ارسال به دیگران پرینت

فرار از زندان اسرائیل | ۳۰ متر سینه خیز

خوشحالی فلسطینیان و قیاس با فیلم‌های هالیوودی

در میان فلسطینی‌ها این فرار به عنوان اقدامی قهرمانانه در برابر اشغالگری فلسطین مورد استقبال قرار گرفته است. اکثر فلسطینی‌ها آشنایی دارند که قبلا در بازداشت اسرائیل بوده است.

 خوشحالی فلسطینیان و قیاس با فیلم‌های هالیوودی

جزئیات جدیدی از فرار 6 زندانی فلسطینی از زندان اسرائیل منتشر شده است. این 6 فلسطینی توانستند با حفر تونل، زندان امنیتی "جلبوع" اسرائیل را پشت سر بگذارند.

تعقیب 6 زندانی فراری فلسطینی تا کنون بی فایده مانده و زندانیان فراری از صبح دوشنبه تا کنون آزاد هستند.

به گزارش عصر ایران، درباره جزئیات این حادثه گفته می شود حدود ساعت 1:30 بامداد دوشنبه اولین زندانی فلسطینی سر خود را از حفره زیرزمینی در شمال شرقی اسرائیل بیرون آورد و خود را به بالای زمین کشاند.

پس از او نوبت به نفر دوم و نفر سوم رسید. 10 دقیقه بعد نیز 3 زندانی فلسطینی دیگر پس از 30 متر سینه خیز از سلول‌های خود در داخل زندان تا حفره روی زمین بیرون آمدند. این 6 نفر با این روش از زندانی فوق امنیتی در اسرائیل گریختند.

6 زندانی فراری که از نیروهای مبارز علیه اسرائیل بودند اینک ناپدید شده‌اند. مقامات زندان این اقدام را بزرگترین فرار فلسطینیان در 23 سال گذشته اعلام کرده اند.

با وجود همزمانی این فرار با جشن های سال نوی یهودیان، اسرائیل در روز سه شنبه عملیات -تاکنون بی فایده‌ی- تعقیب در کرانه باختری و شمال اسرائیل را تشدید کرد و صدها افسر پلیس و سرباز را در ده‌ها نقطه مستقر ساخت.

این اتفاق تحقیر نهادهای امنیتی اسرائیل محسوب می‌شود و زنگ خطر در باره خطاهای امنیتی که باعث فرار زندانیان شده را به صدا درآورده است.

این فرار، مجموعه‌ای از شایعات و جک‌ها را نیز در فضای مجازی و حقیقی به راه انداخته است. فضای مجازی پر از کلیشه‌هایی شده که این فرار را با فیلم‌های هالیوودی مقایسه می‌کنند. شنیده هایی تائید نشده نیز در مورد نحوه فرار فرمانده‌های سابق فلسطینی وجود دارد.

افسران پلیس و نگهبانان زندان در حال بررسی حفره ای هستند که 6 زندانی فلسطینی زندان جلبوع از آن فرار کرده‌اند/ عکس: رویترز

بررسی حفره زندان جلبوع

سخنگوی زندان به شرط ناشناس ماندن از جزئیات این فرار صحبت کرد. ویدئوهای منتشر شده توسط سرویس زندان نشان می‌دهد این 6 مرد با برداشتن قسمت کوچکی از کف اتاقک حمام مشترک خود، سلول را ترک کردند.

سپس آنها وارد یک حفره زیرزمینی و موجود در زیر زندان شدند. این مسیر به زندانیان امکان داد تا از 40 نگهبان زندان، سه برج مراقبت، دو دیوار غیر قابل نفوذ، دو حصار سیم خاردار و چندین سگ مواد یاب رد شوند.

این سخنگو افزود: حداقل بخشی از راه فرار آنها توسط خود زندانیان حفر شده است. اگرچه کارشناسان نظامی هنوز در حال بررسی میزان حفاری آنها، مدت زمان و ابزار مورد استفاده آنها در این فرار هستند.

سخنگوی زندان گفت: دوربین‌های نظارتی در ساعت 1:30 بامداد دوشنبه مردانی را که از حفره زمین‌های کشاورزی جنوب شرقی زندان در بیرون آمده‌اند را ثبت کردند.

مقامات زندان، پلیس و ارتش اسرائیل هنوز نتوانسته‌اند این موضوع که مسیر با قاشق حفاری شده یا خیر را تائید کنند.

حدود 5 هزار زندانی فلسطینی پس از متهم شدن به فعالیت‌ و مبارزه علیه اسرائیل در زندان‌ به سر می‌برند.

  5 نفر از زندانیان فراری از اعضای گروه "جهاد اسلامی فلسطین" هستند.

نفر ششم  "زکریا زبیدی" در این میان مشهورتر و تا حدی عجیب‌تر است. او فرمانده 45 ساله "تیپ شهدای اقصی" به عنوان گروهی مسلحانه است که ارتباطی واضح با گروه فتح به عنوان حزب سیاسی سکولار و مسلط بر نهاد فلسطینی در کرانه باختری دارد.

زکزیا زبیدی در کمپین انتخاباتی سال 2004 در شهر جنین کرانه باختری/ عکس: اسوشیتیدپرس

زبیدی زندانی فراری فلسطینی از زندان جلبوع اسرائیل

زبیدی در دهه اول سال 2000 میلادی و در دوران دومین جنبش "انتفاضه" فلسطین به سازماندهی چندین حمله نظامی علیه اسرائیل متهم شد ولی دستگیر نشد. او در سال 2007 مشمول عفو عمومی شد.  حدود 3 هزار فلسطینی و 1000 اسرائیلی در این انتفاضه کشته شدند.

زبیدی بعدها فعالیت مسلحانه ضداسرائیلی را کنار گذاشت و در عوض به "تئاتر سیاسی" روی آورد . او رهبر تئاتر آزادی در جنین شهر محل تولدش در شمال کرانه باختری شد.

اما مقامات اسرائیلی در سال 2019 مجددا از او بازجویی و تحقیق کردند و او را به اتهام دست داشتن در حملات کرانه باختری به شهرک نشینان اسرائیلی و تلاش برای قتل دستگیر کردند.

وی در  زندان بسیار امنیتی "جلبوع" در 6.5 کیلومتری شمال کرانه باختری در انتظار حکم دادگاه بود.

به گفته مقامات زندان 4 هم سلولی وی از محکومین قدیمی بوده‌اند که هر کدام براساس قانون اسرائیل به جرم فعالیت تروریستی به حبس ابد محکوم شد‌ه‌اند. دو نفر از آنها "محمد و محمود العارضه" برادرانی هستند که به جرم تلاش برای قتل" محکوم شده اند. "أیهم نایف کممجی" از دیگر زندانیان فراری به دلیل ربودن و کشتن یک جوان اسرائیلی به نام "الیاهو عاشری" به زندان افتاده است.

"یعقوب قدیری" زندانی بعدی نیز به جرم اقدام به قتل و بمب‌گذاری به دوبار حبس ابد محکوم شده است.

"مناضل یعقوب نفیعات" پنجمین زندانی نیز هنوز متهم نشده است.

هر 6 نفر از منطقه جنین در 10 مایلی زندان جلبوع بودند. این موضوع مفسران اسرائیلی را به این پرسش وا داشت که چرا به چنین زندانیان مهمی اجازه داده شده تا در نزدیکی خانواده و شبکه حمایتی خود زندانی شوند. نزدیکی آنها به محل زندگی خود می‌تواند در دریافت کمک و برنامه ریزی فرار موثر بوده باشد.

 خانواده "أیهم نایف کممجی" یکی از 6 زندانی فراری از زندان جلبوع اسرائیل روز سه شنبه عکس او را در شهر جنین کرانه باختری در میان اعضای خانواده خود جا به جا کردند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

تصویر زندانی فراری از زندان اسرائیل در میان خانواده اش

سایر خطاهایی که ممکن است به فرار زندانیان کمک کرده باشد، شامل انتشار طرح نقشه زندان در وبسایت یک شرکت معماری می‌شود.

ناتوانی مقامات زندان در روشن کردن یک دستگاه جمع کننده آنتن تلفن همراه که باعث می‌شد زندانیان از برقراری ارتباط با تلفن های همراه قاچاق به زندان جلوگیری کنند از دیگر لغزش‌های مقامات زندان به شمار می آید.

لغزش دیگر به نحوه گروه بندی زندانیان یک سلول باز می گردد.

مقامات امنیتی اسرائیل گزارش رسانه‌ها مبنی بر خوابیدن یک زندانبان کشیک در برج مراقبت حین فرار زندانیان را تائید نکرده اند.

در میان فلسطینی‌ها این فرار به عنوان اقدامی قهرمانانه در برابر اشغالگری اسرائیل در فلسطین مورد استقبال قرار گرفته است. زندان‌های اسرائیل سایه‌ای طولانی بر زندگی فلسطینیان انداخته است. اکثر فلسطینی‌ها دوست و آشنایی دارند که قبلا در بازداشت اسرائیل بوده است.

از این رو بسیاری از فلسطینیان این تحقیر نادر و نمادین در نهادهای امنیتی اسرائیل را جشن گرفتند. اسرائیل بیش از 60 درصد کرانه باختری را مستقیما اداره و بر بقیه کرانه باختری و غزه نیز تا حدی اعمال نفوذ می‌کند.

یحیی زبیدی برادر کوچکتر زکریا زبیدی در یک مصاحبه تلفنی با نیویورک تایمز گفت: " به دلیل آینکه ما فلسطینیان فقدان آزادی را تجربه می‌کنیم بیشتر بر همگان تاثیر داشته است." او افزود: "همه چیز به خواسته آزادی ما مربوط شده تا عملیات فرار".

تجمع و جشن فلسطینیان در "الخلیل" یا "حبرون" برای فرار 6 زندانی فلسطینی از زندان اسرائیل/ عکس: EPA

جشن فلسطینیان پس از فرار 6 زندانی از زندان اسرائیل

زبیدی جوان می‌گوید که از زمان فرار برادرش خبری نداشته و انتظار نداشته که او پس از فرار برای پوشش خود به خانه برگردد.

زبیدی و 5 زندانی دیگر برای آخرین بار توسط یک راننده تاکسی دیده شده اند. این راننده صبح روز دوشنبه چندین شخصیت مشکوک را در مزارع نزدیک زندان مشاهده کرده است. این راننده کمی بعد به پلیس خبر داد و تصور می‌شود که در همان لحظات مقامات زندان برای اولین بار از این فرار مطلع شدند.

به گفته مقامات زندان، فراریان دو ساعت پس از فرار به صورت کامل ناپدید شده‌اند. پس از این اتفاق 400 زندانی در این زندان اسرائیل جابه‌جا شدند.

حدود 80 زندانی برای احتیاط بیشتر به زندان‌های دیگر منتقل شده‌اند. مقامات زندان نیز بقیه زندان را برای پیدا کردن راه‌های فرار احتمالی دیگر جست‌و‌جو می‌کنند.

در سال 1987 و در آغاز انتفاضه اول 5 عضو جهاد اسلامی از زندان‌های فلسطین فرار کردند.

یک مقام امنیتی که تمایلی به افشای نامش نداشت، گفت: سه نفر در روز سه شنبه در "Naura" روستای عرب نشین در نزدیکی شمال اسرائیل به ظن کمک به فراریان دستگیر شدند.

یک مقام امنیتی دیگر گفت فراریان بلافاصله پس از فرار به گروه‌هایی تقسیم شدند.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه