ارسال به دیگران پرینت

نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند مصنوعی باعث نابودی مغز می‌شوند

عوارض خطرناک نوشیدنی‌های شیرین

تا به حال به این مسئله فکر کرده‌اید که نوشابه رژیمی چقدر می‌توانند برای سلامتی شما مضر باشند؟ شاید گمان کنید این نوشابه‌ها در مقایسه با نوشابه‌های حاوی قند مصنوعی گزینه بهتری باشند، اما بر مبنای تحقیقات این فرضیه رد می‌شود!

عوارض خطرناک نوشیدنی‌های شیرین

دلایل زیادی برای اجتناب از مصرف نوشابه‌ها وجود دارد. نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند مصنوعی، خطر سکته مغزی و زوال عقل را افزایش می‌دهند. به عبارت دیگر، باعث نابودی مغز می‌شوند. محققان دانشگاه بوستون دریافتند افرادی که از نوشابه استفاده می‌کنند تقریباً سه برابر بیشتر از سایرین، در معرض سکته مغزی و زوال عقل هستند.

نوشیدنی‌های شیرین و دارای شیرین‌کننده‌های مصنوعی مضرات بسیاری را با خود به همراه دارند. در این مطلب به بررسی خطرات این نوشیدنی‌ها پرداخته می‌شود.

نوشیدنی‌های حاوی قند مصنوعی، خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهند

محققان، میل به نوشیدن نوشابه رژیمی در حدود ۳۰۰۰ بزرگسال را مورد مطالعه قرار دادند و اطلاعات شگفت‌آوری در رابطه با مصرف این نوشیدنی پیدا کردند. در این بررسی دریافتند که خطر ابتلا به سکته مغزی در افراد بالای ۴۵ سال و زوال عقل در سنین بالای ۶۰ سال با نوشیدن نوشابه رژیمی به طور منظم تقریباً سه برابر افزایش پیدا می‌کند. این خطر حتی با در نظر گرفتن سایر عوامل تأثیرگذار در بیماری، مانند پرخوری، رژیم غذایی ناسالم، ورزش نکردن و سیگار کشیدن همچنان وجود دارد.

از دیگر خطرات و عوارض جانبی مصرف نوشیدنی‌های شیرین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افسردگی: نوشیدن بیش از ۴ قوطی نوشابه‌ی رژیمی در روز، ۳۰ درصد خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد.

آسیب به کلیه: نوشیدن طولانی‌مدت نوشابه‌های رژیمی، کاهش عملکرد و بروز اختلال‌ کلیوی را ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.

دیابت نوع ۲ و سندرم متابولیک: مصرف روزانه نوشابه‌های رژیمی، خطر ابتلا به سندرم متابولیک را تا ۳۶ درصد خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۶۷ درصد افزایش می‌دهد [در مقایسه با نوشابه های غیر رژیمی].

کلام آخر 

نوشیدن نوشابه‌های رژیمی خطر سکته مغزی و زوال عقل را سه برابر می‌کند، حجم مغز و اندازه هیپوکامپ (مرکز یادگیری در مغز) را را کاهش می‌دهد، باعث پیری سریع مغز و ضعف حافظه می‌شود که همه اینها عوامل اولیه آلزایمر هستند. به جای مصرف این نوشابه‌ها، چای را امتحان کنید که می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را تا ۸۶ درصد کاهش دهد.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه