ارسال به دیگران پرینت

عنابستانی،: سابقه همکاری امیرعبداللهیان با ظریف ما را نگران می‌کند

نماینده سبزوار در مجلس گفت: آقای امیرعبداللهیان دقیقا توضیح دهند که برای سیاست متوازن با هر کدام از کشورهای دیگر در طول دوره چهارساله آینده چه برنامه‌ای دارند و چه کاری خواهند کرد که به بهره برداری مناسب برسیم.


عنابستانی،: سابقه همکاری امیرعبداللهیان با ظریف ما را نگران می‌کند

نماینده سبزوار در مجلس گفت: آقای امیرعبداللهیان دقیقا توضیح دهند که برای سیاست متوازن با هر کدام از کشورهای دیگر در طول دوره چهارساله آینده چه برنامه‌ای دارند و چه کاری خواهند کرد که به بهره برداری مناسب برسیم.

علی اصغر عنابستانی در جریان جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه اظهار کرد: مطرح شد که به دلیل مسئولیت رهبری معظم در حوزه امنیت و سیاست خارجی به صورت عمومی و در همه دولت‌ها وزرای این حوزه برای معرفی به مجلس با رهبری عزیز هماهنگ می‌شوند که حرفی درستی است. اما یک جمله اضافه می‌کنم اینکه این هماهنگی و مشورت کاشف از عدم مخالفت رهبری با گزینه مورد نظر هست و به معنی تعیین گزینه و یا تعیّن گزینه در یک شخص خاص نیست و این هماهنگی با رهبری قطعا نافی مسئولیت رئیس جمهور در انتخاب یک وزیر مناسب و کارآمد و معرفی به مجلس نیست و نافی مسئولیت مجلس هم در بررسی دقیق گزینه پیشنهادی و رای اعتماد یا عدم اعتماد به وزرای پیشنهادی نیست و نافی مسئولیت آن وزیر در اجرای دقیق سیاست های کلی نظام، پاسخگویی به رییس جمهور و مجلس شورای اسلامی بر اساس اصول متعدد قانون اساسی نخواهد بود.

وی در رابطه با امیر عبداللهیان گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه بیان کرد: آقای امیرعبداللهیان یک دیپلمات مجرب، کارآزموده و انقلابی است و به جبهه انقلاب نزدیک و وابسته است. دلیل مخالفتم به دلیل اهمیتی است که اجرای سیاستهای کلی نظام در امور خارجی دارد و اشکالات شدیدی که در دوره قبل در این حوزه دیدیم و به این دلیل به شدت نگرانم.

وی افزود: همچنین سابقه همکاری آقای امیرعبداللهیان با ظریف ما را نگران می‌کند و سختی اداره کشور و بازگشت از عزت ایران باعث می شود که با توجه به شناخت کمی هم که از ایشان دارم نگرانیم را بسیار می‌کند و برای رفع این نگرانی برنامه های ایشان را چند بار مطالعه و با همکارانشان مشورت کردم که ماحصل این شد که بخش زیادی از نگرانی‌ها رفع شود.

نماینده مردم سبزوار در مجلس با بیان اینکه چند سوال از وزیر پیشنهادی خارجه دارم، خاطرنشان کرد: سیاست خارجی ما در طول تاریخ متاسفانه همیشه به شکلی معطوف به غرب بوده و در بسیاری از برهه‌ها مرعوب غرب بوده است و این غرب گرایی در سیاست خارجی ما باعث شده است که یک بی اعتمادی مفرط و همیشگی در شرق به ما ایجاد شود. آقای امیرعبداللهیان در برنامه‌شان سیاست خارجی متوازن را برای اصلاح این وضعیت عنوان کردند، ایشان دقیقا مشخص کنند که چه کار و برنامه عملیاتی می‌خواهند انجام دهند که شرق اعتماد بیشتری به ما کند و رابطه با شرق منجر ایجاد و بهبود ساختارهای داخلی شود و از سوی دیگر مذاکره با غرب و استفاده از ظرفیت‌های موجود در غرب از دست ما نرود.

عنابستانی بیان کرد: در موضوع کشورهای همسایه به خوبی مشخص است که در سال های گذشته این فرصت‌ها را از دست دادیم. استفاده از فرصت بزرگ ارتباط با همسایگان و خنثی سازی و شکستن تحریم‌ها اصل مهم بود که آن را فراموش کردیم. در حوزه کشورهای اسلامی هم در شرایط خوبی نیستیم و ارتباطمان با بخش عمده‌ای از کشورهای اسلامی در طول سال‌های اخیر دچار مشکل شد. همینطور برگ برنده خود در آمریکای جنوبی را هم به سیاست غربگرایی واگذار کردیم و با آفریقا هم رابطه پر فراز و نشیبی و کم بهره برای کشور داریم.

وی گفت: آقای امیرعبداللهیان دقیقا توضیح دهند که سیاست متوازن یعنی با هر کدام از این بخش‌ها در طول دوره چهارساله آینده چه برنامه‌ای دارند و چه کاری خواهند کرد که به بهره برداری مناسب برسیم.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • یک بازنشسته ارسالی در

      مگر این یارو عنستانی الان نباید در زندان باشد ؟

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه