ارسال به دیگران پرینت

بازار بورس با سیر صعودی دنبال میشود

با برآورد کلی از اجماع تحلیلگران و فعالان بازار سهام، سناریوی صعودی شاخص برای روز شنبه محتمل و ممکن به نظر میرسد.

بازار بورس با سیر صعودی دنبال میشود

معاملات بورس روز شنبه در حالی وارد هفته پایانی مرداد میشود که به نظر میرسد اقبال خریداران به بازار روز شنبه هم استمرار یابد. تقویت سمت تقاضا با توجه به ارزش بالای معاملات همسو با جریان پول میتواند بازار را دوباره صعودی کند. بسیاری خوش بینانه حدس زده اند روز شنبه شاخص بورس وارد کانال جدید 1.5 میلیون واحد میشود و میتواند خود را برای تداوم این مسیر صعودی در هفته پیش رو آماده کند.

با گمانه زنی ها از پیشروی طالبان در افغانستان و تسلط این جنبش وسیع در افغانستان بر شهر هرات، قیمت دلار مرز 26 هزار تومان را عبور داده و این میتواند اهرمی برای تداوم اقبال خریداران از سهم های دلاری باشد. با این وجود تقاضا برای سهام های ریالی همچنان میتواند تداوم یابد. تحلیلگران با اشاره به وضعیت کنونی شکل گرفته در بازار که فضایی خوش بینانه، فرمان بازار را در دست دارد، در کوتاه مدت با سیر صعودی دنبال میشود.

با معرفی احسان خاندوزی به عنوان وزیر اقتصاد در کابینه ابراهیم رییسی، بسیاری آن را به فال نیک گرفته و معتقدند سیگنال های دولت ابراهیم رییسی به معنای الزام و اهمیت جایگاه بازار سرمایه در تامین منابع مالی در اقتصاد ایران خواهد بود.

از این رویکرد، بازار نگرانی چندانی نسبت به آینده نمی بیند. در میان مدت، همین برنامه های اقتصادی دولت ابراهیم رییسی و معادلات و مختصات بازار سرمایه در بسته پیشنهادی دولت میتواند برای بازار سهام تعیین کننده باشد. اما در بلندمدت و میان مدت مختصات سیاست خارجه بر سر مذاکرات احیای برجام و مسایل منطقه میتواند سمت و سوی بازار را جهت دهد.

با این وصف، بازار فعلا با پیگیری جریان نقدینگی و وزن سمت تقاضا نسبت به سمت عرضه در یک وضعیت روبه جلو به سر می برد. خریداران در روز شنبه میتوانند دوباره با تقویت سمت تقاضا، شاخص را به جلو برانند.

تازه ترین نظرسنجی «اقتصادنیوز» هم نشان میدهد پاسخگویان روی تداوم مسیر فعلی مصمم هستند و البته دلایل آنان برای صعود شاخص قانع کننده اما کافی نیست. برخی همچنان از متعادل بودن روند معاملات خبر میدهند و با تردید از مسیر احتمالی بازار، منفی شدن شاخص را بعید نمیدانند. برآورد کلی فعالان و تحلیلگران البته در مختصات کنونی، شاخص بورس را صعودی میدانند.   

 

 

منبع : اقتصاد نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه