشد ایرانی گفت‌وگو خواهم کرد

ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی اسفندماه سال گذشته به توافقی برای ارائه دسترسی‌های داوطلبانه از سوی ایران به دو مکان مشخص شده و تسهیل فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس دست یافتند. این توافق، یک بار قبل از منقضی شدن به مدت یک ماه و تا  سوم تیرماه تمدید شد اما ایران بعد از آن تاریخ، توافق مذکور را تمدید نکرده است.

محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران و رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران امروز (یکشنبه) بیانیه مشترکی صادر و توافق کردند تا به بازرسان آژانس اجازه داده ‌شود نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت‌های حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام کنند.

بر اساس بیانیه مشترک که به امضاء طرفین رسید، آن‌ها روحیه همکاری و اعتماد متقابل و اهمیت تداوم آن و همچنین ضرورت رسیدگی به موضوعات فیمابین در فضایی سازنده و منحصراً فنی را مورد یادآوری و تاکید مجدد قرار داده‌اند.

دراین بیانیه همچنین‌آمده است: در چارچوب تعاملات و همکاری‌های موجود فی‌مابین، طرفین تصمیم گرفتند دیدارهای متقابل را در سطوح مرتبط تداوم دهند.

در همین راستا قرار شد معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی ایران  در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس با مدیرکل دیدار و مدیرکل نیز در آینده نزدیک به تهران سفر خواهد کرد تا مشورت‌های سطح بالا با هدف تقویت همکاری‌های میان ایران و آژانس در حوزه‌های مختلف و بحث درخصوص موضوعات فعلی مورد علاقه متقابل، با دولت جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه