ارسال به دیگران پرینت

افغانستان | پاکستان | طالبان

مشاور رئیس‌جمهور پیشین افغانستان: پاکستان از فرسایشی شدن جنگ پنجشیر می‌ترسد | قدرت‌ها اراده سازمان ملل و یوناما را تسخیر کردند | اسلام‌آباد در افکار عمومی افغانستان متجاوز شناخته می‌شود

محمدهاشم عصمت‌اللهی مشاور رئیس‌جمهور پیشین افغانستان گفت: زمانی که پاکستانی‌ها متوجه شدند طالبان نمی‌تواند چندان به پیشروی در پنجشیر ادامه دهد، وارد عمل شدند و شاهد پیاده‌سازی سناریوی خطرناک هستیم.

مشاور رئیس‌جمهور پیشین افغانستان: پاکستان از فرسایشی شدن جنگ پنجشیر می‌ترسد | قدرت‌ها اراده سازمان ملل و یوناما را تسخیر کردند |  اسلام‌آباد در افکار عمومی افغانستان متجاوز شناخته می‌شود

مشاور رئیس‌جمهور پیشین افغانستان گفت: زمانی که پاکستانی‌ها متوجه شدند طالبان نمی‌تواند چندان به پیشروی در پنجشیر ادامه دهد، وارد عمل شدند و شاهد پیاده‌سازی سناریوی خطرناک هستیم.

«محمدهاشم عصمت‌اللهی» مشاور رئیس‌جمهور پیشین افغانستان با اشاره به تحولات اخیر پنجشیر و درگیری طالبان با جبهه مقاومت ملی افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: تا چند روز پیش، اخبار حکایت از آن داشت که طالبان در کمین نیروهای جبهه ملی افغانستان در پنجشیر اسیر و تعدادی از آنها کشته شدند. تمامی داده‌ها حکایت از ادامه درگیری‌ها در پنجشیر داشت. از سوی دیگر روز گذشته تصاویری از سوی طالبان منتشر شد که ادعا کرده بودند این جریان وارد ولایت پنجشیر شده است اما نیروهای احمد مسعود این موضوع را تکذیب کردند و بخشی از روز گذشته به جنگ روانی و رسانه‌ای میان طالبان و نیروهای مقاومت پنجشیر گذشت. باید توجه کرد که دره پنجشیر اساساً یک موقعیت استراتژیک به حساب می‌آید که ۱۰۰ کیلومتر طول دارد و در آن دره‌های کوچکتر واقع شده است. به همین جهت تصرف این جغرافیا توسط طالبان بسیار مشکل است؛ به گونه‌ای که در زمان حمله ارتش شوروی به این منطقه شاهد آن بودیم که این کشور هم نتوانست پنجشیر را تصرف کند و نهایتا مجبور به عقب‌نشینی شدند.

وی ادامه داد: واقعیت این است که ما شاهد پیاده‌سازی یک سناریو در این منطقه هستیم و در پشت پرده حالا پاکستان و آمریکا در حال خط‌دهی به این پروژه هستند و در همین جهت مقاومت از سوی جبهه ملی افغانستان کاملا مشهود است. براساس اسناد موجود، زمانی که پاکستانی‌ها متوجه شدند طالبان نمی‌تواند چندان به پیشروی در پنجشیر ادامه دهد، یکباره پهپادها و جنگنده‌های خود را وارد معادله افغانستان کردند تا علیه پنجشیر به کار بگیرند؛ به صورتی که روز گذشته در فضای مجازی ویدئویی منتشر شده که نشان می‌دهد یک جنگنده پاکستان در دره پنجشیر مشغول پرواز است که همین می‌تواند سندی بر دخالت پاکستان در تحولات اخیر افغانستان باشد. معتقدم تمام این سناریو توسط سازمان اطلاعات ارتش پاکستان هدایت و پیاده‌سازی شده است که می‌تواند ناامنی را به مرزهای جمهوری‌های جدا شده از شوروی سابق سرایت دهد. حتی ممکن است مرزهای منتهی به چین هم به زودی توسط پاکستان ناامن شود که این هم می‌تواند تبعات منفی بر تحولات منطقه داشته باشد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: براین اساس معتقدم پاکستان در افکار عمومیِ افغانستان به عنوان یک کشور متجاوز شناخته شد و به نظر می‌رسد که باید اسلام‌آباد را یک عنصر ضد امنیت در افغانستان دانست. این در حالی است که گفته می‌شود در پاکستان بسیاری از جریان‌های تکفیری در حال ساماندهی و تجهیز شدن هستند و معلوم نیست که در آینده نزدیک و میان مدت قرار است از این جریان‌ها در کدام کشور و یا در کدام ناحیه افغانستان استفاده شود. اینکه سران القاعده وارد کابل می‌شوند و تصویر آنها در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر می‌شود نشان می‌دهدکه یک سناریوی جدید مطرح شده که تمام آنرا باید در قالب و چارچوب پیوستِ توافق دوحه بدانیم. لذا اگر کمک‌ها به مقاومت پنجشیر برسد بدین ترتیب، جنگ فرسایشی خواهد شد و تنها راه یکسره شدن اعمال نفوذ پاکستان در این رویداد بود؛ چراکه اسلام‌آباد هم از ادامه این جنگ ترس دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این داده‌ها نشان می‌دهد افغانستان و مردمش در یک وضعیت مبهم و خطرناک قرار دارند و از سوی دیگر باید توجه کرد که غربی‌ها هم به دنبال ایجاد یک باتلاق در افغانستان هستند. تمام این تحولات در حالی رخ می‌دهد که متاسفانه ما شاهد سکوت جامعه جهانی و سازمان ملل در مورد تحولات پنجشیر هستیم و این به شدت دردناک است. واقعیت این است که سرتاپای سازمان ملل و همچنین یوناما توسط قدرت‌های بزرگ تسخیر شده و آنها نمی‌گذارند کار براساس ضوابط و قوانین جلو برود. به یاد دارم در دور دوم ریاست جمهوری حامد کرزی که در آن وقت مشاور ایشان بودم، علنا اعلام کرد که سازمان ملل گروگان آمریکا و سازمان سیا شده است. بر این اساس عملا نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری سکوت کردند و حالا ما شاهد چنین وضعیت اسفبار در پنجشیر و افغانستان هستیم؛ چراکه همیشه پای منافع قدرت‌ها در میان بوده و حالا هم مجدداً همین سیاست در حال تکرار شدن است.

 
 

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه