ارسال به دیگران پرینت

مرگ در کمین است!

درون خیاطی شخص دیگری نیز نشسته بود که ماسک نداشت؛ زمانیکه می خواستم از خیاطی خارج شوم همان آقا گفت من کرونا دارم؛ و بعد از سه چهار روز هم خودم و هم فرزند سه ساله ام مبتلا به کرونا شدیم.

مرگ در کمین است!

این روزها جرات رفتن به کوچه حتی برای خریدن یک قرص نان را هم ندارم، کل کوچه بوی ویروس کرونا، بوی مرگ را می دهد، ترسم از بیماران کرونایی است که دوره قرنطینه را رعایت نمی کنند و با ماسک و یا بدون ماسک در کوچه و خیابان در حال چرخ زدن هستند و کمر همت را محکم بسته اند تا افراد سالم دیگری را مبتلا و کادر درمان را خسته تر از هم زمان دیگری کنند.

رامین یکی از شهروندان مبتلا به کرونا در بجنورد است، چند روزی است مبتلا به بیماری کووید ۱۹ شده است، اما انگار نه انگار که در مقابل سلامتی دیگر افراد مسئول است و تا هفته سوم باید در منزل بماند که این ویروس را بقیه مردم منتقل نکند.

چند روز مانده به شروع ماه محرم به عروسی یکی از دوستانم رفتم این را رامین می گوید و ادامه می دهد: چهار خانواده که همگی در یک کوچه زندگی می کنیم و باهم به این جشن عروسی رفته بودیم درگیر شده ایم، حتی مادر من که در عروسی حضور نداشت نیز از طریق من به کرونا مبتلا شده و هم اکنون در منزل افتاده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا از منزل خارج شده ای و این قدر راحت در میان مردم کوچه رفت و آمد می کنی؟ می گوید: الان حالم خوب است، دو سه روز استراحت کرده ام، من نمی توانم تا دو سه هفته خودم را در خانه حبس کنم.

از سوی دیگر من در میان جمعیت سالم نمی روم و وقتی به کوچه می روم، ماسک می زنم و علاوه بر آن من فقط پیش دوستانم که می دانم کرونا دارند، می روم، این را رامین می گوید و ادامه می دهد: مردم اگر می خواهند از ما کرونا نگیرند وقتی به کوچه می آیند ماسک بزنند.

گریوانی یکی از افرادی است که متاسفانه چند روزی است به ویروس کرونا مبتلا شده و اظهارمی دارد: به خیاطی برای گرفتن لباس فرم همکاران خود رفته بودم حدود یک ربعی مجبور شدم در خیاطی بمانم تا لباس ها را تحویل بگیرم  و حساب و کتاب های لازم را انجام دهم.

درون خیاطی شخص دیگری نیز نشسته بود که ماسک نداشت؛ زمانیکه می خواستم از خیاطی خارج شوم همان آقا گفت من کرونا دارم؛ و بعد از سه چهار روز هم خودم و هم فرزند سه ساله ام مبتلا به کرونا شدیم.

الان فرزندم در تب می سوزد و شدت تب بالا هزیان می گوید، این را گریوانی می گوید و ادامه می دهد: نمی دانم چرا برخی از مردم نسبت به سلامتی مابقی افراد بی تفاوت هستند و این امر بی مسئولیتی اجتماعی آن ها را نشان می دهد.

وی می افزاید: ۱۸ ماه است که مسئولان بهداشتی و درمانی داد می زنند که افرادی که به کرونا مبتلا شده اند دوره دو تا سه هفته قرنطینه را رعایت کنند و از منزل خارج نشوند تا افراد سالم را درگیر نکنند اما عده ای گوششان بدهکار نیست.

غلامی یکی از رانندگان آژانس در بجنورد است که بیان می کند: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا الان خیلی کم ماسک استفاده می کردم و تصور می کردم که به کرونا مبتلا نمی شوم اما از دو هفته گذشته به این ویروس درگیر شدم.

وی با بیان اینکه یک هفته ای استراحت کردم و بعد از یک هفته دوباره به سرکار رفتم، ادامه می دهد: مقدار قسط هایم خیلی زیاد است و مجبور هستم کار کنم وگرنه نمی توانم پایان ماه قسط ها را پرداخت کنم.

وی در پاسخ به این سوال که مسافران چه گناهی کرده اند که چوب سهل انگاری ماسک نزدن و بیمار شدن تو را بخورند؟ می گوید: منکه کارمند نیستم حقوقم سرماه به حسابم واریز شود و بدون دغدغه در منزل بمانم.

وی می افزاید: اما بعد از یک روز کار کردن آنقدر حالم بد شد که الان یک هفته کامل است که در خانه افتاده ام و حتی توان بلند شدم ندارم.

وی خاطرنشان می کند: هیچ گاه تصور نمی کردم که به کرونا مبتلا شوم و حال که به این ویروس مبتلا شده ام درک می کنم که کووید۱۹ هم چقدر بیماری سخت و دردناکی است و از سوی دیگر علاوه بر اینکه به اندازه یک ماه از کار و زندگی می افتیم، طی همین ماه باید چقدر پول صرف دکتر و دارو کنیم.

یکی دیگر از شهروندان بجنوردی نیز در ادامه بیان می کند: می ترسم برای یک خرید ساده و یا خریدن یک نان به کوچه بروم، امروز صبح که برای خرید به بقالی سرکوچه می رفتم، یکی از اهالی کوچه را دیدم که برای خرید نان به صف نانوایی می رفت اما خانواده این خانم چند روزی است که کرونا مبتلا شده اند.

صف های این روزهای نانوایی خیلی شلوغ است و در این نانوایی هم افراد مسن و هم کودک در صف خریدن نان می ایستند، غافل از اینکه طی سه وعده از روز بمبی از کرونا در میان صف قرار می گیرد، افراد جدیدی را مبتلا می کند سپس نان را می خرد و به منزل بازمی گردد و حال سرنوشت آن کودک و یا فرد مسن چه می شود، برایش اصلا مهم نیست.

سهل انگاری مردم، ظلم به خود و خانواده های خود و سپس به مردم است

پسندیده کارشناس بیماری های واگیری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، می گوید: متاسفانه تعداد افرادی که دستورالعمل های بهداشتی را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت می کنند خیلی کم است و از سوی دیگر بسیاری از افراد بیمار نیز دوره قرنطینه دو تا سه هفته ای را رعایت نمی کنند و بعد از اینکه کمی حالشان خوب شود شروع به خارج کردن از منزل می کنند.

وی ادامه می دهد: همین امر موجب شده بیمارستان ها و مراکز درمانی حتی جایی برای پذیرش بیماران سرپایی نداشته باشند چه برسد به بیماران بستری.

پسندیده اظهارمی دارد: کادر درمان دیگر خسته نیستند بلکه فرسوده شده اند و اگر روند عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی مردم به همین روند ادامه یابد و روز به روز بر تعداد بیماران افزوده شود، از دور کاری خارج می شوند.

وی خاطرنشان کرد: با خارج شدن کادر درمان از خستگی و فرسودگی، چه کسانی باید مراکز ۱۶ ساعته، مراکز واکسیناسیون، بیمارستان ها و آی سی یوها را بچرخانند و به بیماران خدمت دهند؟

این مسئول می افزاید: متاسفانه رعایت پروتکل های بهداشتی به کمتر از ۳۰ سال رسیده است و این سهل انگاری مردم اول ظلم به خود و خانواده خود و سپس مردم است.

انتقال ویروس کرونا به افراد سالم در فاصله ۱۵ دقیقه

دکتر مریم پور آدینه معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه در ویروس کرونا تغییر سویه اتفاق افتاده است، می گوید: در حال حاضر این ویروس تبدیل به یک ویروس به شدت سرایت پذیر شده است و هم کنون افراد مبتلا به کرونا چه آن هایی که علامت دارند و چه آن هایی که ندارند، این ویروس را منتقل کنند.

وی می افزاید: افرادی که مبتلا به ویروس کرونا هستند به راحتی می توانند حدود ۱۵ دقیقه افراد را مبتلا کنند.

به گفته دکتر پورآدینه از سوی دیگر دوره کمون بیماری کووید ۱۹ نیز به شدت کاهش یافته و از ۱۰ تا ۱۴ روز به چهار تا پنج روز رسیده است.

وی تصریح می کند: علاوه بر آن دلتا کرونا تمامی گروه های سنی را درگیر کرده و در حال حاضر از تمامی گروه های سنی به مراکز درمانی مراجعه می کنند، همچنین شدتن بیماری نیز در دلتا ویروس پیشرفت کرده و افراد پرخطری که دارای بیماری هستند، بیماری کرونا در آن ها خیلی زیاد و طی چند روز پیشرفت کرده و وضعیت آن ها را در خطر می اندازد.

این مقام مسئول تصریح می کند: یک فرد به راحتی می تواند تا هشت نفر را درگیر کند بنابراین از مردم در خواست می شود که در منزل بمانند.

دکتر پورآدینه بیان کرد: اگر افراد در خود علائم بیماری کووید ۱۹ را احساس کردند باید به همراه خانواده در منزل خود را قرنطینه کرده و در صورتیکه وضعیت عمومی آن ها بد شد به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی می افزاید: دوره قرنطینه این بیماری نیز از دو هفته به ۱۸ تا ۲۰ روز افزایش یافته و افرادی که بیمار هستند باید طی این مدت در منزل بمانند و از رفت و آمد با سایر افراد خودداری کنند.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • خسروجردی ارسالی در

      مرک وزندکی دست خداست هروقت پیمانه عمرت پرشود می

    • ناشناس ارسالی در

      اینهایی که رعایت نمیکنن بیمارر وانی هستن وباید تیرباران بشن

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه