ارسال به دیگران پرینت

جلسه غیرعلنی مجلس | مجلس | فرمانده نیروی قدس سپاه | مجلس شورای اسلامی

در جلسه غیرعلنی مجلس چه گذشت؟ | یک نماینده: سردار قآآنی گفت شیعیان افغانستان برای ایران اهمیت زیادی دارند

نماینده تبریز در مجلس اظهار داشت: به گفته فرمانده نیروی قدس سپاه، شیعیان افغانستان برای جمهوری اسلامی اهمیت زیادی دارند و همه اقوام افغانستان باید در اداره کشور سهیم باشند. علیرضابیگی تصریح کرد: به گفته سردار قاآنی، آمریکا روزانه ۳۰۰ میلیون دلار در افغانستان هزینه کرده و بنا بر اعتراف رئیس‌جمهور این کشور، روزی ۱۸ نفر از سربازان بازگشته از افغانستان خودکشی می‌کنند. همچنین سلیمی دیگر نماینده مجلس درباره جلسه غیرعلنی گفت: تاکید شد که سیاست جمهوری اسلامی در قبال افغانستان حمایت از تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت تمام گروه های افغانستانی است.

در جلسه غیرعلنی مجلس چه گذشت؟  | یک نماینده: سردار قآآنی گفت شیعیان افغانستان برای ایران اهمیت زیادی دارند

نماینده تبریز در مجلس اظهار داشت: به گفته فرمانده نیروی قدس سپاه، شیعیان افغانستان برای جمهوری اسلامی اهمیت زیادی دارند و همه اقوام افغانستان باید در اداره کشور سهیم باشند.

 احمد علیرضابیگی در گفتگو با مهر در تشریح نشست غیرعلنی مجلس شورای اسلامی با حضور سردار اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس اظهار داشت: به گفته سردار قاآنی، کارشناسان سیاسی و نظامی شکست آمریکا در افغانستان را به مراتب مهمتر و پررنگ‌تر از شکست آمریکا در ویتنام تحلیل می‌کنند.

وی ادامه داد: فرمانده سپاه قدس معتقد بود این حادثه بعد از ۲۰ سال سرمایه‌گذاری آمریکا و حضور واشنگتن در افغانستان اتفاق افتاده است. حضور آمریکا در افغانستان ارتباطی با حادثه ۱۱ سپتامبر نداشته و آمریکا پس از ترور احمد شاه مسعود مصمم به حضور در افغانستان شده بود.

علیرضابیگی افزود: سردار قاآنی تأکید کرد جمهوری اسلامی با نگاهی مبتنی بر منافع ملی خود، تحولات افغانستان را رصد می‌کند و به سرنوشت افغانستان علاقه‌مند است به همین دلیل از ابتدای ورود شوروی به افغانستان به‌عنوان وظیفه دینی از مردم این کشور حمایت کرد.

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به گفته سردار قاآنی، آمریکا روزانه ۳۰۰ میلیون دلار در افغانستان هزینه کرده و بنا بر اعتراف رئیس‌جمهور این کشور، روزی ۱۸ نفر از سربازان بازگشته از افغانستان خودکشی می‌کنند.

وی اظهار داشت: سردار قاآنی تأکید کرد آنچه برای ما در افغانستان اهمیت دارد، این است که امنیت جمهوری اسلامی مخدوش نشود، نقشه آمریکا این است که ایران را با جهان اهل سنت درگیر کند بنابراین جمهوری اسلامی باید به گونه‌ای عمل کند که امنیت ایران مخدوش نشده و آمریکا به اهداف خود دست نیابد.

علیرضابیگی تأکید کرد: به گفته فرمانده سپاه قدس، شیعیان افغانستان برای جمهوری اسلامی اهمیت زیادی دارند و ایران تلاش دارد حل موضوع افغانستان از طریق جنگ نباشد و همه اقوام افغانستان در اداره کشور سهیم باشند.

سلیمی: ایران حامی تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همه گروه های افغانستانی است

عضو هیئت رئیسه مجلس ضمن بیان جزئیاتی از جلسه غیرعلنی امروز مجلس که با حضور فرمانده نیروی قدس سپاه برگزار شد، گفت: در این نشست تاکید شد که سیاست جمهوری اسلامی در قبال افغانستان حمایت از تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت تمام گروه های افغانستانی است.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با تسنیم، با اشاره به نشست غیرعلنی صبح امروز خانه ملت که با موضوع تحولات افغانستان و با حضور سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران برگزار شد، گفت: یکی از مباحثی که در جلسه امروز مطرح شد مسئله خروج مفتضحانه آمریکا از افغانستان بود که تاکید شد که این نحوه خروج بیانگر شکست سیاست های آمریکا در این کشور است.

وی افزود: آمریکایی ها از دو دهه پیش وارد منطقه غرب آسیا شدند و علی رغم هزینه کرد بیش از 2300 میلیارد دلار که 83 میلیارد دلار آن فقط برای تجهیز ارتش بوده، دستاوردی جز تلفات حدود 4800 نفری که البته بر اساس آمار غیررسمی بالای 10 هزار نفر بوده، نداشتند. ضمن اینکه حضور آمریکا در منطقه در دو دهه گذشته موجب آوارگی میلیون ها نفر از مردم منطقه شده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: همچنین تاکید شد که شکست و خروج مفتضحانه آمریکا از افغانستان آغازی بر افول قدرت این کشور در دنیا خواهد بود و روند اخراج آمریکایی ها از منطقه شروع شده است. البته آمریکا به دنبال این است که با راه اندازی جنگی داخلی در افغانستان و دیگر کشورهای منطقه تداوم حضور نامشروع خود را داشته باشد.

سلیمی گفت: در عین حال تاکید شد که سیاست جمهوری اسلامی در قبال افغانستان حمایت از تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت تمام گروه های افغانستانی است.

 
 

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه