ارسال به دیگران پرینت

چین؛ اولین کشوری که به طالبان کمک می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: کمک به تلاش‌ها برای بازگشت صلح به افغانستان را ادامه می‌دهیم و هر نوع کمکی به این کشور برای تشویق توسعه اجتماعی و اقتصادی را ارائه می‌کنیم.

چین؛ اولین کشوری که به طالبان کمک می‌کند

پکن اعلام کرد که کمک‌ها به افغانستان را در سایه به قدرت رسیدن طالبان ادامه می‌دهد.

«چاو لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که پکن قصد دارد پس از آن که طالبان یکشنبه گذشته کنترل افغانستان را به دست گرفته است، کمک به افغانستان را ادامه دهد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی که امروز چهارشنبه برگزار شد، گفت: کمک به تلاش‌ها برای بازگشت صلح به افغانستان را ادامه می‌دهیم و هر نوع کمکی به این کشور برای تشویق توسعه اجتماعی و اقتصادی را ارائه می‌کنیم.

با وجود این چاو اشاره کرد که فقط بعد از تشکیل دولتی که باز و اهل تسامح باشد که به شکل کافی نماینده منافع کشورش باشد آن وقت می‌توان درباره برقراری روابط دیپلماتیک جدید میان چین و افغانستان سخن گفت.

این درحالی است که «هوا چونینگ» یک سخنگوی دیگر وزارت خارجه چین در یک کنفرانس خبری پس از سقوط کابل توسط طالبان گفت که پکن مایل است با این گروه رابطه دوستانه ایجاد کند.

درحالی که طالبان اکنون کنترل افغانستان را به عهده دارد، چونینگ اظهار داشت: چین به حقوق مردم افغانستان برای تعیین مستقلانه سرنوشت خودشان احترام می‌گذارد و آماده است تا به توسعه روابط دوستانه و همکاری با افغانستان ادامه دهد.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: طالبان بار‌ها درباره ایجاد روابط خوب با چین ابراز امیدواری کرده‌اند و خواستار مشارکت چین در بازسازی و توسعه افغانستان هستند.

چونینگ در ادامه نیز از طالبان خواست تا انتقال قدرت بطور آرام و مسالمت‌آمیز صورت گیرد و این گروه به تعهداتش برای ایجاد یک دولت «باز و فراگیر اسلامی» از طریق یک توافق سیاسی برخاسته از مذاکره پایبند مانده و امنیت افغان‌ها و اتباع خارجی را نیز تضمین کند.

«محمد نعیم» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر پیش از این درباره ارتباطات این گروه با برخی کشور‌ها و به ویژه چین گفته بود که «امارت اسلامی» با همه کشور‌ها به ویژه همسایگان افغانستان روابط دوجانبه و مثبت می‌خواهد و البته دارد.

نعیم اظهار داشت که طالبان از همه سرمایه‌گزاران استقبال می‌کند و نیز علاوه بر تشویق، زمینه را فراهم خواهد کرد تا سرمایه‌ها وارد افغانستان شود.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان با اشاره به دیدار‌های مقامات این گروه با مقامات چینی نیز تصریح کرده بود که کشور چین یکی از کشور‌های همسایه تاثیرگذار است، روابط ما با پکن نو نیست بلکه دیرینه است.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه