ارسال به دیگران پرینت

جزئیات نقل و انتقال خودرو و سند زدن که نمی‌دانید!

انتقال سند خودرو مهم‌ترین مرحله خرید خودرو به‌شمار می‌رود؛ به‌ویژه زمانی‌که می‌خواهید خودرو دست‌ دومی را معامله کنید. زیرا با زدن سند خودرو به نام خود، درصورت وقوع هرگونه مشکلی برای وسیله نقلیه‌تان می‌توانید ادعای مالکیت بر آن داشته باشید و از طریق مراجع قانونی مسئله را پیگیری کنید. سعی کنید در زمان مراجعه به دفترخانه همه مدارک انتقال خودرو را همراه‌ خود داشته باشد تا مراحل کار با سرعت بیشتری انجام شود.

جزئیات نقل و انتقال خودرو و سند زدن که نمی‌دانید!
انتقال سند خودرو مهم‌ترین مرحله خرید خودرو به‌شمار می‌رود؛ به‌ویژه زمانی‌که می‌خواهید خودرو دست‌ دومی را معامله کنید. زیرا با زدن سند خودرو به نام خود، درصورت وقوع هرگونه مشکلی برای وسیله نقلیه‌تان می‌توانید ادعای مالکیت بر آن داشته باشید و از طریق مراجع قانونی مسئله را پیگیری کنید. سعی کنید در زمان مراجعه به دفترخانه همه مدارک انتقال خودرو را همراه‌ خود داشته باشد تا مراحل کار با سرعت بیشتری انجام شود.
در این مقاله از مجله همراه‌مکانیک تلاش کرده‌ایم اطلاعات جامعی درباره هزینه، مدارک و مراحل انتقال سند خودرو را در اختیار شما قرار داده و به چند سوال مهم در این‌باره پاسخ دهیم؛ در ادامه با ما همراه باشید.
 
برای انتقال خودرو چه مراحلی باید طی شود؟
مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی آخرین مرحله‌ انتقال خودرو است که باید آن را پشت‌سر بگذارید. اما پیش از این‌کار دو مرحله دیگر باید طی شود تا اطمینان حاصل کنید که مسیر درستی را برای خرید خودرو خود انتخاب کرده‌اید و احتمال کلاهبرداری را به صفر رسانده‌اید. مراحل انتقال سند خودرو به‌صورت زیر انجام می‌شود:
⦁ نوشتن قرارداد رسمی
برای نقل‌ و انتقال خودرو حتی اگر قرارداد خرید را در خانه یا به‌صورت غیررسمی می‌نویسید؛ باید دقت کنید همه موارد با جزییات کامل در آن ذکر شده باشد. به‌ این‌ترتیب می‌توانید همه مواردی را که ممکن است در آینده منجربه مشکل شوند، در قرارداد ذکر کنید.
برای مثال، این‌که پرداخت هزینه‌ها به‌عهده چه کسی است یا چه زمانی باید مالک، خودرو را به شما تحویل دهد؛ یا این‌که شما چگونه مبلغ خرید ماشین را پرداخت می‌کنید، مواردی هستند که باید در قرارداد ذکر شوند.
به‌علاوه، مشخصات کامل خودرو شامل همه موارد موجود در برگ سبز خودرو، باید به‌طور کامل در قرارداد قید شود. همچنین وضعیت سلامت خودرو باید کارشناسی شود و نظر کارشناس را در رابطه با رنگ یا سلامت قطعات مختلف، ضمیمه قرارداد کنید. توجه داشته باشید که، تکلیف پرداخت مالیات انتقال خودرو، هزینه انتقال سند خودرو و شرایط این کار را باید به‌طور کامل و با توافق طرفین ذکر کنید.
درنهایت قرارداد توسط شما و فروشنده امضا خواهد شد و چند شاهد هم آن را امضا می‌کنند. از این قرارداد دو نسخه باید تهیه شود، که یکی در اختیار مالک و دیگری در اختیار خریدار قرار بگیرد. هم‌چنین می‌توانید زمان مراجعه به تعویض پلاک یا دفترخانه را در قرارداد قید کنید.
 
⦁ مراجعه به مرکز تعویض پلاک
در زمان مشخص‌شده، باید به‌همراه فروشنده یا با در دست داشتن وکالت‌نامه رسمی از او، به این مرکز مراجعه کنید. نکته قابل‌توجه اینجا است که هزینه وکالت‌نامه انتقال خودرو به‌عهده فروشنده بوده و خریدار در این زمینه هیچ وظیفه‌ای ندارد.
گفتنی است که در این مرکز، اصالت خودرو محرز شده و پلاک قبلی برداشته می‌شود؛ سپس پلاک جدید و برگ سبز جدید به نام خریدار صادر می‌شود و پس از مدتی، کارت خودرو به درب منزل او یا آدرس اعلامی، ارسال خواهد شد. باید دقت داشته باشید که نمی‌توانید پیش از انجام این مراحل، برای انتقال سند خودرو به دفترخانه مراجعه کنید.
 
⦁ ثبت سند در دفترخانه اسناد رسمی
پس از دریافت برگ سبز؛ می‌توانید برای ثبت سند خودرو به اتفاق فروشنده به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کنید یا به‌عنوان خریدار با در دست داشتن وکالت‌نامه از فروشنده، این کار را انجام دهید.
فروشندگان دقت داشته باشند که باید این مرحله را پس از دریافت مبلغ فروش خودرو انجام دهند. خریدار می‌تواند مبلغ باقی‌مانده را در دفترخانه به فروشنده پرداخت کند.
ddddddssssssss
شرایط انتقال خودرو چیست؟
همان‌طور که گفتیم برای سند زدن خودرو، تعویض پلاک آن ضروری است. بنابراین؛ شما هرگز نمی‌توانید با وجود پلاک قدیمی روی بدنه خودرو، به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید. همچنین شرط مهم دیگر، حضور داشتن فروشنده یا داشتن وکالت تام‌الاختیار از او است.
چه مدارکی برای انتقال سند خودرو لازم است؟
مدارک انتقال سند خودرو در هر مرحله ممکن است متفاوت باشد. در مرحله تنظیم قرارداد باید مدارک زیر را در دست داشته باشید:
اصل کارت شناسایی و برگ سبز خودرو
اصل سند مالکیت خودرو
اصل مدارک شناسایی خریدار و فروشنده
در زمان مراجعه به مراکز تعویض پلاک نیز باید مدارک زیر را به‌همراه داشته باشید:
وکالت‌نامه تام‌الاختیار به‌نام خریدار (درصورت عدم حضور فروشنده)
کارت خودرو
بیمه‌نامه شخص ثالث
برگ سبز خودرو
سند مالکیت (در صورت وجود)
اصل مدارک شناسایی خریدار و فروشنده
برگه عدم خلافی خودرو و تسویه آن
کارت معاینه فنی معتبر و تاریخ‌دار (درصورت گذشت حداقل 4 سال از تاریخ تولید خودرو)
کارت عابر بانک برای پرداخت هزینه‌های انتقال سند خودرو
درنهایت برای مراجعه به دفترخانه، این مدارک را آماده کنید:
برگ سبز جدید خودرو
سند کمپانی خودرو یا بنچاق قبلی
تاییدیه نقل و انتقال خودرو از مرکز تعویض پلاک
اصل مدارک شناسایی خریدار و فروشنده
بیمه‌نامه شخص ثالث
کارت سوخت خودرو
برگه تسویه‌حساب عوارض سالانه شهرداری
ddddddssssssssccc111111
هزینه انتقال سند خودرو چقدر است؟
بعضی هزینه‌ها مانند خلافی خودرو بستگی به مالک پیشین دارد و بسته‌به شیوه رانندگی او، می‌تواند زیاد یا کم باشد. اما برخی از هزینه‌ها مانند هزینه فک پلاک و صدور پلاک جدید، عوارض سالانه شهرداری، هزینه معاینه فنی، صدور وکالت‌نامه و مواردی از این دست، دارای نرخ مصوب است و شما می‌توانید پیش از مراجعه به هر مرکز، از آن‌ها استعلام بگیرید.
 
هزینه‌ انتقال سند خودرو به عهده چه کسی است؟
بخشی از هزینه‌ انتقال سند خودرو باید توسط فروشنده پرداخت شده و بخش دیگر باید میان طرفین معامله تقسیم شود. این هزینه‌ها یا به حساب دولت ریخته می‌شوند یا متعلق به دفترخانه است. هزینه‌هایی که فروشنده باید پرداخت کند، عبارت‌اند از:
هزینه صدور وکالت‌نامه (درصورت نیاز)
خلافی خودرو
عوارض سالانه شهرداری
هزینه‌هایی که باید میان طرفین تقسیم شود، عبارت‌اند از:
هزینه انتقال سند خودرو در دفترخانه
هزینه تعویض پلاک
هم‌چنین درصورت نیاز به کارشناسی، خریدار باید هزینه آن را نیز پرداخت کند.
 
نکات مهم برای انتقال سند خودرو
حتما پیش از انجام معامله، قولنامه و جزییات مربوط به خرید و فروش را مستند کنید تا اگر مشکلی هنگام ثبت سند پیش آمد، بتوانید به قولنامه مراجعه کنید.
برای خرید خودرویی اقدام کنید که دارای سند دفترخانه‌ای باشد.
در زمان خرید یا فروش خودرو، باید به‌طور صریح شرایط انتقال خودرو و پرداخت هزینه‌ها را در قولنامه مشخص کنید.
دقت کنید که هرگز نباید پیش از تسویه‌حساب کامل، سند را به نام خریدار انتقال دهید.
به‌عنوان خریدار باید پیش از پرداخت هر هزینه‌ای، خودرو را به‌دقت کارشناسی کرده و قیمت واقعی آن را پرداخت کنید.
به خاطر داشته باشید که در هر مرحله برای انجام سریع‌تر کارها، باید همه مدارک انتقال سند خودرو را همراه داشته باشید.
سوالات متداول نقل و انتقال خودرو
مراحل سند زدن ماشین چیست؟
.  تنظیم قرارداد
.  مراجعه به مرکز تعویض پلاک
.  مراجعه به دفترخانه
آیا می‌توان انتقال سند خودرو را، بدون انجام تعویض پلاک انجام داد؟
امکان انتقال سند خودرو بدون داشتن برگه تعویض پلاک ممکن نیست؛ مگر این‌که از فروشنده وکالت‌نامه‌ داشته باشید.
منبع: سایت همراه مکانیک https://www.hamrah-mechanic.com/


 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه