ارسال به دیگران پرینت

در گفتگوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون صنایع و معادن:

تحول بازار خودرو در راه است؟

فیروزی گفت: پیشنهاد مجلس این است که با توجه به شرایط فعلی کشور ما در قالب فروش خودرو در بورس پیش برویم تا از این طریق بازار خودرو را مدیریت کنیم.

تحول بازار خودرو در راه است؟

سرمایه گذاری در بخش های مختلف، لازمه پویایی و پیشرفت در هر کشوری است. اما بنا به دلایل متعددی سرمایه گذاری در کشور ما برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی جذابیت خاصی ندارد و همین موضوع به نوبه خود موجب ایجاد چالش های بزرگ در بخش صنعتی کشور شده است. اما مهمترین مواردی که میزان سرمایه گذاری در کشور را تحت الشعاع خود قرار داده است چیست؟

خبرنگار سرویس تجارت گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با حجت الله فیروزی نماینده مردم در مجلس یازدهم و عضو کمیسیون صنایع و معادن ترتیب داده و نظر وی را در این خصوص جویا شده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

فیروزی در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: به عقیده من سرمایه گذاری برای شروع یک فعالیت صنعتی و چالش سرمایه در گردش مجموعه های فعال صنعتی در حال حاضر به عنوان دو موضوع و مشکل بسیار اساسی در حوزه صنعت کشور وجود دارد  که مانع از رشد صنعتی در کشور می شود. سرعت صدور مجوز ها در کشور ما فاجعه آمیز است و به هیچ عنوان قابل دفاع نیست. بنابراین حتما باید در فرآیند صدور مجوزها بازنگری داشته باشیم. متاسفانه امروزه مشاهده می شود که در برخی مواقع صدور مجوزها یک سال طول می کشد. این موضوع بسیار مشکل زا است؛ چرا که با فرض وجود سرمایه گذار هم هیچ سرمایه گذاری حاضر نیست خود را درگیر پروسه صدور مجوزها کند.

فیروزی

چالش تامین آب صنعتی

وی افزود: متاسفانه در بسیاری از مواقع ما تعریفی از زنجیره صنعت در حوزه های مختلف کشور نداریم و از طرفی نیز برخی از ادارات و مجموعه های وزارتخانه ها فاقد اطلاعات و دانش کافی هستند که بنا به همین دلیل نمی توانند مشاوره خوب و دقیقی به سرمایه گذاران بدهند. باید در این زمینه نیز اقدامات مناسبی صورت بگیرد. همچنین موضوع تامین آب صنعتی به چالشی بغرنج تبدیل شده است. علی رغم تشویق سرمایه گذاران برای ورود به حوزه کار و تولید وقتی این افراد وارد حوزه مدنظر می شوند با چالش های ریز و بزرگ متعددی روبرو می شوند که تامین آب مورد نیاز یکی از همین مشکلات عدیده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: شهرک های صنعتی کشور در زیرساخت های ضروری مانند آب،‌ برق، گاز و مواردی از این قبیل با مشکلات جدی روبرو هستند. ما باید تمام مشکلات این شهرک ها را برطرف کنیم. در بسیاری از زمینه ها ما تکنولوژی وارد نمی کنیم بلکه کارخانه وارد می کنیم. در این حوزه نیز ما باید یک فکر اساسی کنیم تا همراه با تجهیزات تکنولوژی را وارد کشور کنیم و موفق شویم که با مهندسی معکوس فناوری آنها به سمت تولید پیش بریم.

صدور مجوز سرمایه گذاری سازمان ها و نهادهای توسعه ای

فیروزی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: به عقیده من با بودجه های دولتی اتفاق خاصی، نه در حوزه های عمرانی و نه در حوزه های صنعتی و تولیدی رخ خواهد داد. به عبارتی بودجه های دولتی به قدری ضعیف و اندک هستند که هیچ تحولی ایجاد نمی کند. بنابراین ما باید به سمت ساز و کارهای جدید برویم. یکی از این ساز و کارها ورود سازمان های توسعه ای مانند ایدرو و ایمیدرو به حوزه سرمایه گذاری است. مجموعه های نهادهای حاکمیتی مانند قرارگاه خاتم، بنیاد مستضعفان، موسسات اجرایی و... نیز مجموعه هایی هستند که توان مالی خوبی دارند ولی بعضا مجوزهای سرمایه گذاری ندارند. این نهادها نیز می توانند به عنوان سرمایه گذار کمک شایانی به حوزه صنعت و تولید کشور کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه به مدل های جدید سرمایه گذاری نیز اشاره کرد و گفت: ما باید به سمت تعریف این مدل ها حرکت کنیم. دولت باید به سرمایه گذاران خارجی تضمین دهد تا آنها با ضمانت دولت اقدام به سرمایه گذاری در حوزه های مختلف کنند. بانک های ما نیز، هم دارای منابع مالی ضعیفی هستند و هم ساز و کار سرمایه گذاری بانک ها بسیار پیچیده و کند است. بنابراین اگر مشوق هایی ایجاد شود که سرمایه گذاری در کشور را تضمین کند در شرایط فعلی که تحریم ها فشارهای مختلفی را به اقتصاد کشور وارد می کنند نیز می توان به جذب سرمایه گذار خارجی امیدوار بود. اما لازمه این مهم، اصلاح ساز و کار ها است.

آخرین وضعیت طرح ساماندهی بازار خودرو

فیروزی در ادامه به تشریح آخرین وضعیت طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس اشاره کرد و گفت: این طرح، طرح بسیار کاملی است که در حوزه های عرضه و تقاضا،‌ خدمات پس از فروش،‌ کیفیت بخشی به خودروها، تقویت شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه خودروسازی، حمایت از قطعه سازان، ایمنی خودرو پاسخگوی نیاز صنعت خودروی کشور خواهد بود.  در قالب این طرح بدون خارج شدن ارز از کشور واردات خودرو نیز آزاد می شود. پیشنهاد مجلس این بود که با توجه به شرایط فعلی کشور ما در قالب فروش خودرو در بورس پیش برویم تا از این طریق بازار خودرو را مدیریت کنیم. اما متاسفانه دولت قبلی با این طرح مجلس موافق نبود و به همین علت طرح ساماندهی بازار خودرو به قانون تبدیل نشد. امیدواریم دولت سیزدهم یا طرحی برای نجات بازار خودرو ارائه کند یا همین طرح مجلس را مورد برسی قرار دهد تا با همکاری مجلس و دولت شاهد بهبود وضعیت بازار از هم گسیخته خودرو باشیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان گفت: به شکر خدا وزیر جدید صمت کشور با انرژی و برنامه های خوبی وارد حوزه  صنعت کشور شده است و قول های مساعدی را برای بهبود وضعیت صنعت خودرو هم از نظر کیفیت و هم از نظر متعادل سازی قیمت ها داده که امیدواریم این وعده ها و برنامه ها در موعد مقرر و مشخص عملیاتی شود.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه