ارسال به دیگران پرینت

دلایل مهم نوسان نرخ دلار دربازار

به نظر می رسد سه عامل موجب نوسان قیمت دلار در بازار شده است عامل اول فضای انتظامی در بازار ارز، دوم تعلیق دولت و ابهام در خصوص سرنوشت کابینه و سوم اخبار منفی در خصوص مذاکرات برجامی.

  دلایل مهم  نوسان نرخ دلار دربازار

امروز برای معامله‌گران بازار ارز یک فضای نسبتا انتظامی حاکم بود. در بازار فردوسی شایعاتی درخصوص دستگیری برخی معامله‌گران در سبزه‌میدان پیچیده بود. در چنین فضایی نرخ دلار تا 26700 تومان بالا رفت. بسیاری از فعالان بازار در این‌باره می‌گفتند که خود این فضا باعث لمس این نقطه از سوی قیمت دلار شد. برخی متقاضی‌ها نیز تصور می‌کردند که در روزهای آینده نمی‌توانند به راحتی دلار خریداری کنند. البته از نیمه بازار امروز، نرخ کمی عقب‌نشینی کرد و تا 26550 تومان پایین آمد. شاید بشود این فرضیه‌رو مطرح کرد که بازار از نظر قیمتی به یه نقطه خیلی سخت برخورد کرده  و فعلا توان عبور از این نقطه‌ را به شکل یکباره و فوری ندارد.

در بازار درهم نرخ به 7300 تومان رسید با توجه به اینکه نرخ برابری درهم به دلار عدد ثابت 3.67 است قیمت درهم 7300 تومانی به معنای قیمت دلار 26 هزار و 790 تومان است در نتیجه دلار فعلا دچار حباب منفی نسبت به درهم شده که این می‌تواند انگیزه‌ را برای ورود خریداران جدید مهیا کند.

از نظر فعالان بازار آنچه که بازار ارز را فعلا در یک وضعیت بی‌ثبات قرار داده به نظر ناشی از دو مسئله ا‌ست. اول وضعیت تعلیقی از سوی دولت جدید بود. تاخیر در اعلام کابینه و گمانه هایی در خصوص اختلاف نظر بر سر تشکیل تیم اقتصادی موجب شد که عدم قطعیت ها در بازار تشدید شود.

 مسئله دوم خبرهای منفی است که نسبت به مذاکرات برجامی مخابره می‌شود. خبری که یکی از شبکه‌های اسراییلی درمورد عدم پیوستن ایران به مذاکرات منتشر کرده در بازار ارز، انعکاس زیادی داشت. اثر گذاری این خبر در حالی بود که نورنیوز، سایت نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دیشب در مطلبی نوشته بود که اصلی‌ترین گزینه دولت جدید ایران در خصوص پرونده هسته‌ای، بازگشت به مذاکرات وین خواهد بود، اما این خبر نتوانست در بازار ارز تاثیر چندانی بگذارد و درواقع بین معامله‌گران بچرخد. این فضای بی‌ثبات در بازار سکه نیز وجود داشت و نرخ سکه بدون نگاه به ریزش اونس و فقط همراه با دلار، تا 11 میلیون و 550 هزار تومان بالا رفت. پس بر این اساس، ارزش ذاتی سکه از ارزش بازاریش فاصله گرفته و ریسک خرید آن بیشتر شده است.

در فضای رسمی نیز، آنچه که از بازار متشکل دریافت می‌شود اینست که عرضه دلار شدت گرفته اما مشکل در نرخ عرضه پایینتر از بازار آزاد است. که این اختلاف نرخ، بیشتر از روزهای قبل و نزدیک به 700 تومان میرسد. همین مسئله صف‌های خرید دلار صرافی‌ را طولانی کرده است.

حجم عرضه در بازار متشکل با تاخیر اعلام شد و طبق این گزارش این حجم به 9.8 میلیون دلار رسیده که بیش از 80 درصد میانگین معاملات این بازار در امسال بود.

البته در بازار این روزها یک ترس نیز قابل مشاهده است ترس از عرضه ارز شدید با هدف کنترل قیمت دلار همزمان با بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی در مجلس و کسب رای اعتماد.

 

منبع : اقتصاد نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه