ارسال به دیگران پرینت

نشانه های خطرناک رابطه مسموم را جدی بگیرید!

اگر وقت گذراندن با شریک زندگیتان به هر شکلی و به هر دلیلی عذابتان می‌دهد، شما احتمالا درگیر یک رابطه مسموم هستید.

نشانه های خطرناک رابطه مسموم را جدی بگیرید!

اگر تجربه حضور در یک رابطه سالم را داشته باشید حتما تایید می‌کنید که در چنین رابطه‌ای انگار همه‌چیز خودبه‌خود درست می‌شود. البته در واقع این چنین نیست و وجود خصوصیاتی، چون صداقت، همفکری و احترام متقابل است که در یک رابطه سالم حتی مشکلات و ناخوشی‌ها را تحمل‌پذیر می‌کند.

در طرف مقابل در یک رابطه مسموم هیچ کدام از این خصوصیات دیده نمی‌شود. یک رابطه ناسالم یا اصطلاحا مسموم نشانه‌ها و ویژگی‌های زیادی دارد که عموما نادیده گرفتنشان سخت است. این نشانه‌ها را در ادامه مقاله با هم مرور می‌کنیم، اما مختصر و مفید اگر وقت گذراندن با شریک زندگیتان به هر شکلی و به هر دلیلی عذابتان می‌دهد، شما احتمالا درگیر یک رابطه مسموم هستید.

نشانه

بر اساس گفته‌های کارلا ماری منلی، پی‌اچ‌دی و نویسنده کتاب ” Joy From Fear” بسته به نوع، نشانه‌های مسموم بودن رابطه می‌تواند به شدت واضح و غیر قابل انکار و یا پنهان و مبهم باشد.

در هر صورت اگر شما درگیر یک رابطه مسموم هستید حتما تعدادی از این نشانه‌ها را در رابطه یا شریک زندگیتان خواهید یافت.

نکته آخر درباره راه‌کار‌های ترمیم و درمان یک رابطه مسموم در مقاله‌های بعدی صحبت خواهیم کرد، اما همواره به یاد داشته باشید که رابطه هم مانند هر چیز دیگری نیاز به متخصص دارد و از سر زدن به روانشناس یا مشاور رابطه ابایی نداشته باشید.

عدم پشتیبانی

توجه داشته باشید که در یک رابطه سالم هر دو طرف مشتاقند که طرف مقابلشان در تمام جنبه‌های زندگیش پیشرفت کند. اما با مسموم شدن یک رابطه هر پیشرفتی و هر موفقیتی به یک رقابت تبدیل می‌شود.

به زبان ساده‌تر رابطه شما مسموم است اگر احساس نمی‌کنید طرف مقابل اصطلاحا پشت شماست.

ارتباط مسموم

اگر در زمان بحث و یا صحبت کردن عادی، به جای اینکه با یکدیگر با مهربانی سخن بگویید تمام جملات پر است از طعنه و کنایه و انتقاد و حرف‌های ناراحت کننده، تا جایی که کم‌کم ترجیح می‌دهید قید صحبت را بزنید، رابطه شما مسموم است.

حسادت

هرچند که وجود و بروز گاه به گاه حسادت به هیچ وجه موضوع نگران کننده‌ای نیست و کاملا طبیعی تلقی می‌شود، اما اگر فکر می‌کنید موفقیت طرف مقابل در هر زمینه‌ای، نه تنها هیج حس مثبتی در شما بوجود نمی‌آورد بلکه باعث ناراحتی و عذابتان می‌شود، درگیر یک رابطه مسموم هستید.

رفتار‌های کنترل کننده

پرسش‌های مداوم درباره اینکه کجا هستید و یا ناراحت شدن زیاد در صورتی‌که فورا پاسخ ندهید، هر دو جزء رفتار‌های کنترل کننده به حساب می‌آید و می‌تواند زمینه ساز مسموم شدن رابطه باشد.

عدم وجود صداقت

اگر مجبور هستید به طور مداوم درباره اینکه چه کسی را ملاقات کرده‌اید یا با کدام دوستتان وقت گذرانده‌اید، دروغ بگویید صرف نظر از اینکه این دروغ‌ها تقصیر چه کسی است، عدم وجود صداقت در یک رابطه نشانه‌ایست که نباید نادیده گرفته شود.

الگویی از بی‌احترامی‌ها

بر اساس صحبت‌های روانشناسان متعدد اگر با کسی در رابطه هستید که همواره دیر به سر قرار می‌رسد، به کرات مناسبت‌ها (مانند تولد شما یا سالگرد ازدواج) را فراموش می‌کند و نه بر اثر تصادف بلکه الگویی از رفتار‌های توهین‌آمیز دارد، باید چراغ خطر برای شما روشن شود.

فراموش نکردن کینه

توجه داشته باشید که در رابطه باید بسیاری از اتفاقات ناراحت کننده را فراموش کرد و اگر با کسی در رابطه هستید که مشکلات گذشته را مرتبا به رویتان می‌آورد و دست از زیر و رو کردن بخش‌های ناگوار گذشته برنمی‌دارد، رابطه شما نیاز به کمک دارد.

تصمیم‌های اقتصادی یک‌نفره

اگر شریک زندگیتان تصمیم‌های بزرگ اقتصادیِ زندگی شما را بدون مشورت با شما و به صورت انفرادی می‌گیرد، شما در یک رابطه مسموم هستید. در یک رابطه سالم نه فقط سرمایه‌گذاری‌های بزرگ یا تصمیماتی مانند خرید خانه و ماشین بلکه تصمیمات کوچکتر و بی‌اهمیت‌تر هم دونفره گرفته می‌شود و همفکری و مشورت بخش جدایی ناپذیر یک رابطه سالم است.

احساس اضطراب مداوم

فراموش نکنید که سطح نرمالی از استرس در تمام رابطه‌های سالم وجود دارد و گریزی از آن نیست، اما اگر در حضور شریک زندگیتان، همواره مضطرب هستید نباید این نشانه را نادیده بگیرید. توجه داشته باشید که استرس و اضطراب مداوم و همیشگی سلامت روانی و فیزیکی شما را به شدت به خطر می‌اندازد.

نادیده گرفته شدن همیشگی نیاز‌های شما

بر اساس گفته‌های دکتر کاتالینا لاسین اگر همواره خواست خواستِ شریک زندگی شماست و حتی زمانی که میل او بر خلاف میل شماست و باعث آزارتان می‌شود همچنان به میل او رفتار می‌کنید، شما در یک رابطه مسموم هستید.

از بین رفتن روابطِ دیگرِ شما

اگر فکر می‌کنید از زمان شروع رابطه، ملاقات‌هایتان با خانواده و دوستان نزدیک به خاطر شریک زندگیتان کاهش پیدا کرده است، رابطه شما نیاز به درمان دارد.

اگر به دلیل اینکه شریک زندگیتان خوشش نمی‌آید، کم‌کم تمام روابط دوستانه و حرفه‌ای و خانوادگیتان را از دست داده‌اید، آگاه باشید که شرایط نیاز به تغییر دارد.

نرسیدن به خود و از دست دادن سرگرمی‌ها

بنا به گفته‌های لاسین در یک رابطه مسموم شما ممکن است کم‌کم دست از رسیدگی به خودتان بردارید. توجه داشته باشید که فقط در یک رابطه مسموم ممکن است دور سرگرمی‌هایتان را خط بکشید، به ظاهر و سلامتتان بی‌توجه شوید و تمام وقت فراغتتان را قربانی کنید.

امید به تغییر

اگر فقط و فقط با این امید که شرایط تغییر خواهد کرد در رابطه هستید، رابطه شما مسموم است. اگر فکر می‌کنید با تغییر دادن خودتان و رفتارهایتان، طرف مقابل هم تغییر خواهد کرد، در حال ارتکاب یک اشتباه هستید. چنین امیدی واهیست و بجای هدر دادن عمرتان، سراغ افراد متخصص رابطه بروید.

آرامش پیش از طوفان

در یک رابطه مسموم شما همواره نگران این هستید که با پیش کشیدن برخی حرف‌ها و صحبت درباره بعضی اتفاقات آرامش خانه‌تان از دست برود و درگیر جنگ و جنجال شوید. در چنین رابطه‌ای شما بر حسب تجربه کم‌کم درمی‌یابید که بسیاری از مسائل را باید پیش خودتان نگه دارید و برای در امان ماندن از عصبانیت طرف مقابل هرگز سراغ آن‌ها نروید.

منبع : وقت صبح
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه