ارسال به دیگران پرینت

رهبر جدایی طلبان کشمیر / کشمیر

سید علی شاه گیلانی در گذشت

منطقه جامو و کشمیر منطقه ای است که هم هند و هم پاکستان بر سر آن ادعای ارضی دارند و بسیاری از مسلمانان کشمیری از اتحاد این سرزمین، چه تحت حاکمیت پاکستان یا چه به عنوان یک کشور مستقل حمایت می‌کنند.

سید علی شاه گیلانی در گذشت

سید علی شاه گیلانی رهبر جدایی طلبان کشمیر پس از تحمل یک دوره بیماری در سن ۹۲ سالگی در منزل مسکونی اش در شهر سرینگر گذشت.

شبکه خبری الجزیره گزارش داد: گیلانی که ریاست حزب «تحریک حریت» را بر عهده داشت چهارشنبه شب پس از یک دوره طولانی بیماری درگذشت.

الجزیره نوشت جسد او روز پنجشنبه در مراسمی که قبل از سحر با کنترل شدیدی انجام شد، به خاک سپرده شد زیرا مقامات هند محدودیتی را در سراسر منطقه هیمالیا اعمال کردند. بر اساس گزارش ها، تنها تعداد کمی از بستگان وی از جمله دو پسر او در مراسم تدفین حضور داشتند.

یک مقام پلیس چهارشنبه شب به الجزیره گفته بود که تنها اعضای خانواده و «چند همسایه اجازه دارند در مراسم تشییع جنازه شرکت کنند».

گیلانی ژوئن سال گذشته (۲۰۲۰ ) از دنیای سیاست کنار کشید. پیش از کناره‌گیری ریاست گروه تندروی «کنفرانس حریت تمام احزاب» را که یک ائتلاف جدایی طلب بود برعهده داشت. این ائتلاف حاکمیت هند بر منطقه جامو و کشمیر را نمی‌پذیرفت و خواستار خودمختاری و یا الحاق این منطقه به پاکستان بود.

بعد از لغو معاهده ۳۷۰ سال ۲۰۱۹ در تاریخ ۵ اوت که وضعیت ویژه ای را به کشمیر اعطا کرده بود، گیلانی به دلیل وضعیت ضعیف سلامت خود مجبور شد در خانه محبوس شود.

خانواده او می گویند که این سیاستمدار سالخورده سال ها بیمار بوده و در ۱۲ سال گذشته پس از رهبری چندین اعتراض ضد هند در حصر خانگی بوده است.

منطقه جامو و کشمیر منطقه ای است که هم هند و هم پاکستان بر سر آن ادعای ارضی دارند و بسیاری از مسلمانان کشمیری از اتحاد این سرزمین، چه تحت حاکمیت پاکستان یا چه به عنوان یک کشور مستقل حمایت می‌کنند.

مقام های هند، جدایی طلبان کشمیر را «تروریست‌» و مورد حمایت پاکستان قلمداد می کنند اما اسلام اباد این ادعا را رد کرده است.

طبق گزارش‌ها، در درگیری‌هایی که از سال ۱۹۸۹ تاکنون میان نیروهای هند و گروه‌های جدایی طلب مسلح درگرفته است؛ ده‌ها هزار غیرنظامی، نیروهای شورشی و دولتی کشته شدند.

شبکه خبری بی بی سی در انتشار خبر درگذشت رهبر جدایی طلبان کشمیر از او به عنوان مردی که برای آزادی کشمیر جنگید نام برد و روزنامه گلف نیوز بحرین نیز نوشت وی فردی بانفوذ بود.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه