ارسال به دیگران پرینت

مراقب واکسن های تقلبی و جعلی باشید

به نظر می رسد حالا که واکسیناسیون عمومی به طور گسترده از طریق شبکه بهداشت سراسری در جریان است، عده ای افراد سود جو بدون رعایت هر گونه اخلاق و ظرفیت انسانی ای کاسه ی داغ تر از آش شده اند می خواهند در بدترین شرایط کشوری پولی به جیب بزنند یا در نهایت به اهداف مورد توجه خود برسند.

 مراقب واکسن های تقلبی و جعلی باشید

طبق آخرین آمار گمرک کشور از تاریخ ۱۵ بهمن ۹۹ تا ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ تعداد ۳۷ محموله واکسن کووید-۱۹ از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) وارد کشور شده است و همچنین در مجموع تعداد ۲۴ میلیون و ۴۳۴ هزار و ۶۱۰ دز واکسن کووید-۱۹ شامل واکسن‌های چینی (سینوفارم)، ژاپنی (آسترازنکا)، ایتالیایی (کواکس)، روسی (اسپوتنیک)، کره جنوبی (کواکس)، روسی (آسترازنکا) و هندی (بهارات) تا به امروز به کشور وارد شده است. این تعداد واکسن در کنار بیش از 2 میلیون واکسن برکت است که در داخل کشور تولید شده است و حالا در شبکه واکسیناسیون کشور وجود دارد.

به صورت کلی همه واکسن های وارداتی و تولیدی کرونا در ایران بعد از تأیید مراحل کنترل کیفیت و انجام مراحل های آزمایشگاهی مستقیما به وزارت بهداشت تحویل می شود تا در نهایت براساس اولویت و سهمیه مورد نظر به شبکه واکسیناسیون سراسری کشور برسد. اما نکته قابل توجه آن است که  همه این موارد در حالی رخ می دهد که چندی است موضوع استفاده از واکسن های تقلبی و تزریق آن، در شبکه های اجتماعی و واقعی به گوش می رسد؛ تا اینکه  خبر رسید رئیس پلیس امنیت عمومی تهران اعلام کرده است: باند چهارنفره ای شامل یک دکتر و مسئول تزریقات دستگیر شده اند که واکسن‌های تقلبی کرونا را به حدود سه‌هزار نفر در تهران و کرج تزریق کرده‌اند.

این خبر درحالی منتشر شد که  از طرفی سرهنگ کامبیز رستم نیا فرمانده انتظامی شهرستان مریوان گفت: باندی ۴ نفره که اقدام به فروش و تزریق واکسن تقلبی به نام واکسن فایزر آمریکایی در بین شهروندان مریوان کرده بودندT دستگیر شدند.

سرهنگ رستم نیا افزود: با توجه به بستری شدن چند نفر از شهروندان در پی تزریق این واکسن‌ها بلافاصله شناسایی و دستگیری متهمان در دستور کار پلیس قرار گرفت. همچنین  در این راستا سه نفر از عاملین اصلی پس از شناسایی دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند و نفر چهارم که متواری بود ساعتی پیش با تلاش مأمورین دستگیر شد.

به نظر می رسد حالا که واکسیناسیون عمومی به طور گسترده از طریق شبکه بهداشت سراسری در جریان است، عده ای افراد سود جو بدون رعایت هر گونه اخلاق و ظرفیت انسانی ای کاسه ی داغ تر از آش شده اند می خواهند در بدترین شرایط کشوری پولی به جیب بزنند یا در نهایت به اهداف مورد توجه خود برسند. شاید پر کردن ویال های واکسن های اصلی یکی از دلایل بروز چنین تخلف هایی شده است که البته ویال های پر شده ویژگی هایی دارند که به نظر می رسد هر کسی با دیدن آن متوجه سوجویی افراد شده باشد. براین اساس مشخصات زیر به عنوان مهمترین این ویژگی‌ها قلمداد می‌شوند:

نشانه هایی از آسیب رسیدن به برچسب ها بوسیله آب

 - درپوش فلزی دارای فرورفتگی، خراشیدگی یا شکستگی

 - خراشیدگی یا سوراخ روی درپوش های پلاستیکی

 - وجود مواد یا ذرات خارجی قابل رویت در داخل ویال

 - وجود دستکاری قابل تشخیص تاریخ انقضاء

 - وجود اختلاف در تاریخ انقضاء با شماره محموله معتبر

 - وجود مشکوک مقادیر زیادی از محصول موجود برای فروش به صورت خصوصی

حتی کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در این باره  گفت: هرکسی خارج از شبکه بهداشتی واکسن زده اصل بر تقلبی و جعلی است مگر خلاف آن ثابت شود و شواهد نیز متاسفانه چنین چیزی را نشان می‌دهد چنان که برخی از این افراد عرضه کننده واکسن تقلبی تاکنون توسط دستگاه‌های انتظامی و قضایی شناسایی و بازداشت شده اند

او افزود: هیچ یک از مراکز بهداشت واکسن تقلبی تزریق نکرده و هر فردی که به صورت آزاد آن را خریداری کرده احتمالا واکسن تقلبی تزریق کرده است.

همه این موارد تخلف درحالی اعلام شده است که وزارت بهداشت از چند وقت پیش هشدار هایی بابت چنین موضوعی داده بود و به هموطنان هشدار  داده  بود، که  برای تزریق واکسن کرونا صرفاً از طریق مراکز بهداشتی و درمانی رسمی اقدام کنند و به هیچ وجه به افراد غیر رسمی در این حوزه اعتماد نکنند.

 

منبع : برنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه