ارسال به دیگران پرینت

سرانه مصرف روغن ۹ | روغن و چربی

ایرانی‌ها ۹ کیلوگرم بیشتر از سرانه جهانی روغن خوراکی مصرف می‌کنند

مشاور وزیر و مجری طرح کشت دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت:ایرانی‌ها ۹ کیلوگرم بیشتر از سرانه جهانی روغن خوراکی مصرف می کنند که با توجه به مضرات آن و بروز بیماری های قلبی و عروقی ، نیاز است مصرف روغن نباتی در خانواده ها کاهش یابد.

ایرانی‌ها ۹ کیلوگرم بیشتر از سرانه جهانی روغن خوراکی مصرف می‌کنند

علیرضا مهاجر روز شنبه در اهواز افزود: سرانه مصرف روغن خوراکی در ایران ۲۱ کیلوگرم در سال است در حالی که سرانه جهانی مصرف این ماده خوراکی ۱۲کیلوگرم است.

وی گفت: برای کاهش مصرف روغن خوراکی در کشور باید آموزش عمومی شکل گیرد و لازم است رسانه ها در این زمینه پیشقدم شوند تا مردم متقاعد شوند و مصرف روغن نباتی را کمتر کنند.

مهاجر روند رو به افزایش مصرف روغن خوراکی را در کشور نگران کننده خواند و افزود: باید دستگاه های فرهنگی و رسانه ای کشور روی ضرورت کاهش مصرف روغن خوراکی برنامه ریزی کنند.

تامین ۵۰درصد روغن نباتی در کشور در افق ۱۴۰۴

مجری طرح کشت دانه های روغنی وزارت جهادکشاورزی گفت:بر اساس برنامه دولت جدید ، تا چهار سال آینده باید ۵۰درصد نیاز کشور به روغن نباتی در داخل تامین شود.

مهاجر رسیدن به این هدف مهم را مستلزم انجام سه کار اساسی دانست و گفت: نخست اینکه روغن نباتی از سبد کالاهای اساسی خارج شود ، قیمت آن آزاد و کارهای فرهنگی برای کاهش مصرف روغن انجام و به نتیجه برسد.

وی گفت: چنانچه هماهنگی و برنامه ریزی معطوف به این سه هدف شود و در کنار آن سطح زیرکشت دانه های روغنی نیز افزایش یاید تحقق تامین نیاز ۵۰ درصدی روغن نباتی در کشور امکان پذیر خواهد بود.  

۱.۵میلیون تن نیاز کشور به روغن خوراکی

مشاور وزیر جهادکشاورزی گفت: سالانه ۱.۵میلیون تن روغن نباتی در کشور مصرف می شود که باید این مصرف به ۱.۲ میلیون تن کاهش یابد.

وی با بیان اینکه تولید داخلی روغن نباتی تنها ۲۰۰هزار تن در سال است افزود:تا چهارسال آینده تولید روغن نباتی با توسعه کشت دانه های روغنی به خصوص کلزا ، کنجد و آفتابگردان به ۶۰۰هزار تن خواهد رسید که چنانچه مصرف نیز از۱.۵ میلیون تن در سال به ۱.۲میلیون تن کاهش یابد قادر خواهیم بود نیمی از روغن نباتی مورد نیاز کشور را در داخل تولید کنیم.

مهاجر توسعه کشت دانه روغنی کلزا در سطح ۳۵۰هزار هکتار و استحصال ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار تن روغن از این گیاه را در رسیدن به برنامه ۱۴۰۴ با افق تولید نیمی از نیاز کشور به روغن نباتی موثر دانست و افزود:باید سرانه مصرف روغن نباتی را از ۲۱کیلوگرم به ۱۵کیلوگرم کاهش دهیم.      

به گزارش ایرنا خوزستان قطب اصلی کشت و تولید دانه های روغنی به خصوص کلزا و کنجد است.

سطح زیرکشت دانه روغنی کلزا در خوزستان در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ حدود ۶۸هزار هکتار بود که قرار است در سال زراعی آینده این سطح به ۱۰۰هزار هکتار برسد.

سطج زیرکشت کنجد نیز ۱۵هزار هکتار برآورد شده که سال آینده با بکارگیری گونه جدید کنجد مقاوم به ریزش و کشت جایگزین برنج در استان ، به ۴۰هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه