ارسال به دیگران پرینت

سخنگوی طالبان: چین گفت سفارتش در کابل را حفظ می‌کند

یک سخنگوی طالبان به نقل از معاون وزیر خارجه چین گفته پکن قصد دارد سفارتش در کابل را حفظ کند. او اضافه کرد که روابطمان نسبت به گذشته بیشتر خواهد شد. چین به علاوه، کمک‌رسانی‌های بشردوستانه‌اش به ویژه برای درمان کووید-۱۹ را افزایش خواهد داد.

سخنگوی طالبان: چین گفت سفارتش در کابل را حفظ می‌کند

یک سخنکوی طالبان در توییتر نوشته معاون وزیر خارجه چین به این گروه گفته پکن قصد دارد سفارتش در کابل را حفظ کند.

«سهیل شاهین»، سخنگوی طالبان در این توییت نوشته است «عبدالسلام حنفی» یکی از اعضای دفتر سیاسی طالبان در دوحه با «وو جینگهائو»، معاون وزیر خارجه چین تماس تلفنی برقرار کرده است.

او نوشته است: «معاون وزیر خارجه چین گفت که آنها سفارتشان در کابل را حفظ خواهد کرد. او اضافه کرد که روابطمان نسبت به گذشته بیشتر خواهد شد. چین به علاوه، کمک‌رسانی‌های بشردوستانه‌اش به ویژه برای درمان کووید-۱۹ را افزایش خواهد داد.»

سخنگوی وزارت خارجه چین ساعاتی قبل‌تر از آمریکا خواسته بود از شکست در افغانستان درس گرفته و تلاش برای تحمیل ارزش‌ها و ایدئولوژی خود به کشورهای دیگر را متوقف کند.

اشغال ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان بامداد سه‌شنبه هفته جاری با خروج هواپیمای آمریکا از فرودگاه بین‌المللی «حامد کرزای» در کابل، پایتخت افغانستان به پایان رسید.

خروج آمریکا از افغانستان در حالی به پایان رسید که انتقادها از «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا پس از کشته شدن ۱۳ نظامی تروریست آمریکایی بر اثر انفجاری در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی «حامد کرزای» در کابل، پایتخت افغانستان بالا گرفته است. این انفجار عصر پنجشنبه (۵ شهریور/۲۷ اوت) اتفاق افتاد و ده‌ها نفر در آن کشته و زخمی شدند.

گروه طالبان یکشنبه (۱۵ اوت/۲۴ مردادماه) بعد از خروج «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور سابق افغانستان وارد شهر کابل شد. تحلیلگران ورود نیروهای طالبان را به منزله خاتمه تلاش‌های ۲۰ ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای بازسازی افغانستان به شکل مطلوب جهان غرب می‌دانند.

چین، به طور مشخص شکست آمریکا در افغانستان را شکست تلاش‌های این کشور برای تحمیل ارزش‌ها و سبک زندگی غربی به کشورهای دیگر دانسته و از آمریکا بابت این موضوع انتقاد کرده است.

نماینده چین در سازمان ملل متحد چند روز پیش در یک نشست شورای حقوق بشر این نهاد در خصوص افغانستان گفت: «ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا و کشورهای دیگر باید در قبال نقض حقوق بشر توسط ارتش‌های خود در افغانستان در جایگاه پاسخگویی قرار بگیرند و سیر جلسه کنونی باید این موضوع را پوشش دهد.»

وی افزود: «ایالات متحده و سایر کشورها به بهانه دموکراسی و حقوق بشر مداخلات نظامی را در سایر کشورهای مستقل انجام می‌دهند و مدل خود را بر کشورهایی با تاریخ و فرهنگ بسیار متفاوت تحمیل می‌کنند.»

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه