ارسال به دیگران پرینت

فناوری فضایی | بلایای طبیعی

چین می‌خواهد از ماهواره‌ها برای جلوگیری از وقوع بلایای طبیعی استفاده کند

چین برنامه جاه‌طلبانه‌اش برای ساخت صورت فلکی ماهواره‌ای متشکل از ۳۶ ماهواره مدار پایین را آغاز کرده و می‌خواهد تا سال ۲۰۲۳ تمام آن‌ها را پرتاب کند. این ماهواره‌ها می‌خواهند درباره بلایای طبیعی اطلاعات جمع‌آوری و امکان پیش‌بینی و نظارت روی آن‌ها را برای چین فراهم کنند.

چین می‌خواهد از ماهواره‌ها برای جلوگیری از وقوع بلایای طبیعی استفاده کند

به گزارش «China Daily»، این پروژه جدید توسط شرکت «Tianjin Satcom Geohe Technologies Co» رهبری می‌شود و اولین ماهواره در ژوئن ۲۰۲۲ پرتاب خواهد شد. سایر ماهواره‌ها تا مه ۲۰۲۳ به اولین ماهواره می‌پیوندند.

شبکه ماهواره‌ای چین تصاویر باکیفیتی در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد تا آن‌ها بتوانند تغییر شکل‌های زمین‌شناسی را حتی در مقیاس میلی‌متری تشخیص دهند. این ویژگی امکان پیش‌بینی بلایای طبیعی زمین‌شناسی احتمالی مانند رانش زمین و فرونشست زمین را فراهم می‌کند.

طبق گزارش اخیر، داده‌های ماهواره‌ای با بررسی‌های زمین‌شناسی و همچنین داده‌های نظارتی جمع‌آوری شده توسط سنسورهای زمینی ترکیب می‌شوkد تا دقت پیش‌بینی بلایای طبیعی را بهبود دهد. با اینکار، دولت‌ها و شهروندان زمان بیشتری برای آمادگی در برابر چنین شرایطی خواهند داشت.

چین تنها کشوری نیست که می‌خواهد از ماهواره‌ها برای جلوگیری از وقوع بلایای طبیعی استفاده کند. «منشور بین‌المللی فضا و بلایای بزرگ» یک تلاش بین‌المللی است که از فناوری فضایی برای کمک و واکنش‌های اضطراری در زمان بروز بلایای طبیعی استفاده می‌کند.

در این تلاش بین‌المللی ۱۷ عضو حضور دارند و ۶۱ ماهواره هم در سراسر جهان در این برنامه همکاری می‌کنند تا امکان سازماندهی سریع منابع برای واکنش‌های سریع به حوادث طبیعی را فراهم کنند. این شبکه ۷ روز هفته و به صورت ۲۴ ساعته فعالیت می‌کند، بنابراین هیچ کدام از بلایا از دید این سازمان بین‌المللی دور نمی‌مانند.

آژانس فضایی اروپا هم از ماهواره‌ها برای مشاهده بلایای طبیعی مانند زلزله، آتش‌سوزی، سیل و فوران آتش‌فشان‌ها استفاده می‌کند.

در نهایت بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که چین تنها روی این صورت فلکی ماهواره‌ای کار نمی‌کند. این کشور از آوریل سال جاری میلادی مشغول کار روی یک صورت فلکی ماهواره‌ای غول‌پیکر متشکل از ۱۳ هزار ماهواره برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای است.

 

 

منبع : دیجاتو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه