ارسال به دیگران پرینت

پیش‌بینی قیمت دلار

متوسط ماهانه قیمت دلار آزاد، سنا و متشکل تغییر کانال داد. خلاف آمار روزانه، آمار ماهانه، عرضه بالای دلار در ماه مرداد را نشان نمی‌دهد، علت این امر شاید روزهای بیشتر تعطیلی بازار متشکل در این ماه بود.

پیش‌بینی قیمت دلار

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین: متوسط ماهانه قیمت دلار در بازار آزاد، بازار متشکل و سامانه سنا رشد کرد و به کانال ۲۵ هزار تومان وارد شد. متوسط قیمت دلار در مرداد ماه ۴ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت و روی ۲۵ هزار و ۷۶۶ تومان قرار گرفت. قیمت متوسط ماهانه دلار سنا ۳٫۴ درصد رشد کرد و روی ۲۵ هزار و ۷۲۳ تومان قرار گرفت. قیمت متوسط دلار متشکل نیز در مرداد ماه از تیر ماه ۳٫۵ درصد بالاتر بود و روی ۲۵ هزار و ۱۶ تومان قرار داشت.

کاهش عرضه دلار در مرداد ماه

اگر فروودین ماه را در نظر نگیریم عرضه قیمت دلار در مرداد ماه روی کمترین مقدار سال جاری قرار داشت. مقدار عرضه دلار در مرداد ۱۰۷ میلیون و ۷۶۵ هزار بود. البته یک روز کاری دیگر از مرداد باقی مانده است. احتمالا عرضه دلار در روز یکشنبه هفته آتی کافی خواهد بود تا مقدار عرضه مرداد از تیر پیشی گیرد. اما نکته قابل توجه این است که بر خلاف آمارهای روزانه که حجم بالای عرضه در روزهای اخیر را نشان می‌دادند، حجم عرضه ماهانه در مجموع خیلی بالا نبود و علت آن می‌توانست تعطیلی‌های بیشتر بازار متشکل باشد.

بر خلاف دلار تغییرات عرضه یورو در مردادها به طور معناداری مثبت بود. مقدار عرضه یورو در مرداد ماه ۶۶ درصد رشد کرد و روی ۱۲ میلیون و ۸۲۸ هزار قرار گرفت.

ظاهرا بازار ارز با کمرنگ‌ شدن موضوع مذاکرات وین با چنان بن‌بستی مواجه شده که به رغم بدبینی به مسئولان، راهی جز امیدواری ندارد؛ حتی به کوچک‌ترین سیگنال‌های دولتمردان جدید. یکی از این دولتمردان میرکاظمی است. رئیس تازه سازمان برنامه بودجه. کسی که قرار است جانشین «آقای تورم» باشد و با وعده‌های رنگینی آمده!

سیگنال‌های مثبت بودجه‌ای برای بازار پول و ارز

وضعیت بحرانی است؛ کسری بودجه سال ۱۴۰۰ به چهارصد هزار میلیارد تومان رسیده است. نقدینگی و پایه‌پولی رکوردهای تاریخی ثبت کرده‌اند و کارشناسان می‌گویند مهار قیمت دلار برای طولانی مدت با این وضعیت تقریبا محال است. بنابراین کوچک‌ترین اقدام نسنجیده در شرایط فعلی به راحتی بازار پول و ارز را متزلزل‌تر می‌کند.

اما سیگنال‌های پولی و ارزی که تا اینجای کار از رئیس جدید سازمان برنامه بودجه دریافت شده کدام است؟

میرکاظمی پیش از این با انتقاد از عملکرد نوبخت در تنظیم بودجه امسال گفته بود:« اگر نتیجه بودجه‌نویسی سازمان برنامه و بودجه، قانون بودجه ۱۴۰۰ باشد با ۴۰ کارمند هم نوشتن بودجه ۱۴۰۰ کار سختی نبود؛ چرا که حتی در سقف اول بودجه هم بیش از ۵۰ درصد رشد مصارف نسبت به سال ۱۳۹۹ اتفاق افتاده است، آن هم در شرایطی که تحریم‌ها شدیدتر شده است».

گرچه حرف تا عمل فاصله بسیار است اما با این اظهارات امید می‌رود او توجه به شرایط تحریمی را در تنظیم بودجه بیش از نوبخت مد نظر قرار دهد و دست کم تلاشی برای کنترل افزایش افسارگسیخته بخش مصارف بکند. البته مشروط به این که فشار گروه‌های خاص اجازه این کار را به او بدهد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه