ارسال به دیگران پرینت

شهرداری تهران

علیرضا زاکانی به طور رسمی شهردار منتخب شورای شهر تهران شد

با ۱۸ رای موافق از ۲۱ عضو شورای شهر تهران نماینده قم و رئیس کنون مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان شهردار پایتخت انتخاب شد. زاکانی یکی از نامزدان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود که به نفع ابراهیم رئیسی کنار رفت.

علیرضا زاکانی به طور رسمی شهردار منتخب شورای شهر تهران شد

اعضای ششمین دوره شورای شهر تهران یک‌شنبه ۱۷ مرداد در دومین نشست خود علیرضا زاکانی را به عنوان نوزدهمین شهردار پایتخت از زمان انقلاب ۵۷ به این سو انتخاب کردند.

زاکانی در حال حاضر نماینده قم در مجلس شورای اسلامی و رئیس مرکز پژوهش‌های این نهاد است و برای نشستن بر کرسی شهردار تهران باید از مجلس استعفا دهد.

اعضای شورای شهر تهران پیش از این در یک نشست غیررسمی از میان سه گزینه نهایی برای شهرداری پایتخت علیرضا زاکانی را انتخاب کرده بودند.

صبح یک‌شنبه در آغاز نشست شورای شهر علیرضا جاوید، به عنوان سرپرست شهرداری تهران انتخاب شد که تا زمان طی شدن مراحل قانونی تائید حکم زاکانی مدیریت شهری پایتخت را بر عهده بگیرد.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر می‌گوید به پرویز حناچی، شهردار پیشین تهران، پیشنهاد شده بود تا زمان انتخاب شهردار جدید سمت سرپرستی را بر عهده بگیرد اما او گفته است که اگر آمدن شهردار جدید طول بکشد کار برای او مشکل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، چمران به خبرنگاران گفت: «با دوستان مشورت کردیم و گفتیم مشخص نیست که چقدر طول بکشد که آقای زاکانی از مجلس رأی بگیرد و بعد وزارت کشور برود و تایید شود.»

مطابق قانون، صلاحیت شهردار منتخب اعضای شورای شهر تهران برای فعالیت در این سمت باید به تایید وزارت کشور برسد. همچنین لازم است مجلس با استعفای زاکانی موافقت کند.

این مراحل بیشتر جنبه تشریفاتی دارند، با این همه از آنجا که کابینه دولت سیزدهم هنوز تشکیل نشده و فرایند پیشنهاد و رای اعتماد به وزیر کشور آینده زمان‌بر است، امور شهرداری تا آن زمان توسط سرپرست اداره می‌شود.

بدهی‌ها و طلب‌های شهرداری

به گزارش ایسنا، زاکانی پس از خاتمه نشست شورای شهر در جمع خبرنگاران گفته است: «شهرداری تهران حدود ۶۶ هزار میلیارد تومان بدهی دارد و در نقطه مقابل ۵۷ هزار میلیارد تومان مطالبه دارد؛ لذا زمانی که صحبت از بدهی‌های شهرداری تهران می‌شود باید مطالبات این مجموعه نیز در نظر گرفته شود.»

او با بیان این که شهرداری باید در کنار اداره شهر سالیانه بخشی از بدهی‌های خود را هم پرداخت کند، دریافت مطالبات و انتشار اوراق مشارکت را از جمله راه‌های تامین مالی این کار عنوان کرد.

زاکانی با اشاره به برنامه خود برای ایجاد یک "قرارگاه اجتماعی" در این باره گفت: «با ایجاد این قرارگاه در شهرداری تهران همه دستگاه‌های دخیل در امر آسیب‌های اجتماعی پای کار خواهند آمد و موضوعاتی چون تکدی‌گری، معتادین متجاهر و کودکان کار در این قرارگاه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند تا راهکارهایی برای حل و فصل آن انتخاب شود.»

همسویی شهردار آینده با رئیسی و قالیباف

شهردار منتخب شورای شهر تهران همسویی خود با رئیس دولت سیزدهم و رئیس مجلس، محمد باقر قالیباف را یک "فرصت طلایی" برای پیشبرد برنامه‌هایش خواند و افزود: «به این ترتیب بخش زیادی از مجوزها می‌تواند در جهت جهش شهر با وجود این ارتباط و تعامل صادر شود.»

علیرضا زاکانی یکی از هفت داوطلبی بود که شورای نگهبان صلاحیت آنها برای نامزدی در رقابت‌های انتخاباتی سیزدهمین دوره ریاست جمهوری را تائید کرد.

زاکانی یکی از نامزدهای پوششی انتخابات ریاست جمهوری به شمار می‌رفت. او گرچه این مسئله را به شدت تکذیب می‌کرد سرانجام انصراف داد و گفت رئیسی را "اصلح" می‌داند و به او رای خواهد داد.

شهرداری با دو بار سابقه رد صلاحیت شدن

مسئول سابق سازمان بسیج دانشجویی می‌گوید رئیس دولت سیزدهم به او پیشنهاد وزارت در یکی از وزارت‌خانه‌های رفاه و بهداشت یا ریاست دفتر ریاست جمهوری را داده اما او شهردار شدن را ترجیح می‌دهد.

زاکانی روز گذشته به خبرگزاری صدا و سیما گفت: «بین حضور در شهرداری تهران و حضور در کابینه نتیجه گرفتم که در شرایط کنونی و افزایش نارضایتی‌های مردم از شهرداری تهران و نیاز تهران به تحول فرهنگی و اجتماعی در شهرداری تهران حاضر شوم.»

علیرضا زاکانی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در سال‌های ۹۲ و ۹۶ هم ثبت‌نام کرده بود اما شورای نگهبان هر دو بار از تائید صلاحیت او خودداری کرد.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      بالاخره آرزو کردیم یه بار قانون را تفسیر به رای نکنند که کردند

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه