ارسال به دیگران پرینت

حضور ژنرال مک‌کنزی در کابل

ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده سنتکام (فرماندهی مرکزی آمریکا که مسئول اصلی نیروهای آمریکایی در کابل است)، در سفری از پیش اعلام نشده روز سه شنبه وارد کابل شد.

حضور ژنرال مک‌کنزی در کابل

 او گفت که پروازهای خروجی "به سرعت در حال گسترش" است.

مک‌کنزی که روز یکشنبه درباره خروج امن از کابل با رهبران طالبان در دوحه قطر به توافق رسیده بود، گفت: از آن ها خواستم مواظب باشند در فرآیند تخلیه اختلال ایجاد نکنند و روشن کردم که هرگونه حمله‌ای با نیروی شدید ... مواجه خواهد شد. حفاظت از جان غیرنظامیان آمریکایی و شرکای ما برای من در اولویت است و همه گام های لازم برای اطمینان از خروجی امن و موثر را برمی داریم.

جیک سالیوان،‌ مشاور امنیتی بایدن گفته است که مقام های آمریکایی درگیر یک فرآیند "ساعت به ساعت" برای اطمینان از تعهد طالبان به دادن اجازه عبور امن به غیرنظامیانی است که می خواهند کشور را ترک کنند.

او در پاسخ به این سوال که آیا دولت بایدن طالبان را به عنوان حاکمان مشروع افغانستان به رسمیت می شناسد گفت که هنوز نمی توان در این مورد اظهار نظر کرد چون کارنامه طالبان در زمینه رعایت موازین بین المللی حقوق بشر "مثبت نبوده است."

اما یک مقام امنیتی غربی در کابل امروز (چهارشنبه) به خبرگزاری رویترز گفت که بعد از تسلط طالبان بر افغانستان، بیش از ۲۲۰۰ دیپلمات و تبعه خارجی تاکنون با هواپیماهای نظامی از فرودگاه کابل خارج شده‌اند.

بر اساس این گزارش، این مقام امنیتی که نام یا سمت وی فاش نشد، ادعا کرد هنوز مشخص نیست که پروازهای مسافری و غیرنظامی چه زمانی در فرودگاه کابل از سر گرفته خواهند شد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده فقط هواپیماهای نظامی آمریکایی تاکنون ۱۱۰۰ نفر از اتباع این کشور را از افغانستان خارج کرده‌اند.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: "اکنون که توانستیم جریان پروازها [نظامی] را برقرار کنیم، انتظار داریم که رقم [افراد خارج شده از کابل] افزایش یابد".

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه