ارسال به دیگران پرینت

حقایقی ترسناک درباره ویروس کرونای "لامبدا"

کرونا لامبدا یکی دیگر از انواع کرونا است. کرونا لامبدا در ۱۵ ژوئن ۲۰۲۱ توسط سازمان بهداشت جهانی شناسایی شد. در حال حاضر، هیچ شواهدی وجود ندارد که علائم نوع جدید C.۳۷ یا کرونا لامبدا را تشخیص دهد.

حقایقی ترسناک درباره ویروس کرونای "لامبدا"

به گزارش پایگاه خبری خبرآزاد: کرونا ، ویروسی که به دردسازترین و خطرناک‌ترین ویروس جهان تبدیل شده و علی رغم گذشت این مدت و کشت و کشتار بسیار و موارد بالای ابتلا، هنوز هم ابعاد پنهان و ناشناخته بسیاری دارد. برخی جهش‌های  این ویروس (نوع آلفا و دلتا) که به ترتیب در انگلستان و هند کشف شد، نسبت به انواع قبلی ویروس قابلیت انتقال بیشتری دارند. این گونه ویروس‌های کرونا در سطح جهان گسترش یافته اند. هر زمان که نوع جدیدی از ویروس کرونا ظاهر شود، بیشتر از نیمی از سلامتی ما را به خطر می‌اندازد. در حالی که جهان هنوز درگیر گسترش سریع نوع دلتا است اکنون یک نوع جدید کشف شده است که کارشناسان آن را زیر نظر گرفته اند: این نوعی چیزی نیست جز نوع کرونا لامبدا!

کرونا لامبدا چیست؟

این نوع ویروس، مدلی جدید از کووید ۱۹ است که در ایالت متحده و آمریکای جنوبی گسترش یافته است. براساس اطلاعات موجود تا ۲۰ مرداد، هیچ اثری از این ویروس در ایران گزارش نشده است. با این همه، احتیاط شرط عقل است و باید تمامی جوانب را در نظر گرفت. این نوع ویروس که بانام C.۳۷  شناخته می‌شود، قابلیت انتقال بیشتری نسبت به کرونای دلتا دارد!

تاریخچه کرونای لامبدا

کرونای گونه لامبدا، که برای اولین بار در پرو شناسایی شد، همچنان در سرتیتر خبرها قرار دارد؛ زیرا در چندین ایالت شناسایی شده است.
همانطور که گفته شد، نوع جدید ویروس کرونا <<لامبدا>> برای اولین بار در پرو بررسی و شناخته شد. نمونه‌هایی از آن نیز در تاریخ دسامبر ۲۰۲۰ میلادی یافت شده است. این ویروس عامل ابتلای بیش از ۸۰ درصد از مبتلایان جدید در آمریکای جنوبی بود. جالب است بدانید که یکی از دلایل اصلی تعداد زیاد موارد ابتلا به کرونا در پرو ظهور نوع لامبداست. در حال حاضر ۹۷ درصد موارد ابتلا به بیماری در این کشور دیده شده است.
تا به امروز  صد و نود هزار نفر در کشور پرو به دلیل کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. این آمار در مقایسه با جمعیت  ۳۲ میلیون نفری این شرکت کم نیست.

آیا کرونای نوع لامبدا قابلیت انتقال بیشتری دارد؟

در حالی که هنوز مشخص نیست که این نوع جدید بیشتر قابل انتقال است یا خیر، دانشمندان می‌گویند که گونه لامبدا تعدادی جهش را حمل می‌کند که به طور بالقوه می‎تواند منجر به افزایش قابلیت انتقال یا مقاومت در برابر آنتی بادی‌های واکسیناسیون COVID-۱۹ نشان دهد.
یکی از جهش های شناسایی شده در سویه لامبدا، T۸۵۹N نام دارد. این ویروس در حال حاضر در شهر نیویورک در حال گسترش است.
بر اساس نظریه دانشمندان، از تعداد ۳۴ میلیون مورد ویروس کرونا تاکنون کمتر از ۷۰۰ مورد از انواع کرونا لامبدا در ایالات متحده گزارش شده است.

علائم کرونا لامبدا چیست؟

در حال حاضر، هیچ شواهدی نشان نمی‌دهد که علائم عفونت با نوع جدید C.۳۷ یا Lambda، با سایر گونه های کروناویروس متفاوت باشد.

بر اساس گزارش NHS، علائم اصلی COVID-۱۹ عبارتند از:

  • درجه حرارت بالا: برای لمس قفسه سینه یا پشت کمر احساس گرما می کنید (نیازی به اندازه گیری درجه حرارت نیست)
  • سرفه مداوم جدید: بیش از یک ساعت سرفه می‌کنید
  • از دست دادن یا تغییر حس بویایی یا چشایی: شما نمی توانید چیزی را بو کنید یا بچشید.

NHS می گوید اکثر افرادی که علائم COVID-۱۹ را دارند حداقل یکی از موارد بالا را خواهند داشت.
محققان در شیلی نتیجه گرفته‌اند که نوع لامبدا COVID-۱۹ نه تنها از SARS-CoV-۲ استاندارد، عفونت بیشتری دارد؛ بلکه می‌تواند واکسن‌ها را نیز کنار بگذارد. اولین مورد این بیماری در ایالات متحده در بیمارستان متدیست هوستون مشاهده شد.
هنوز دلیلی برای به صدا درآوردن زنگ هشدار وجود ندارد، اما خطر همیشه در کمین است و می‌بایست بیش از پیش مراقب باشید.

اثربخشی واکسن‌ها در برابر سویه لامبدا چه میزان است؟

با استفاده از نمونه‌های خونی  کارکنان بهداشت محلی که دو دوز واکسن کرونا وکس را دریافت کرده بودند، اثر لامبادا بررسی شد. براساس نتایج این بررسی، کرونا لامبادا نسبت به گاما و آلفا عفونی تر است. این گونه ویروس کرونا بهتر می‌تواند از آنتی بادی‌های تولید شده از واکسیناسیون فرار کند.
نتایجی که از مطالعه دانشکده پزشکی گروسمن نیویورک به دست آمده، نشان می‌دهد که واکسن‌های mRNA در برابر سویه لامبدا موثر هستند.

روش‌های پیشگیری از آلوده شدن به گونه لامبدا ویروس کرونا چیست؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بروز بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که افراد باید روش‌های زیر را برای پیشگیری از کرونا لامبدا عملی کنند.

۱.دستان خود را به صورت مرتب بشویند
۲.از حضور در مکان‎‌های شلوغ با تهویه نامناسب پرهیز کنند
۳.واکسن کرونا تزریق نمایند

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه