ارسال به دیگران پرینت

حاشیه نشینی ۴۴ درصد شهروندان زاهدانی

فرماندار زاهدان : در رتبه دوم حاشیه نشینی کشور هستیم

در سه سال اخیر با توجهات ملی که نسبت به شهر زاهدان صورت گرفت خوشبختانه شاهد اتفاقات کم سابقه ای در حوزه عمرانی این شهر بودیم البته این شهر همچنان در خیلی از شاخص های توسعه از متوسط کشوری پایین تر است.

فرماندار زاهدان : در رتبه دوم حاشیه نشینی کشور هستیم

فرماندار زاهدان با بیان اینکه یکی از زخم های بد بر پیکره زاهدان حاشیه نشینی است، افزود: ۴۴ درصد جمعیت این شهر حاشیه نشین هستند که در این زمینه رتبه دوم حاشیه نشینی کشور را داریم.

به گزارش ایسنا ابوذر مهدی  نخعی درجمع خبرنگاران بیان کرد: نرخ رشد شهری زاهدان و کرج بیشترین نرخ رشد شهری است که این امر نیز ساماندهی شد و در مدت هفت ماه ۳۰ گروه از تمامی وزرا، معاونین و روسای نهادها که در سطح ملی اثرگذار بودند به زاهدان آمده و از حاشیه شهر بازدید کردند که خروجی این رفت و آمدها باعث تصویب مصوبه ای در هیات دولت شد و ۱۰۵۰ میلیارد تومان پول پایه این اقدامات بود.

وی خاطرنشان کرد: در حاشیه نشینی شهرسازی و خانه ها باید اصلاح می شد که اغلب خانه ها ساخته و حدود ۱۰ هزار خانه مسکونی نوسازی شد و کسانیکه سند نداشتند صاحب سند شده و زمین و پروانه کار نیز برای مردم رایگان شد و برای هر واحد ۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه و ۲۵ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت که هم اینک تسهیلات قرض الحسنه به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته و کمک بلاعوض نیز به زودی به ۵۰ میلیون تومان خواهد رسید.

نخعی گفت: هم اینک برای حدود ۲۰۰۰ واحد سند صادر شده و بقیه نیز در حال انجام است.

وی افزود: باید دستاوردهای ملی برای ساماندهی حاشیه نشینی در زاهدان و چابهار بکار گرفته شود.

فرماندار زاهدان با اشاره به اینکه در زمینه شهرسازی زاهدان نیز اتفاقات خوبی صورت گرفت، گفت: کل معابر این شهر ۱۳ و نیم میلیون متر مربع می باشد که تاکنون چهار و نیم میلیون متر مکعب آن آسفالت شده است.

وی همچنین در خصوص پروژه های هفته دولت نیز گفت: به مناسبت هفته دولت ۵۱ پروژه عمرانی در حوزه های مختلف با اعتباری بالغ بر ۱۷۵ میلیارد تومان در این شهرستان بهره برداری شد.

وی بیان کرد: ۲۶۹ پروژه نیمه تمام در زاهدان وجود دارد که امیدواریم هرچه سریعتر به بهره برداری برسند.

وی گفت: در سه سال اخیر با توجهات ملی که نسبت به شهر زاهدان صورت گرفت خوشبختانه شاهد اتفاقات کم سابقه ای در حوزه عمرانی این شهر بودیم البته این شهر همچنان در خیلی از شاخص های توسعه از متوسط کشوری پایین تر است.

فرماندار زاهدان افزود: این شهر به عنوان تنها مرکز استان در کشور گازکشی شهری نداشت که پس از حادثه مدرسه اسوه حسنه این مهم به جد پیگیری شد و پروژه ای که قرار بود در مدت ۲۰ سال به سرانجام برسد با کمک سه استان معین خراسان رضوی، همدان و سمنان به سرعت بعد از حدود ۲ و نیم سال در حال اتمام است.

وی بیان کرد: از ۸۰۰۰ میلیارد تومان منابعی که برای گازکشی شهری در ایران تعریف شده بود ۶۰۰۰ میلیارد تومان آن به سیستان و بلوچستان اختصاص یافت که این امر در کشور بی سابقه بوده است.

وی ادامه داد: مقرر شده بود با برنامه ریزی های صورت گرفته گازرسانی در زاهدان به مدت ۲ سال انجام شود که متاسفانه به دلیل کرونا این امر با وقفه مواجه شد و هم اینک ۹۷ درصد شهر زاهدان گازدار شده و ۶۵ هزار انشعاب خانگی نیز نصب شده و در برخی محله ها مردم برای دریافت علمک مراجعه نکردند.

نخعی گفت: در این مدت حجم بسیار زیاد کپسول گاز از روی دوش مردم برداشته شد و در بحث گازکشی در زاهدان صاحب رکورد شدیم.

وی گفت: همچنین بی سابقه ترین جمع آوری معتادین متجاهر در زاهدان در حال انجام است و عموما متکدیان نیز جزو معتادین متجاهر محسوب می شوند و در زاهدان تنها یک کمپ ماده ۱۶ فعال بود که ظرفیت این مراکز بالا رفته و اولین گرمخانه زاهدان با ظرفیت ۳۵۰ نفر ساخته شده است.

نخعی افزود: تاکنون مشکل ۲۰ واحد تولیدی و صنعتی در زاهدان برطرف شده و به چرخه تولید بازگشتند و تعدادی پروژه عمرانی نیز در جهت پیشبرد شهر در حال انجام است.

وی اظهار داشت: سیستان و بلوچستان کلکسیون معادن است که اگر از این ظرفیت بدرستی استفاده شود حرکت عظیمی صورت خواهد گرفت.

فرماندار زاهدان ادامه داد: صدور پروانه های اکتشاف در حوزه معادن افزایش یافته است.

وی همچنین گفت: اولین شهری بودیم که به دلیل داشتن مرز مشترک با افغانستان و پاکستان و امکان انتقال ویروس کرونا از ووهان چین به این استان ورود کردیم و همین امر باعث شد برای اولین بار در کشور اولین ضد عفونی معابر عمومی، غسالخانه ویژه کرونایی ها، ایجاد کمپ های اضطراری و تعطیلی بازار اتفاق افتد.

نخعی افزود: ۳۰ درصد امکانات درمانی زاهدان نسبت به شاخص کشوری کم است اما با این وجود متاسفانه پایین ترین میزان رعایت پروتکل ها را داشتیم.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه