ارسال به دیگران پرینت

لاوروف:طالبان کنترل کامل افغانستان را ندارد

وزیر امور خارجه روسیه گفت: ما از اقدام اخیر طالبان مبنی بر گفت وگو با دیگر گروه‌های سیاسی در افغانستان استقبال کردیم.

لاوروف:طالبان کنترل کامل افغانستان را ندارد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد روسیه طرفدار گفتگوی ملی با مشارکت همه گروه های سیاسی در افغانستان است و از بیانیه اخیر طالبان مبنی بر آمادگی آن‌ها برای چنین گفتگویی استقبال می‌کند.

 وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنج شنبه) در کنفرانس مطبوعاتی با وزیر خارجه لیبی گفت: ما از اقدام اخیر طالبان مبنی بر گفتگو با دیگر گروه های  سیاسی از جمله عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی آشتی ملی، حامد کرزی، رییس جمهور سابق افغانستان و گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان استقبال کردیم.

او تأکید کرد: مسکو از این درک برخوردار است که همه این نیرو‌ها تمایل به مذاکره در راستای منافع مردم افغانستان دارند. روسیه تمام تلاش خود را برای تشویق گفتگو و توافقات ملموس انجام خواهد داد.

 

لاوروف، اضافه کرد:‌ مسکو آماده است تا مذاکرات موسوم به "قالب مسکو" درباره افغانستان را از سر بگیرد.

لاوروف در بخش دیگری از سخنانش درباره لیبی اعلام کرد: مسکو بر خروج کامل نیرو‌های خارجی از لیبی تاکید دارد. خروج نیرو‌های خارجی باید حتما صورت گیرد و گام به گام سازماندهی شود.

او خاطرنشان کرد که علاوه بر گروه های افغان، هر پنج کشور آسیای مرکزی به علاوه چین، پاکستان، هند، ایران و آمریکا در مذاکرات قالب مسکو شرکت کردند. ما هنوز هیچ پیشنهاد رسمی ارائه نکرده ایم، اما اثربخشی این گروه در مذاکرات افغانستان همیشه توسط همه شناخته شده است و اگر لازم باشد آماده خواهیم بود تا این قالب را از سر بگیریم.

چندی پیش، لاوروف اظهار کرده بود: رسیدگی به وضعیت فعلی افغانستان مستلزم همکاری روسیه و غرب است.

روسیه در آوریل ۲۰۱۷ میزبانی مشاوره‌های "قالب مسکو" را در مورد افغانستان آغاز کرد و هدف اعلام شده تسهیل روند آشتی ملی و تامین صلح در این کشور جنگ زده بود.

منبع : اقتصاد آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه