ارسال به دیگران پرینت

جزایر‌ سفید | جزایر جنوبی ایران چگونه توانستند از پیک کرونا عبور کنند و تعداد بیماران‌شان به صفر رسید

جزیره‎ های پرتعداد هرمزگان یعنی قشم، هنگام، تنب بزرگ، تنب کوچک، لاوان، ابوموسی، هندورابی، هرمز، لارک و سیری هم مثل باقی نقاط کشور در یک سال و نیم گذشته دچار کرونا شده‌اند. خبر خوب اما این است که وضعیت در بیشتر این جزیره‌ها اکنون سفید است.

جزایر‌ سفید | جزایر جنوبی ایران چگونه توانستند از پیک کرونا عبور کنند و تعداد بیماران‌شان به صفر رسید

 از این میان جزیره کیش روز جمعه 19شهریور هیچ بیمار بستری کرونایی نداشت؛ خبری که در شرایط بحرانی بسیاری از شهرهای کشور می‌تواند مسرت‌بخش باشد. کیش که حدود 40هزار نفر جمعیت دارد، حالا از معدود نقاط کشور است که تخت‌های بیمارستانی‌اش دیگر ‌ در اختیار بیماران کرونایی نیست. این در حالی است که در بسیاری استان‌ها همچون قزوین به‌دلیل شدت ابتلای شهروندان به کرونا کمبود تخت و امکانات پزشکی وجود دارد.
در این شرایط آنچه کیش را برجسته می‌کند، مجموعه اقداماتی است که برای پیشگیری و درمان در این جزیره اجرا شده و خواهد شد، آن هم با وجود انبوه گردشگرانی که هیچ‌گاه از رفتن به این جزیره خودداری نکرده‌اند، مگر آنکه محدودیتی برقرار شده باشد.

    شرایط خاص کیش
وضعیتی که هم‌اکنون کیش از نظر موفقیت در کنترل بیماری کرونا دارد در دیگر نقاط استان دیده نمی‎شود. سخنگوی علوم پزشکی هرمزگان در این‌باره به همشهری می‎گوید: مهم‌ترین عاملی که موجب موفقیت کیش در کاهش موارد بستری کرونا شد محدودیت دوهفته‌ای در جزیره به‌ویژه کاهش قابل توجه پروازهاست؛ کاری که درباره بندرعباس انجام نشد و جز قرنطینه شش‌روزه کشوری در بندرعباس هیچ محدودیت ویژه دیگری وجود نداشت. فاطمه نوروزیان اظهار می‌کند: از سوی دیگر جمعیت کیش هم بسیار کم است و وقتی گردشگران هم از آن کاسته شود، کنترل بیماری بسیار آسان‌تر خواهد شد.
علاوه بر این  اجرای واکسیناسیون گروه‌های بالاتر از 18سال در جزایر استان هم بسیار مؤثر بود. کیش از جزایری است که سرعت و تعداد واکسیناسیون آن بسیار بالاست و همین به شرایط کنونی جزیره بسیار کمک کرده. وی با بیان اینکه نمی‎شود کیش را به‌عنوان نمونه‌ای قابل تکرار برای دیگر نقاط کشور و استان درنظر گرفت، می‎گوید: کیش یک جزیره گردشگری و شرایط آن با دیگر جزایر هرمزگان ‌بسیار متفاوت است. ‌

    وضعیت قشم و دیگر جزایر
سخنگوی علوم پزشکی هرمزگان می‌گوید: تا این لحظه مردم تمام جزیره‎های استان به جز کیش، هرمز و قشم حدود 100درصد واکسن دریافت کرده‌اند. نوروزیان می‎افزاید: تعداد بستری بسیاری از جزیره‌ها حتی قبل از کیش به صفر رسید اما چون کیش جزیره بزرگ و پر مسافری است موقعیت آن برجسته‌‎تر مطرح می‎شود. وی با بیان اینکه فقط جزیره قشم اکنون شرایط نارنجی دارد و بقیه جزایر وضعیت زرد دارند، ادامه می‎دهد: قشم بزرگ و پر جمعیت است و بیشتر مردم آن بومی هستند. سفرهای هوایی هر روز به آن انجام می‌شود. هر روز افراد بسیاری برای کار، تحصیل و حتی مهمانی و دیدوبازدید اقوام از بندرعباس به قشم و از قشم به بندرعباس می‎روند و همین موجب شده ‌ که کرونا در قشم همچنان شیوع داشته باشد.

‌     نظارت همه‌جانبه بر بیماری
بیمارستان کیش فقط 80 تخت ویژه بیماران کرونایی در اختیار دارد و فضایی هم ویژه مواقع اضطراری در این جزیره درنظر گرفته شده. با این حال اکنون شیوع بیماری حالتی کنترل‌شده در این جزیره گرفته‌ است.
مدیر شبکه بهداشت جزیره کیش به همشهری می‌گوید: از ابتدای شیوع بیماری کرونا ستاد کرونای جزیره متشکل از مسئولان هر بخش و نمایندگان اصناف برای کنترل اپیدمی تصمیم‌های لازم را گرفته است. پس از مدت‌ها که جزیره بحرانی نشده بود، از اوایل تیر با شروع پیک دلتا و به‌دلیل سرایت‌پذیری بیشتر ویروس جدید موارد ابتلا به بیماری افزایش پیدا کرد. اواخر تیر وقتی متوجه شدیم به خط تاب‌آوری بیمارستان کیش نزدیک می‌شویم، اجرای محدودیت‎های جدی را پیشنهاد دادیم. به این ترتیب به‌مدت 2هفته بازارها جز مشاغل گروه یک، بسیاری از اداره‌های غیرضروری، مراکز تفریحی و رستوران‌ها تعطیل، منع تردد شبانه اعمال و دیگر اداره‌ها دورکار شد. نکته مهم راهگشای دیگری که در این محدودیت‌ها اجرا شد کاهش سفرهای هوایی تا 6پرواز در روز بود که کمک بسیاری به کنترل اوضاع کرد. محمدرضا رضانیا با بیان اینکه افزایش بیماریابی و غربالگری با دوبرابر کردن تست‌های روزانه ازجمله اقدامات مهم اجرا شده در کیش است، می‌افزاید: همچنین تلاش کردیم با کمک بسیج از اجرای قرنطینه‌های خانگی مراقبت کنیم.  آمار بستری ما از ابتدای تیر به 58نفر در یک روز هم رسید، اما اجرای این محدودیت‌ها موجب شد آمار بستری ما در روز جمعه 19شهریور به صفر برسد و تست‌های روزانه که تا 50درصد در روز مثبت می‌شد به 10درصد رسید. وی ادامه می‌دهد: استقبال مردم از واکسیناسیون بسیار خوب است و از هفته گذشته که ورود واکسن افزایش پیدا کرد ما تقریبا روزانه 1300نفر از کیشوندان را واکسیناسیون و تلاش می‌کنیم اگر ظرفیت پرسنلی اجازه دهد، یک مرکز تجمیعی تزریق واکسن دیگر هم در جزیره ایجاد کنیم.

    بیماری از کیش نرفته است
مدیر شبکه بهداشت کیش درباره میزان رعایت پروتکل‌ها در این جزیره نیز اظهار می‌کند: یکی از نقاط مثبت کار ما این است که واحدهایی که در برگزاری مراسم‌‎ها نقشی دارند با ما همکاری می‌کنند. به‌عنوان مثل نهاد امام جمعه کیش یا امام جماعت اهل سنت کیش کاملا در این دوران با ستاد کرونا هماهنگ بودند و از سوی دیگر تمام مراسم عروسی و عزا لغو شد و هیچ‌کس اجازه برگزاری نداشت. نکته مهم این است که در دوران کرونا در جزیره‌ای که اقتصاد آن بر ورود گردشگر استوار و فعالیت بیشتر ساکنان آن خدمات گردشگری است، تلاش کردیم پروتکل‌ها در این بخش بیشتر از سایر بخش‌ها رعایت شود و موفق هم بودیم.
وی درباره دیگر عوامل موفقیت جزیره کیش در کاهش آمار بستری‌های کرونا هم اظهار می‌کند: ما نظام مراقبتمان را به‌صورتی سازمان داده‌ایم که هیچ بیمار مثبت کرونایی از دید ما مخفی نشود. هر بیمار در کیش یک مراقب سلامت دارد و هر روز با بیمار در تماس است تا اگر شرایط بیمار رو به وخامت رفت بیمار ارجاع شود یا درمان تکمیلی و بستری او انجام شود. از ابتدای کرونا تا الان 56نفر در کیش بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌‎اند. در کل کشور میزان کشندگی2/2درصد درحالی‌که در جزیره 7/0درصد و این حاصل همین نظام مراقبتی موجود در جزیره است. رضانیا می‌افزاید: کیشوندان به‌شدت درباره رعایت پروتکل‌ها حساس هستند، اما آسیبی که ما می‌بینیم از گردشگرانی است که فکر می‌کنند کیش امن است و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آن ضرورتی ندارد.

     آسیب مسافران
مدیر شبکه بهداشت کیش درباره اینکه چند درصد بیماران در کیش مسافر هستند هم می‎گوید: پیک دلتای خانوادگی، افراد را درگیر می‌کرد و به همین دلیل و در‌ ماه قبل بیشتر بیماران ما کیشوند بودند ولی در پیک‌های قبلی گاه 30درصد از بیماران مسافر بودند. رضانیا با بیان اینکه انتظار از مسافران این است که با مردم و مسئولان جزیره کیش همکاری کنند تا وضعیت سلامت و اقتصاد جزیره به خطر نیفتد، اظهار می‎کند: اگر وضعیت ما دوباره قرمز شود، مجبور خواهیم شد دوباره محدودیت‌هایی را اعمال کنیم که می‌تواند به اوضاع اقتصادی کیش آسیب وارد کند.
رضانیا درباره برنامه‌های کیش برای بازنگشتن به شرایط بحرانی هم می‎گوید: تلاش ما این است که رعایت پروتکل‌ها کمتر از 80درصد نشود. با کمک مدیریت گردشگری، مدیریت بازرگانی، دامپزشکی، جوامع صنفی مثل جامعه رستوران‎داران، هتلداران، نیروی انتظامی و... تیم‌های بازرسی ایجاد کرده‌ایم تا نظارت کاملی بر اجرای دستورالعمل‎های کرونایی داشته باشیم.
یک شماره گویا هم تعریف کرده‌ایم که مردم کیش از طریق آن می‌توانند موارد تخلف از پروتکل‎ها را گزارش کنند. وی با بیان اینکه بخش بومی و غیربومی کیش در واقع امروز در هم تنیده شده است، می‌افزاید: برای ما هیچ تفاوتی میان بومی و غیربومی وجود ندارد. مسافرانی هم که برای درمان مجبور شده‌اند در کیش بمانند اگر جایی برای سکونت نداشتند در هتلی که نقاهتگاه بیماران کرونایی است 14روز به شکل رایگان اسکان داده‌شدند تا مراحل درمان آنان پایان یابد.


از اعلام نتایج می‌ترسیم

کادر درمان در دوران کرونا همواره بیشترین زحمات را برای بهبود شرایط متحمل شده‌اند. یک متخصص بیماری‌های داخلی بیمارستان کیش به همشهری می‌‌گوید: باید به این موضوع دقت کنیم که بیماری هنوز در کیش وجود دارد و ممکن است همین فردا دوباره در کیش بستری داشته باشیم. بابک فتح‌آبادی با بیان اینکه آمار بیماران سرپایی 50درصد و بستری بیش از 90درصد در کیش کاهش یافته است، اظهار می‎کند: در یک سال و نیم گذشته همه کادر درمانی، خدماتی و اداری بیمارستان کیش و سایر مراکز بهداشتی جزیره درگیر کرونا بودند و سختی‌های بسیاری را پشت‌سر گذاشتند. موقعیتی که اکنون در جزیره به‌وجود آمده حاصل تلاش همه این افراد است. یکی از مهم‌ترین عواملی هم که برای رسیدن به این شرایط به ما کمک کرد همکاری کیشوندان در رعایت پروتکل‎ها بود. وی با تأکید بر این نکته که رسیدن به شرایط ثبات بیماری نگران‌کننده است، می‎گوید: همیشه وقتی به قعر پیک می‎رسیم از اعلام نتایج می‎ترسیم زیرا ممکن است به‌سرعت با هجوم گردشگران به جزیره مواجه شدیم و به وضعیت بحرانی بیماری برگردیم. تقاضای ما از همه گردشگران این است که هنگام حضور در جزیره پروتکل‎ها را رعایت کنند زیرا بررسی ما نشان داده است که آنان کمتر از کیشوندان به رعایت پروتکل‎ها پایبند هستند.

 

منبع : همشهری
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه