ارسال به دیگران پرینت

جزئیات مهم درباره حضور وزرای پیشنهادی در مجلس

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: حدود ۲۷۰ جلسه در کمیسیون‌های تخصصی مجلس جهت بررسی برنامه های وزرای پیشنهادی دولت تا پایان هفته برگزار خواهد شد.

جزئیات مهم درباره حضور وزرای پیشنهادی در مجلس

سید نظام‌الدین موسوی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران درباره بررسی وزرای پیشنهادی در مجلس، گفت: امروز لیست وزرای پیشنهادی دولت در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد.

وی متذکر شد: البته عصر روز چهارشنبه لیست وزرای پیشنهادی دولت توسط رئیس جمهور به مجلس ارائه شد، اما بر اساس قانون اساسی وظیفه و مسئولیت اعلام وزرای پیشنهادی دولت برعهده رئیس مجلس شورای اسلامی و این مسئله امروز در صحن علنی مجلس انجام شد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از ساعت ۱۰ صبح امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت را در کمیسیون‌های تخصصی آغاز کرده‌اند.

موسوی ادامه داد: بر اساس ماده ۲۰۲ آئین نامه داخلی مجلس بعد از اعلام وصول وزرای پیشنهادی به مجلس به مدت یک هفته این افراد به کمیسیون‌های تخصصی مجلس می‌آیند و برنامه‌های آنان در کمیسیون‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت کمیسیون‌ها به جمع بندی در این باره می‌پردازند.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از امروز تا روز سه شنبه ۱۹ وزیر پیشنهادی هر روز در ۱۴ کمیسیون مجلس و دو کمیسیون ویژه حضور پیدا می‌کنند و در مورد برنامه‌های خود به نمایندگان توضیح می‌دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تا آخر هفته تقریباً حدود ۲۷۰ جلسه در کمیسیون‌ها با حضور ۱۹ وزیر خواهیم داشت. البته سامانه‌ای هم مجلس شورای اسلامی برای بررسی سوابق و برنامه‌های وزرای پیشنهادی در نظر گرفته است که آنان می‌توانند برنامه‌های خود را در آن سامانه بارگذاری کنند.

موسوی ادامه داد: مجلس، فراکسیون‌های تخصصی متعددی دارد که وزرای پیشنهادی دولت با توجه به حوزه کاری خود در جلسات این فراکسیون‌ها هم حضور می یابند تا برنامه ها و کارنامه خود را برای نمایندگان تشریح کنند.

وی گفت: از ابتدای هفته آینده به مدت چهار روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس انجام و نظر نهایی مجلس نسبت به هر یک از آنان در همان زمان اعلام خواهد شد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی  اظهار داشت: مطابق با ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، پس از بررسی رزومه و مشخصات وزرای پیشنهادی، کمیسیون‌های تخصصی دیدگاه خود را درباره هر یک از وزرای پیشنهادی به مدت ۵ دقیقه برای نمایندگان تشریح می کنند.

موسوی افزود: مجلس علاوه بر بررسی کارنامه و صلاحیت وزرای پیشنهادی، باید برنامه کلان دولت را هم بررسی کند. در واقع رئیس‌جمهور در نامه معرفی وزرا به مجلس، برنامه های کلان خود را هم به مجلس ارائه کرد و امروز توسط رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام وصول و در سامانه بارگزاری شد.

وی اعلام کرد: بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در هفته آینده به صورت دو شیفت و در صورت لزوم به صورت سه شیفت برگزار خواهد شد تا در چهار روز بررسی صلاحیت‌های وزرای پیشنهادی به اتمام برسد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رئیس‌جمهور در جلسات رای اعتماد به وزرای پیشنهادی در مجلس حاضر می شود؟، گفت: حضور رئیس جمهور در این جلسات بنا به ضرورت و تشخیص خودش خواهد بود و وی می تواند برای هر کدام از وزرا که می خواهد در صحن مجلس حضور یابد و ضمن دفاع از برنامه های دولت، از وزیر مربوطه هم دفاع کند. البته در صورت عدم حضور رئیس جمهور در مجلس، معاون اول وی می تواند در جلسات رای اعتماد شرکت کند.

موسوی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه تاکنون کدام یک از وزرای پیشنهادی سوابق و برنامه های خود را در سامانه مجلس بارگزاری کرده‌اند، گفت: همه وزرای پیشنهادی  سوابق و کارنامه خود را در سامانه مجلس بارگزاری کرده اند و نمایندگان به آن دسترسی دارند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از آنجایی  که برخی وزرای پیشنهادی از مسئولان دولت های قبل هستند، آیا این موضوع در بررسی صلاحیت ها مورد توجه قرار خواهد گرفت، گفت: مجلس صلاحیت و توانمندی های تخصصی وزرای پیشنهادی را مورد ارزیابی قرار می دهد و به هیچ وجه به مسائل سیاسی و حزبی افراد کاری ندارد. قطعا برخی از وزرای پیشنهادی در دولت های قبل مدیر یا مسئول بوده اند و رئیس جمهور در زمان تعیین این وزرا این موارد را مورد توجه قرار داده است.

 
 

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه