ارسال به دیگران پرینت

علامت سوال درباره برخی وزرای پیشنهادی رئیسی

کابینه پیشنهادی ابراهیم رییسی به مجلس مورد بررسی مخالفان و موافقان قرار گرفت.‌

علامت سوال درباره برخی وزرای پیشنهادی رئیسی

در مورد برخی اعضای کابینه در ذهن علامت سوال است اما...

*مجتبی رضاخواه ، نماینده مردم تهران در مجلس 

کشور نیاز به یک نظام حکمرانی دارد و الان ما در این موضوع دچار مشکل هستیم. کنار بحران کرونا، مدیریت آب و مصرف انرژی بحران حکمرانی هم داریم. اشکالاتی که درباره کابینه گرفته می شود به نبود نظام حکمرانی برمی گردد. نظام مدیریتی کشور نیاز به تغییر دارد و باید افراد جدیدی وارد آن شوند تا با دانش روز بتوانند مشکلات کشور را حل کنند. در نظام فعلی امکان رشد افراد با سلایق مختلف فراهم نیست. دولتی با تغییر تفکرات سیاسی در تقابل با دولت آقای روحانی آمده است. مفهومش این است که افرادی زیادی در کابینه معرفی شده اند ولی در ۸ سال گذشته در دولت نبودند.

در کمیته امداد، مراکز پژوهشی یا ستاد اجرایی بودند. کسی که در ۸ سال گذشته در دولت منصب نداشته می خواهد بیاید مشکلات را حل کند. اصل این اشکال دارد. برخی افراد سابقه وزارت دارند. آقای محرابیان سابقه وزارت دارد ولی در ۸ سال گذشته از دولت و مشکلات اصلی اجرایی دور بوده است. این فرد ۸ سال دور بوده و حالا می خواهیم او را وارد حل بحران کنیم. در برق ما شرایط بحرانی داریم. آقای محرابیان ۸ سال در وزارت نیرو نبوده و قبلا هم وزارت دیگری بوده است. این اشکال در نظام حکمرانی است. آنقدر مسایل سیاسی را وارد مسایل اجرایی کردیم که هزینه اش بسیار بالاست. 

ما شاهدیم هر ۸ سال دولتها عوض می شوند و پشت سر آن اغلب مدیران تغییر می یابد. این هزینه زاست چون تجربه افراد از سیستم خارج می شود و افراد مجرب گوشه نشین می شوند. افراد می آیند که یا تجربه ندارند یا در ۸ سال گذشته از سیستم اجرایی دور بودند. این اشکال است. باید نظام حکمرانی تعریف کنیم. در کشورهای مختلف، این مسایل را در نظامهای حزبی یا حتی عدم تغییر در بدنه کارشناسی دولت حل می کنند. این که بگوییم آقای خاندوزی مناسب نیست باید بپرسیم چه کسی مناسب است و ما با اشکال مواجه می شویم. شما کسی را از طیف سیاسی که حداقل ۸ سال دور بوده است را بیاورید و منصب بدهید که طبیعتا هزینه زاست. این مساله مهمتر از بررسی اشخاص و مصادیق و حتی برنامه این افراد است. 

این که بگوییم فلانی برنامه خوبی دارد هم اشکال دارد. یک کشور را نمی توان بر مبنای برنامه افراد اداره کنیم. کشور باید برنامه داشته باشد و با عوض شدن شخص نباید برنامه ها عوض شود. اگر با عضو شدن شخص برنامه جدید می آید این اشکال دیگری در برنامه حکمرانی است. نباید بپرسیم آقای وزیر برنامه ات چیست. باید بپرسیم برنامه کشور این است و آقای وزیر شما اثبات کن می توانید این برنامه را اجرا کنید. 

این ایرادات پایه ای است و تا زمانی که این اشکالات رفع نشود ما درباره لایه های سوم و چهارم حرف می زنیم و لایه های اول و دوم را رها کرده ایم. شما وقتی بهترین گزینه ها را در لایه سوم و چهارم انتخاب کنید ولی لایه های اول و دوم را رها کنید، اثری ندارد.

درباره کابینه نسبت به برخی دید مثبت دارم و درباره بقیه علامت سوال در ذهن دارم. آقای خاندوزی نیروی خوبی است و می تواند موفق باشد چون فکر منظمی دارد و شخصیتا انسان توصیه پذیری است. یعنی اگر بفهمد راهکاری جایی است تلاش می کنم آن را به کار گیرد و روی عقیده اشتباه پافشاری از جمله ارز ۴۲۰۰ تومانی نمی کند. ایشان اینطور نیست یعنی یک سیاست اشتباه را از ابتدا نمی گذارد. این خیلی مهم است. 

درباره مصادیق دیگر صحبت نمی کنم. به طور کلی معدل این کابینه با کابینه آقای روحانی متفاوت نیست. گرچه نقاط مثبتی مانند آقای خاندوزی دارد ولی جاهایی هم افراد ضعیفترین معرفی شده اند.

سجادی ناآشنا با ورزش کشور نیست اما...

*فرهاد عشوندی عضو شورای سردبیری خبرگزاری خبرآنلاین

 

در بین انتخابهایی که دولت داشت در ورزش انتخابی که شده نسبت به گزینه های مطرح شده، انتخاب بهتری است. البته گزینه هایی مانند آقای عباسی را داریم که بهترین سوابق المپیک را به نام او ثبت کرده ایم. آقای سجادی هم قهرمان است و هم جوان. او مدال ارزشمندی در پوسان در دوی نیمه استقامتی گرفته است. تحصیلات ورزشی عالیه دارد و در دانشگاه شهید بهشتی مشغول است.

سابقه قهرمانی در لیگ برتر دارد. آقای لیت وارسکی را در ایران آورده و کی روش در دوره او وارد ایران شده. در مجموع می شود گفت ناآشنا با ورزش کشور نیست. مدیریتهایی هم در مجموعه های اقتصادی دارد و بین گزینه های کارمندی، او مقداری بالاتر از بقیه است. قطعا رسول خادم یا علی دبیر نیست، ولی حمید سجادی بعد از برادران خادم و یکی دو نفر دیگر گزینه مناسبی برای ورزش است. 

مهمترین کارش باید این باشد که کارمند نباشد و خیلی احساسی و جو زده سلبریتی های ورزشی نباشد. نگاه سلبی که افراد اکادمیک مانند آقای گودرزی به قهرمانان را نداشته باشد. امیدوارم رای اعتماد بگیرد. 

بهتر است آقای سجادی تیم همراه داشته باشد

 

*مازیار ناظمی، مدیر روابط عمومی وزارت ورزش

در شروع کار آقای روحانی وزارت ورزش با مجلس وارد کشتی جدی شد. آقای سلطانی فر رای نیاورد. آقای صالحی امیری سرپرست شد. بحث مفصلی در شب رای گیری بود که رای نیاورد. آقای سجادی رای نیاورد. ۱۰۰ روز وزارتخانه در بلاتکلیفی بود تا در آذر ۹۲ دکتر گودرزی رای آوردند که اگر رای نمی آورد کار به حکم حکومتی می کشید. با این شرایط وارد وزارت ورزش و جوانان شدیم.

یک ثلمه از سوی مجلس وارد شد که معلوم نبود چه خبر است. تجربه آقای خادم بسیار مهم است. آقای گودرزی پروفسور به تمام معنی در حوزه ورزش است ولی تجربه کشورداری بسیار مفصل است. وزارت ورزش و جوانان یک وزارت وزیر محور نیست. ممکن است در وزارت نفت، دستورات و شخصیت وزیر خیلی موثرتر است ولی وزارت ورزش ۵۲ فدراسیون دارد که هر کدام اساسنامه جهانی دارند. کمیته ملی المپیک را داریم که ریاست این کمیته همیشه جدالی داشته و اکثرا به رییس جمهور نزدیک بودند. در دوره اخیر رقابتی نبود. 

قدرت و اختیار وزیر ورزش جور درنمی آید. اسطوره ای با یک پست اینستاگرامی نفس وزیر ورزش را می گیرد. به آقای سلطانی فر گفتم همان کاری که خودرو با وزیر صمت می کند استقلال و پرسپولیس با تو می کند. وارد نشو. ایشان یک سال وارد نشد ولی بعد وارد شد و مشکل پیدا کرد.

ترکیب سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان از اساس مشکل داشت. این وزارتخانه مولود یک دعوا بین آقای احمدی نژاد و مجلس بود. هرگز این دو سازمان بهم نزدیک نشدند. ورزش به تنهایی در حوزه جوانان سیطره دارد. موضوع جوانان عمیق و پرحوصله است. در حوزه اشتغال و وام بانکی این وزارتخانه هیچ اثری ندارد. یک کار سمبولیک است. اکثر کاری که می شود وزیر را به راحتی استیضاح کنی این است که برای جوانان چه کردی. به راحتی می توان قانع نشد و در صحن علنی، وزیر را استیضاح کرد.

حمید سجادی خودش قهرمان است ولی موضوع قدرت و اختیار این وزیر با هم جور درنمی آید. سرخابی ها باید به حوزه خصوصی بروند ولی نشد. نه آقای طیب نیا و نه آقای دژپسند زیر بار خصوصی سازی اینها نمی روند. این اساسا یک معما است. موضوع بدهی ها، شفافیت، داراییها، بورس و فرابورس این دو باشگاه مشخص نیست. این از گردن آقای سجادی برداشته نمی شود. مسیر، مسیر دشواری است. کار بسیار مشکل است. پیشنهاد می کنم آقای سجادی یک تیم همراه داشته باشد. در زمان آقای سجادی و گودرزی دیدم. معاونت قهرمانی قائم مقام وزارتخانه محسوب می شود. این که تیمها در وزارتخانه هماهنگ نیستند کار را مشکل می کند.

وزیر برای تصمیم گیری باید اطلاعات و ارتباطات درست داشته باشد. خیلی از کارهای خوب وزارت ورزش، چون پشتوانه افکار عمومی نداشت خیلی صدمه خورد. در رسانه ها، مردم و بیان کارهای انجام شده، به وزیر آینده آقای سجادی پیشنهاد می کنم این مساله را به طور جدی دنبال کند. 

به مجلس توصیه می کنم فراکسیون ورزش و کمیته تربیت بدنی و کمیسیون فرهنگی وزیر را کمک کند.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • KURD ارسالی در

      کابینه ضعیفی است بدون شک

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه