ارسال به دیگران پرینت

رهبران سیاسی افغانستان برای مذاکره با طالبان جبهه متحد تشکیل می‌دهند

گروهی از رهبران با سابقه افغان از جمله دو تن از مقام‌های قدرتمند منطقه‌ای در حال تشکیل ائتلافی برای گفتگو با طالبان هستند و می‌خواهند ظرف چند هفته یک جبهه جدید برای برگزاری گفتگو درباره دولت آتی افغانستان تشکیل دهند.

رهبران سیاسی افغانستان برای مذاکره با طالبان جبهه متحد تشکیل می‌دهند

"خالد نور" پسر عطا محمد نور که زمانی والی قدرتمند بلخ بود، گفت، این گروه متشکل از عبدالرشید دوستم، رهبر با سابقه ازبک تبار و سایر افرادی است که مخالف سلطه طالبان در افغانستان هستند.

نور ۲۷ ساله گفت: ترجیح می‌دهیم که به صورت جامع و گروهی گفتگو کنیم، چون این مشکل افغانستان توسط یک نفر از ما حل و فصل نخواهد شد. به همین دلیل برای تمامی جامعه سیاسی کشور مهم است که همگی با هم گفتگو کنند به ویژه رهبران سنتی که قدرت و حمایت عموم را دارند.

عطا نور و دوستم که برای چندین دهه از رهبران قدرتمند درگیری‌های افغانستان بودند، هر دو پس از سقوط مزارشریف به دست طالبان از کشور گریخته‌اند.

طالبان پشتون برخلاف ۲۰ سال قبل به دنبال حمایت از سوی تاجیک‌ها، ازبک‌ها و سایر اقلیتهای افغانستان است.

خالد نور همچنین با اشاره به شرایطی که طالبان ۲۰ سال قبل برای گروه‌های اقلیت قومی در افغانستان ایجاد کرده بود، گفت: این گروه شبه‌نظامی در حال حاضر بسیار متکبر است چون آنها به صورت نظامی پیروز نبرد در افغانستان شده‌اند. اما آنچه ما پیش‌بینی می‌کنیم این است که آنها خطر حکمرانی مانند ۲۰ سال قبل را می‌دانند.

وی ادامه داد: با وجود تعهد به گفتگو، یک خطر بزرگ وجود دارد که شاید مذاکرات شکست بخورد. تسلیم شدن برای ما مطرح نیست. طالبان نمی‌تواند در برابر مقاومت مردمی افغانستان ایستادگی کند. تاریخ نشان داده است که هیچکس در افغانستان نمی‌تواند با زور حکومت کند و این غیرممکن است. اصلا هم مهم نیست که این روند چقدر از جانب جامعه بین‌المللی مورد حمایت باشد، چنین حکومتی شکست می‌خورد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه