ارسال به دیگران پرینت

مجلس

مخالفت جنجالی ویس‌کرمی با وزیر پیشنهادی کشاورزی

مخالفت ویس‌کرمی با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در صحن مجلس جنجال برانگیز شد و وی خطاب به نماینده‌ای که خواستار ذکر عنوان "ریاست کمیسیون کشاورزی" در سوابق ساداتی‌نژاد شد، گفت: وقتی شما که طلبه‌ای عضو کمیسیون باشی، رئیس آن هم معلوم است!

مخالفت جنجالی ویس‌کرمی با وزیر پیشنهادی کشاورزی

مهرداد ویس کرمی نماینده مردم خرم‌آباد در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: امروز کشاورزی محور اقتصاد و خودکفایی کشور است. 26 درصد صادرات غیرنفتی کشور، 20 درصد اشتغال، 85 درصد غذای کشور و 11 درصد تولید ناخالص ملی مربوط به بخش کشاورزی است و علیرغم تحریم‌ها شاهد رشد 4.5 درصدی در کشاورزی هستیم.

وی ادامه داد: در وزارت کشاورزی حدود 92 هزار نفر کار می‌کنند. همچنین در جهاد کشاورزی و سازمان‌های آن، 859 وظیفه حاکمیتی و تصدی‌گری وجود دارد.

ویس کرمی در ادامه عنوان کرد: برخی فشار آوردند و کسانی که از من برای مخالفت وقت گرفته بودند، را منصرف کردند. من هم حدود بیست سی نفر از خود رنجاندم. نظارت پیشینی بهتر از نظارت پسینی است.

نماینده مردم خرم‌آباد بیان داشت: وزارت جهاد کشاورزی حیطه‌های گسترده‌ای ماند شیلات، کشاورزی، بازرگانی، صادرات، دامپزشکی، سازمان تحقیقات و... است که هر کدام از این وزارتخانه‌ها عریض و طویل هستند. بنابراین کسی می‌تواند این وزارتخانه را مدیریت کند که تخصص و سابقه داشته باشد. گردش مالی این وزارتخانه به وزرات نفت پهلو می‌زند. وزیر پیشنهادی باید دارای برنامه واقع‌بینانه، علمی و قابل دست‌یابی باشد. آقای ساداتی‌نژاد به مجلس توضیح و خود را اثبات کند. مجلس انقلابی نیز بر مبنای برهان و منطق تصمیم خواهد گرفت.

وی با اشاره به رزومه وزیر پیشنهادی کشاورزی گفت: رزومه ایشان در حیطه کشاورزی بسیار معمولی است که در هر استان صدها نفر وجود دارد. ما در استان لرستان، 4 هزار نفر مهندس کشاورزی بیکار داریم، اما بالاخره همای سعادت بر دوش برخی بیشتر می‌نشیند. کسی که این عرصه را نشناسد، هرکس که باشد کلاه سرش می‌گذارند و مدیریتش می‌کنند. با این میزان گستردگی وزارت جهاد کشاورزی و شناخت اندکی که ایشان دارد، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی از این همه رانت چگونه می‌خواهد جلوگیری کند؟

ویس کرمی ادامه داد: در سوابق ایشان به ریاست فراکسیون آب مجلس اشاره شده است، شما می‌دانید که فراکسیون چگونه راه می‌افتد.

در این بین یکی از نمایندگان به ویس کرمی اعتراض کرد که چرا از عنوان "ریاست کمیسیون کشاورزی" نام نمی‌برید که ویس کرمی گفت: وقتی شما به عنوان طلبه عضو کمیسیون جهاد می‌شوید، رئیسش هم مشخص است! دهان ما را نبندید.

پس از لحظاتی وی ادامه داد: فراکسیون‌ها زیاد هستند و این فراکسیون‌ها بگویند در این یک سال و چهل سال چه خدمتی کردند؟ مردم را نباید گول بزنیم. ما باید شفاف باشیم. ساداتی‌نژاد سابقه 5 سال نمایندگی مجلس دارد که عمدتاً ایشان در کمیسیون آموزش بودند.ایشان معاون پارلمانی وزیر علوم بودند. معاون دانشجویی دانشگاه شهرکرد بودند و به کشاورزی ربطی ندارد. ریاست دانشگاه کاشان و عضویت کوتاه مدت در جهاد سازندگی؛ همین مدت کوتاه تنها سابقه ایشان در جهاد سازندگی است. تنها سابقه مفید ایشان معاونت آبخیزداری در شهرستان کاشان است.

نماینده مردم خرم آباد گفت: دکترای ایشان هیدرولوژی از مسکوست که به ادعای ایشان از یکی از صد دانشگاه‌های برتر جهان است، اما در برنامه‌هایش برنامه‌ای در خصوص آب ندارد. ایشان برای مهار آب‌هایی که از کشور خارج می‌شود برنامه ندادند. تهیه اطلس زیربوم کشور لازم است. از وزیر پیشنهادی خواهشمندم پاسخ دهد.

وی افزود: دو تا از افتخارات ایشان این است که طرح‌های امنیت غذایی و سنددارکردن زمین‌ها را به تصویب رساندند. طرح امنیت غذایی که هنوز تصویب نشده و تا به تصویب شورای نگهبان رسیدن طول می‌کشد. تاکنون که چند بار به شورا رفته و برگشته است. در بحث سنددار کردن زمین‌ها نیز شورای نگهبان مخالفت کرد، کیمسیون تلفیق مجلس هم به دلیل تناقض با سند بالادستی رد کرد. من درخواست دادم درخواست عنوان "کشاورز" اضافه کنید که امیرآبادی به عنوان دبیر اضافه کرد و آن طرح به نتیجه رسید.

این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بیان کرد: مجلس در یک آزمون تاریخی قرار دارد. وزرای پیشنهادی اقتصاد، جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش هر سه متعلق به آن وزارتخانه‌ها نیستند. آیا مجلس با ملاک واحد برخورد خواهد کرد؟

وی برنامه ارائه شده از سوی ویس کرمی را اغراق‌آمیز دانست و گفت: ایشان وعده داده است که تولید 380 هزار تن کُلزا را به 1680 هزار یعنی 5 برابر خواهد رساند، سویا را هشت برابر می‌کند. کشت آبی را به 10 میلیون خواهد رسند. اگر این کار را بکند که معجزه است و من همین جا دست ایشان را می‌بوسم. برنامه تهیه شده، به آسانی قابل دسترسی نیست.

ویس کرمی گفت: یک حرف در مجلس رواج داده‌اند که همکارانی که به عنوان وزیر معرفی شده‌اند با رای بالا به دولت بروند. طبق آیین‌نامه داخلی اصل بر عدم پذیرش استعفای نمایندگی است. این چه فشاری است که همکاران می‌آورند و فشار می‌آورند که مخالف صحبت نکن؛ البته ربطی به هیات رئیسه ندارد. برای دفاع از حق مردم است که این تریبون را به ما امانت داده‌اند. امیدوارم مجلس از این آزمون بلند، سربلند بیرون آید. من امیدوارم اینگونه شود.

وی گفت: ایشان نماینده کاشان هم هستند. آیا می‌خواهد حق جهاد کشاورزی به یک شهر بفروشد یا اینکه نمایندگی مردم را رها کند و مردم را بدون نماینده بگذارد؟ مجلس در آستانه یک آزمون بزرگ تاریخی است.

ساداتی‌نژاد پس از پایان صحبت‌های ویس کرمی به استقبال وی رفت و نیکزاد که ریاست جلسه را برعهده داشت، نکاتی را بیان کرد و نسبت به عضویت طلبه در کمیسیون جهاد کشاورزی واکنش نشان داد.

پس از آن نیز نمایندگان نسبت در بیان تذکرهای آیین‌نامه‌ای، به سخنان ویس کرمی واکنش نشان دادند.

 

منبع : تسنیم
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • اا ارسالی در

      کسی هست حرف حق رو بشنود

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه