ارسال به دیگران پرینت

خروج از پیک گونه دلتا سه ماه زمان می‌برد

دارو وجود دارد، اما به دلیل تقاضای بسیار زیاد به‌سرعت تمام می‌شود. تمام تلاش بر این است که کمبود دارو پیش نیاید. حداقل در بیمارستان‌هایی که معین کرونا هستند، در دارو به بیماران وقفه‌ای رخ ندهد. باید فکری برای کاهش ورودی بیمار به بیمارستان کرد تا با کمبود جدی مواجه نشویم.

خروج از پیک گونه دلتا سه ماه زمان می‌برد

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام‌رضا (ع) مشهد گفت: براساس پیش‌بینی در مقالات، عبور از دوره پیک گونه دلتا حداقل سه ماه زمان می‌برد.

رزیتا خداشاهی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص علائم کرونا دلتا، اظهار کرد: هر علامتی در افراد که شبیه به سرماخوردگی است، برابر با کروناست. در حال حاضر دیگر سرماخوردگی، حساسیت فصلی، سینوزیت و... نداریم و تنها کروناست.

وی با اشاره به اینکه داشتن هرعلامت و نشانه‌ای از کرونا در افراد به منزله مراجعه به بیمارستان نیست، افزود: مردم با مراکز ۲۴ ساعته دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تماس بوده، تست و آزمایش بدهند. درمان اولیه را آغاز و خود را از دیگر افراد خانواده جدا کنند تا تنها علائم اولیه کرونا در آن‌ها باقی بماند و پیشرفته نشود. متاسفانه برخی بیماران یک هفته تا ۱۰ روز علائمی مانند آبریزش بینی، سرفه، عطسه، گلودرد و... دارند، اما اهمیتی به آن نمی‌دهند. این علائم نشان دهنده کرونا دلتاست.

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد خاطرنشان کرد: بیماران جوانی در بیمارستان‌ها بستری هستند که چنین علائمی در آن‌ها بروز کرده، اما توجهی به آن نکردند و بعد از گذشت ۱۰ روز با  سطح اکسیژن  پایین و ریه‌های درگیر شده به بیمارستان مراجعه می‌کنند. در این شرایط دیگر به آسانی نمی‌توان کاری برای این بیماران انجام داد. اگر افراد آبریزش بینی، سنگینی سر، گلو درد، عطسه، سرفه و... هرکدام از علائم سرماخوردگی را داشتند، فرض را بر کرونا بگذارند.  علائم سرماخوردگی برابر با کروناست.  

خداشاهی با اشاره به اینکه متاسفانه گروه سنی جوانان در کشورمان تنها گروهی هستند که حتی یک دوز واکسن را دریافت نکردند، عنوان کرد: متاسفانه در پیک فعلی بیشتر درگیری کرونا با جوانان را شاهد هستیم.  درحال حاضر درصد بالایی از بیماران ما در بیمارستان و مطب‌ها جوان و در رده سنی ۲۵ تا ۴۰ سال هستند. این افراد درگیری ریه‌ای بسیار وسیعی دارند. با وجود اینکه در پیک‌های گذشته جوانان در این رده سنی بسیار کمتر به این بیماری مبتلا می‌شدند، متاسفانه بسیاری از این جوانان بد حال هستند و ما شاهد صحنه‌های بسیار ناراحت کننده و دلخراش هستیم.

وی با بیان اینکه کرونا دلتا با گونه‌های قبلی خود متفاوت است، تاکید کرد: در گونه‌های قبلی کرونا پیش‌بینی بر این بود که از شروع پیک تا خاتمه آن حدود دو ماه به طول می‌انجامید. در شهر مشهد از تیرماه به طور رسمی شیوع گونه دلتا آغاز و اعلام  شد، اما با گذشت یک ماه و ۲۰ روز از آن هنوز به نوک قله پیک نرسیده‌ایم. طول پاندمی گونه دلتا در کشور هند، سه ماه طول کشید. براساس پیش‌بینی در مقالات، پیک دوره  گونه دلتا حداقل سه ماه زمان می‌برد. ما هنوز شرایط خوبی نداریم. زمانی می‌توانیم بگوییم از شرایط خوبی برخوردار هستیم که روند نزولی شود، در صورتی که در شرایط فعلی روند صعودی است. 

 

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام‌رضا (ع) مشهد با اشاره به اینکه همچنان افراد باید رعایت کنند تا به کرونا دلتا مبتلا نشوند، بیان کرد: مردم خودشان قطعا متوجه هستند که دارو، تخت بیمارستانی و امکانات درحال کم‌شدن است. تا چه میزان می‌توان آنان را افزایش داد؟ تمام تلاش بر این است که ظرفیت‌ها افزایش پیدا کند، اما با طولانی شدن پیک  احتمال کم‌شدن سرویس‌دهی و خدمات رسانی به بیمار وجود خواهد داشت. دربیمارستان‌های دولتی و آموزشی، بخش اعظم تخت‌های بیمارستانی مختص به بیماران غیرکرونایی به بخش کرونایی‌ها اختصاص یافته است. تنها کاری که می‌توان در شرایط فعلی انجام داد این است که هر فرد خودش مسئولیت سلامتی خود و خانواده‌اش را به عهده بگیرد.  

خداشاهی با بیان اینکه اگر در افراد علائمی مانند آبریزش بینی، سردرد، عطسه، سرفه و... بروز کرد در منزل بمانند و به محل کار خود نروند، اظهار کرد: آنان در این مدت با اعضاء خانواده خود نیز تماسی نداشته باشند. به این صورت که فرض را بر کرونا بگذارند تا زمانی که خلاف آن ثابت شود. اگر غیر از این انجام شود، پیک به آسانی جمع نخواهد شد. کار واکسیناسیون در حال انجام است، اما  باز هم باید سرعت آن افزایش پیدا کند تا ما بتوانیم از این وضعیت خارج شویم.  

وی در خصوص کمبود دارو و تخت در بیمارستان‌های مشهد، گفت: تمام تلاش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر این است که کمبود در بیمارستان‌ها جبران شود. به عنوان مثال وقتی در یک شب ناگهان ۱۵۰ بیمار کرونایی در اورژانس جمع می‌شوند تا زمانی که این بیماران رسیدگی و به بخش منتقل شوند، مستلزم این است که مریض‌های غیرکرونایی به دیگر بیمارستان‌ها فرستاده و یا تختی خالی شود.

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام‌رضا (ع) مشهد ادامه داد: این پروسه نمی‌تواند به سرعت انجام شود. در نتیجه مریض‌ها در اورژانس افزایش پیدا می‌کنند. ممکن است یک بخش باز شود، اما هنوز شرایط کادر پرستاری آن کافی نباشد. هرچند که به تمامی بیمارستان‌ها فراخوان برای آمدن پرستار و امکانات زده‌اند. دارو کم هست، اما به معنی عدم وجود آن نیست. دارو وجود دارد، اما به دلیل تقاضای بسیار زیاد به‌سرعت تمام می‌شود. تمام تلاش بر این است که کمبود دارو پیش نیاید. حداقل در بیمارستان‌هایی که معین کرونا هستند، در دارو به بیماران وقفه‌ای رخ ندهد. باید فکری برای کاهش ورودی بیمار به بیمارستان کرد تا با کمبود جدی مواجه نشویم.  

خداشاهی با اشاره به اینکه اکثر بیماران فوت شده مبتلا به کرونا یا واکسن نزده بودند یا تنها دوز اول را دریافت کرده بودند، خاطرنشان کرد: کسانی که دو دوز واکسن را دریافت و دو هفته از واکسن دوم آنان گذشته است، بسیار کمتر به نوع شدید کرونا ابتلا پیدا می‌کنند. اکثر کسانی که دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، به بیماری شدیدی ابتلا پیدا نکردند. تنها دریافت دوز اول واکسن ایمنی لازم برای جلوگیری از ابتلا شدید یا مرگ در اثر ابتلا به کرونا را ایجاد نمی‌کند.  

وی در خصوص سطح اکسیژن خون در مبتلایان به کرونا، عنوان کرد: ممکن است اکسیژن خون در افراد جوان نرمال باشد، اما درگیری ریه در او وجود دارد. وقتی اکسیژن خون پایین بیاید، حالتی در فرد ایجاد می‌شود که اکسیژن کافی به مغز نمی‌رسد. امکان دارد افراد در خانه دستگاهی برای بررسی سطح اکسیژن خون نداشته باشند. از علائمی که نشان می‌دهد سطح اکسیژن خون فرد مبتلا به کرونا پایین آمده است می‌توان به سرگیجه، تهوع شدید، بی‌اشتهایی شدید، تب بیشتر از ۷۲ ساعت و... اشاره کرد. این علائم نشان می‌دهد که ریه فرد درگیر شده است. فرد جوان باید  این علائم  را مدنظر داشته باشد.

خداشاهی رئیس بخش عفونی بیمارستان امام رضا (ع) با بیان اینکه مردم باید در فضای باز و با فاصله اجتماعی مناسب و ماسک در کنار هم بایستند، گفت: متاسفانه  رعایت پروتکل‌ها کاهش پیدا کرده است. هرکس مسئول جان خود و خانواده‌اش است. مردم خودشان باید رعایت کنند. کسی که دو دوز واکسن را دریافت نکرده است، باید بیشتر مراقبت کند. بسیاری از بیماران ما به صورت خانوادگی در بیمارستان‌ها بستری هستند.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه