ارسال به دیگران پرینت

بهبودیافتگان کرونا چه غذاهایی بخورند؟

بهترین خوراکی‌ها برای بهبودیافتگان کرونایی

اشتهای بسیاری از بیماران کرونایی در دوران نقاهت کاهش می‌یابد، به همین دلیل مراقبت‌های تغذیه‌ای در این دوران بسیار ضروری است.

بهترین خوراکی‌ها برای بهبودیافتگان کرونایی

حدود ۳ سال است که ویروس منحوس و چموش کرونا روند زندگی همه افراد جهان را با مشکل رو به رو کرده است و هر روز با درگیر کردن یک فرد قدرت خود را به رخ جهانیان می‌کشد، بیماری خطرناکی که با اپیدمی های پی در پی تا به امروز توانسته باعث مرگ و میر بسیاری از هموطنان در کشور شود، اما آن دسته از افرادی که از شر این ویروس پس از یک دوره ۲ هفته‌ای سخت، خلاص شده‌اند اغلب با مشکلاتی از قبیل ناراحتی‌های ریه، درد قفسه سینه، احساس تنگی نفس،کمبود ریزمغذی‌ها و ضعف سیستم ایمنی رو به رو شدند، مشکلات و عوارضی که تا مدت ها، روح و جسم افراد را نشانه می‌گیرد.

اما بسیاری از افراد دائما از این موضوع واهمه دارند که اگر دوباره یک رفتار اشتباه و غلط مثل مصرف برخی خوراکی ها، در برنامه‌های غذایی خود داشته باشند، احتمال بازگشت این بیماری برای آن‌ها وجود خواهد داشت و یا ممکن است بدن آن‌ها نسبت به مواد خوراکی از خود واکنش‌های منفی نشان دهد.

 اما بیماران بهبود یافته از کرونا باید توجه داشته باشند در کنار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، شستشوی مکرر دست‌ها، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، رعایت و نوع تغذیه روزانه آنها می‌تواند، افراد را از هرگونه واکنش‌های منفی مصون نگه دارد و به نوعی در سلامتی بدن و تقویت ریه افراد نقش بسزایی داشته باشد.

نقش مؤثر تغذیه در روند درمان بهبودیافتگان کرونایی

نرگس جوزدانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره نقش تغذیه در تسریع روند درمان بهبودیافتگان کرونایی اظهار کرد: یک نکته بسیار مهم که در تمامی مباحث تغذیه همیشه مطرح می‌شود، مصرف سه وعده مهم صبحانه، ناهار و شام است، وعده‌هایی که باید ناشی از پروتئین باشد تا بدن بیماران بهبودیافتگان کرونایی تقویت شود.

او افزود: پروتئین‌ها باید در وعده صبحانه شامل پنیر، تخم مرغ و شیر و در وعده ناهار و شام نیز شامل انواع گوشت‌ها و حبوبات، مکمل ها،  مغزها و ...باشد.

جوزدانی ادامه داد: انجام فعالیت های ورزشی در تسریع روند درمان بهبودیافتگان کرونایی از مشکلاتی مثل ضعف سیستم ایمنی و تنگی نفس حائز اهمیت است. به این افراد توصیه می‌شود روزانه حداقل ۱۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻏﺬاﯾﯽ ﺑﺮای ﺑﯿﻤﺎران ﮐﺮوﻧﺎیی را به شرح زیر توضیح داد:

گوشت‌ها

گوشت یکی از مواد خوراکی با املاح معدنی بسیار بالاست، بنابراین مواد خوراکی تاکید ما در گام نخست مصرف انواع گوشت‌های کم چرب مثل گوشت مرغ، بوقلمون، انواع ماهی‌ها و حتی تن ماهی است، البته مصرف این مواد خوراکی در این ایام به شدت توصیه می‌شود.

مغز‌ها

مغز‌ها به دلیل دارا بودن انواع ویتامین‌های لازم تقویتی سیستم ایمنی از جمله امگا۳، می‌توانند باعث کاهش عفونت‌های باقی مانده ناشی از بیماری کرونا در بدن بیماران بهبودیافته باشد.

پروتئین‌ها

تخم مرغ به دلیل داشتن ریز مغذی فراوان به عنوان یکی از باکیفیت‌ترین نوع پروتئین‌ها محسوب می‌شود، این ماده خوراکی پس از ماهی، مرغ و حبوبات در جایگاه با کیفیت‌ترین مواد خوراکی پروتئینی و ضروری بدن به حساب می‌آید، البته این مواد خوراکی باید به صورت آب پز پخته شود.

لبنیات

لبنیات به اندازه خود یک واحد غذایی مهم پس از بهبود یافتن از بیماری کروناست و مصرف روزانه ۳ واحد لبنیات (ماست، پنیر، شیر، شیرسویا به صورت کم چرب) ضروری است، روزانه ۲/۳ لیوان ماست، یک لیوان شیر، ۳۰ گرم پنیر کم چرب، ترکیب بسیار مطلوبی برای تامین و دریافت نیاز روزانه بدن انسان ها به لبنیات است.

میوه و سبزیجات

دریافت ۵ گروه میوه و سبزیجات در طول روز توصیه می‌شود، ترجیحا این دریافت گروه میو ه و سبزیجات به صورت ۲ واحد میوه در طی روز  و ۳ واحد سبزیجات باشد، زیرا به دلیل ماشینی شدن زندگی بسیاری از افراد و از دست دادن الگو‌های صحیح غذایی برخی از افراد نقش مصرف سبزیجات را در برنامه‌های غذایی را نادیده می‌گیرند. 

مصرف روزانه میوه‌هایی نظیر هندوانه، موز، سیب می‌تواند گزینه‌های خوبی برای رفع ضعف سیستم ایمنی و جسمانی باشد و همچنین میوه‌ها باید به صورت ۲ واحدی، برای مثال یک برش هندوانه و پس از چند ساعت وقفه یک عدد موز کوچک و یا ۲ عدد سیب متوسط استفاده شود و سبزی‌هایی سبز رنگی همانند کاهو، سبزی، کلم بروکلی، اسفناج، جعفری استفاده شود اما نباید از سبزیجات با رنگ قرمز و نارنجی مثل هویج، کدو حلوایی، فلفل دلمه‌ای زرد و نارنجی نیز غافل شد.

آش و سوپ 

مصرف غذا‌های گرم مانند انواع سوپ‌ها، آش‌ها و یا غذا‌هایی که به صورت آب پز و یا بخار پز طبخ می‌شود، نقش مؤثری در تقویت ایمنی بدن دارد.

مصرف مایعات 

مصرف روزانه ۸ تا ۱۷ لیوان مایعات توصیه می‌شود، زیرا مصرف مایعات پس از بهبود یافتن از کرونا بسیار مهم است. آب، آبمیوه طبیعی، چای، دمنوش حتما استفاده شود اما مصرف مستقیم مایعات به شدت توصیه می شود. برخی افراد از مصرف مایعات خودداری می‌کنند، بنابراین توصیه ما به افراد این است که مایعات خود را با پودر‌های پروتئینی، میوه‌های یخ زده و یا پودر شکلات طعم‌دار کرده تا راحتتر بتوانند میزان مایعات روزانه بدن را دریافت کنند، اما مصرف این پودر‌ها باید با تجویز پزشک انجام شود.

همچنین مایعاتی نظیر شیر را می توان با موادی از قبیل جو، یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی یا یک قاشق غذاخوری کره کنجد و یا یک عدد موز ترکیب کرده و آن را همانند یک معجون تقویتی مصرف کرد. این نوشیدنی با این ترکیبات می‌تواند از ضعف ناشی از بیماری کووید ۱۹ جلوگیری کند.

غلات 

علاوه بر مصرف میوه‌های تازه، سبزیجات، مصرف غلات سبوس دار بسیار لازم و ضروری است، البته  اگر در کنار غلات، یک کاسه فرنی، یا یک کاسه عدس تهیه شده از عدس زرد پخته، سبزیجات فصلی و یا برنج قهوه‌ای استفاده شود، این مواد خوراکی می تواند گزینه غذایی مناسب و خوبی برای افزایش تسریع انرژی بدن آنها باشد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه