ارسال به دیگران پرینت

رشد تقاضا در بورس و فرابورس

پیش بینی بورس سوم شهریور

معامله گران بورس در روز پایانی هفته به دنبال عبور شاخص از نیمه کانال 1.5 میلیون واحد هستند.

پیش بینی بورس سوم شهریور

معاملات بازار سهام در روز سه شنبه در دومین روز شهریور با تداوم خط صعودی شاخص کل دنبال شد. اگرچه در معاملات روز دوشنبه شاخص درجا زد، اما نزولی نشد و سبزرنگ ماند. در معاملات روز سه شنبه با همان مولفه انگیزشی، شاخص کل رشد 1.8 درصدی را به ثبت رساند و شاخص کل هم وزن نیز با رکورد جدید 2.5 درصد رشد کرد.

پرش شاخص به عدد 1.543 میلیون واحد نشان داد بازار قصد دارد با عبور از سطوح مقاومتی خود را به سطوح بالاتر برساند و فاصله خود را با رکوردشکنی های قبلی کم کند. این در حالی است که مسیر کنونی ممتد صعودی شاخص، سناریوی اصلاح شاخص را نیز پررنگ کرده است. با تغییرات نرخ ارز و قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی، تقاضا در نمادهای شاخص ساز و کوچکترهای بورس توانست خود را تقویت و موتور محرک همه گیری تقویت موقعیت خریداران در بازار شود.

خوش بینی به کابینه جدید ابراهیم رییسی با توجه به سیاست های احتمالی دولت او در حمایت از بازار سرمایه باعث شده، بخشی از خریداران تردید را کنار گذاشته و حداقل در کوتاه مدت و میان مدت روی خوشی به بازار نشان دهند. این در حالی است که بازار در بلندمدت همچنان با تردید بازیگران حرفه ای روبه روست. عدم تعیین تکلیف بر سر مذاکرات برجام همچنان پاشنه آشیل بازار است. البته نکته مهم حاضر این است که عدم تعیین تکلیف بر سر مذاکرات برجام، تحولات جدید در منطقه با روی کارآمدن جنبش طالبان در افغانستان (اثرگذاری عرضه و تقاضا در بازار هرات) و اخبار و گزارش های روانی، قیمت دلار را وارد کانال های جدید قیمتی کرده و از این حیث سهام صادرات محور به رشد تقاضا در بورس و فرابورس کمک کرده اند.

نشانگرهای تعیین کننده در بازار سهام همچون سرانه خرید حقیقی ها که دیروز دوباره رکورد جدیدی شکست و ورودی دوباره پول حقیقی ها (تراز مثبت پول حقیقی ها در سهام در برابر تراز منفی پول درآمد ثابت ها) در کنار 9 برابری بودن تعداد نمادهای دارای صف خرید نسبت به فروش (اختلاف فاحش ارزش دوبرابری نماد صف های دارای خرید نسبت به نمادهای دارای صف فروش) همگی نشان دهنده تقویت بنیه سمت تقاضاست. با برتری تقاضا نسبت به عرضه که در این روزها نسبت به سه ماه بهار بسیار نحیف و کم توان شده، بازار همچنان بدست آوردن رکوردهای قبلی را انتظار میکشد (دو جدول مزبور در خصوص سرانه ورودی پول حقیقی ها و رکورد اختلاف سرانه معاملات اشخاص حقیقی بعد از 6 ماه برگرفته از کانال خلاصه بازار است).

از این حیث با بررسی جریان پول حقیقی ها در روز سه شنبه به احتمال زیاد در روز چهارشنبه بازار دوباره ممکن است شاهد ادامه خط ممتد صعود شاخص باشد. بازیگران بورس رای اعتماد مجلس به وزیر اقتصاد، وزیر صمت و وزیر جهاد کشاورزی را رای به حمایت از بازار سرمایه تلقی میکنند و البته امیدوارند در عمل هم شاهد سیاست های گذاری های درست با منطق علم اقتصاد باشند.

بیشتر معامله گران احتمال رشد شاخص در معاملات روز چهارشنبه را حدس میزنند اما معتقدند بازار نیاز به اصلاح دارد تا بعد از آن بتواند خط صعودی را با توان بیشتری ادامه دهد. با این وصف باید منتظر بود که آیا شاخص در روز پایانی هفته میتواند از نیمه کانال 1.5 میلیون واحد بگذرد و خود را برای فاصله گرفتن از نقطه های شکست آماده کند.

جدول

جدول 2

 

منبع : اقتصاد نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه