ارسال به دیگران پرینت

موی کوتاه، دلیل اعتراض به قهرمان زن کره جنوبی

شاخص سقف شیشه ای موسسه مطبوعاتی اکونومیست، کره جنوبی را در میان بدترین کشورها توسعه یافته برای زنان شاغل قرار داده است.

موی کوتاه، دلیل اعتراض به قهرمان زن کره جنوبی

یک زن مدال آور کره جنوبی در المپیک، به دلیل موی کوتاه خود مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

"آن سان" کاپیتان تیم تیراندازی کره جنوبی 3 مدال در المپیک 2020 توکیو کسب کرد اما پس از بازگشت به کشورش به جای تحسین، تحت انتقادات گسترده قرار گرفت.

چرا؟ چون او موهایش را کوتاه کرده بود.

موی لَخت کره ای در جهان معروف و به یکی از برندهای این کشور آسیایی تبدیل شده است . بسیاری از زنان جهان از آرایشگران می‌خواهند تا چنین موهایی را برایشان شکل دهند.

اما در این کشور مدرن آسیایی نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر این منطقه موی کوتاه برای زنان چندان پسندیده به نظر نمی رسد و یادآور نگاه های فمنیستی و زنانه محسوب می شود. همین موضوع گریبان تیرانداز مدال آور کره را نیز گرفته است.

بی بی سی در گزارشی با اشاره به انتقادهای گسترده از موی کوتاه تیرانداز زن و مدال آور  المپیک 2020 توکیو به نگاه مردان و زنان کره جنوبی به جنبش های آنلاین آنها در باره حقوق زنان پرداخته است.

"آن سان" کاپیتان تیم تیراندازی زنان کره جنوبی در المپیک 2020 توکیو پس از بازگشت به کره جنوبی با توهین های گسترده مواجه شد و بسیاری او را فمنیست نامیدند.  فمنیست واژهای بارز در کره جنوبی است که اغلب بار "نفرت از مردان" را به همراه دارد.

"آن سان" تیرانداز کره جنوبی در مسابقه انفرادی زنان در المپیک 2020 توکیو مدال آور این کشورش شد/ عکس: GETTY IMAGES

تیرانداز زن و مدال آور المپیک کره جنوبی

یکی از مردان این کشور در پست شبکه اجتماعی نوشت: "خوب است که او (آن سان) مدال طلا گرفته اما موهای کوتاه باعث می شود تا او فمنیست به نظر برسد. اگر این گونه باشد من دیگر حامی او نیستم. همه فمنیست‌ها باید بمیرند".

با افزایش انتقادات مردانه  از او کمپین‌های دفاع نیز شکل گرفت.

هزاران زن کره ای برای حمایت از ورزشکار تیرانداز کشورشان عکس‌هایی با موی کوتاه خود را در شبکه های اجتماعی منتشر  و اعلام کردند موی کوتاه از ظاهر زنانه آنها چیزی کم نمی‌کند.

زنان کره جنوبی مدت‌هاست که با تبعیض و زن ستیزی مبارزه می‌کنند و در دهه‌های گذشته گام های رو به جلویی مانند جنبش "# می تو" (#MeToo) و لغو ممنوعیت سقط جنین برداشته و موفقیت‌هایی را کسب کرده‌اند.

آیا جدیدترین جنبش زنان کره جنوبی برای پیشبرد تغییرات کار موثرتری انجام خواهد داد؟

موی کوتاه از ظاهر زنانه ما چیزی کم نمی کند

خانم "هان جیونگ" قلب جنبش موی کوتاه زنان کره جنوبی در توییتر است و جنبش موی کوتاه را با هشتگ "کمپین- موی کوتاه- زنان" شکل داد.

 او به بی بی سی گفت که پس از دیدن نظرات مردانه در باره موهای ورزشکار تیرانداز و مدال آور تیم المپیک کره این جنبش را راه انداخته است.

وی افزود: یک یا دو اظهار نظر نبود. نظرات متعصانه و زن ستیزانه [بسیاری] در باره [آن سان] در هر جامعه آنلاین تحت کنترل مردان وجود داشت.

این ضد فمنیست ها تا حد زیادی مردان جوان هستند اما مردان مسن و حتی برخی زنان نیز در میان آنها دیده می‌شود.

خالق جنبش "کمپین- موی کوتاه- زنان" گفت: این حملات جمعی این پیام را می‌دهد که مردان می‌توانند بدن زنان را کنترل کنند و نشان می‌دهد که زنان نیاز به پنهان کردن بخشی از هویت فمنیستی (زنانه) خود دارند.

او افزود: من فکر می‌کنم شروع یک کمپین برای [نمایش] موهای کوتاه و ابراز همبستگی با ورزشکار زن المپیک موثر خواهد بود.

ده ها هزار زن کره ای تصاویر خود با موهای کوتاه را در شبکه های اجتماعی منتشر کردند. بسیاری از آنها تصاویر قبل و بعد با موهای بلند و کوتاه خود را نشان دادند. برخی می‌گویند موهای "آن سان" الهام بخش آنهاست که بروند و موهایشان را کوتاه کنند.

 

چرا موی کوتاه با فمنیست ها مرتبط است؟

"هاون جونگ" نویسنده "کتاب جنبش #می تو"که به زودی در کره جنوبی منتشر می شود در این باره گفت: جنبش می تو و موی کوتاه پس از جنبش "گن لاغری نپوشید" در سال 2018 شکل گرفت. از آن زمان زنان جوان با موی کوتاه و بدون آرایش ایده‌آل های قدیمی زیبایی را به چالش می کشند.

این نویسنده افزود: از آن زمان موی کوتاه به بیانیه سیاسی بسیاری از فمنیست های جوان تبدیل شده است.

وی افزود: این آگاهی (زنان) با واکنش شدید مردانی مواجه شد که فکر می‌کنند زنان در این راه زیاده روی کرده اند.

کره جنوبی در سال های اخیر شاهد افزایش کمپین های تحت رهبری زنان مانند مبارزه با تصویربرداری مخفیانه پورنوگرافی بوده است.

در آن سال تولید ویدئوهای دوربین مخفی پورنوگرافی و بارگذاری آن در اینترنت به یکی از معضلات بزرگ اجتماعی در کره جنوبی تبدیل شد. بنا بر گزارش های موجود هر ساله هزاران مورد از جرائم جنسی در پیوند با تصاویر پنهانی از بدن افراد و به ویژه زیر دامن زنان در این کشور ثبت می شود.

ژست بحث برانگیز انگشتان دست در کره جنوبی

توهین به موهای کوتاه ورزشکار المپیکی کره جنوبی تنها چند هفته پس از کمپین تهاجمی دیگری علیه "فمنیست ها" شکل گرفت.

این جدال بر سر حرکت انگشتان دست پدید آمد. برخی از مردان ادعا می‌کنند ژست مورد بحث آنها تقلید نشانه فمنیستی در تحقیر مردان است.

در این ژست که انگشت شست و اشاره به سمت هم کشیده و نزدیک هم قرار می‌گیرند.

این ژست نشان گروه "مگالیا" جامعه آنلاین و رادیکال فمنیست است که به صورت گسترده ای به عنوان ضد مردها شناخته می شوند. این گروه اخیرا از هم پاشید.

برندهای تجاری ای مانند فروشگاه رفاهی GS 25 و فروشگاه زنجیره ای مرغ سوخاری "بی بی کیو جننسیس" (BBQ Genesis) و "کیوچون" در اوایل سال جاری و پس از درخواست های فراوان و تحریم های مردمی مجبور به حذف آگهی هایی چاپی‌ای شدند که که حرکات مشابه این ژست در آن دیده می‌شد.

اگرچه و به احتمال زیاد آگهی های این بنگاه‌های اقتصادی قصد اظهار نظر یا نمایش حرکات سیاسی را نداشت اما نوعی تئوری بدبینانه را در بین مردان ایجاد کرد تا هر تصویری را که از دور شبیه این ژست بود را پیدا و حذف کنند.

"جودی هان" استاد مطالعات جنسیتی در دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس می‌گوید: برخی از مردان بر روی این تصاویر تمرکز و آن را با برند خاصی از فمینیسم مرتبط می دانند و ادعا می کنند که این گروه خاص آنها را تحقیر و حقیر می‌کند".

گاهی اوقات خشم آنقدر زیاد است که کمپانی ها مجبور به عذرخواهی می شوند.

برای مثال "چو یونگ سونگ" مدیر فروشگاه رفاهی GS 25 با یکی از آگهی های این چنینی اش، از مقام خود تنزل یافت. هر چند او برای ایجاد این "درد" عذرخواهی کرد و گفت در مورد طراحان پوستر و ژست موجود در آگهی تحقیق خواهد کرد.

برخی از کارشناسان می گویند چنین عذرخواهی‌هایی مردان عصبی را جسور تر می کند.

"جونگ" نویسنده کره جنوبی می گوید: مردان اینک به سمت هدف بعدی خود حرکت کردند. وی افزود: ماجرای موی کوتاه "آن سان" المپیکی جوان  بسیاری از چیزهایی را نشان داد که ظاهرا مردان از ان متنفرند.

حرکت رو به جلو

عصبانیت این گروه های آنلاین که بیشتر آنها مردان جوان هستند عمدتا از این واقعیت نشات می‌گیرد که آنها معتقدند موفقیت زنان برای آنها هزینه دارد.

"هان" استاد مطالعات جنسیتی در دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: جوامع آنلاین تحت کنترل و سلطه مردان به آنها (مردان جوان) می آموزد که تمامی موانع و سرکوب های آنها از زنان ناشی می‌شود و زنان با انجام بهتر آزمون ها جا و صندلی‌های علمی و کاری آنها را می دزدند.

رقابت برای ورود به دانشگاه و گرفتن شغل در کره جنوبی بسیار شدید است و برخی مردان می گویند به صورت ناعادلانه از برخی از امتیازات محروم هستند چرا که فرصت های آنها را زنان کسب می کنند.

برای مثال همه مردان باید 18 ماه به خدمت سربازی بروند که شانس پیشرفت آنها را کاهش می‌دهد. از طرفی ده ها دانشگاه زنانه با ارائه دوره های خاص و مورد نیاز در این کشور وجود دارد و هیچ دانشگاه دیگری معادل آن برای مردان را ارائه  نمی‌دهد.

اما واقعیت این است که زنان در کره جنوبی 63 درصد از حقوق مردان دریافت می‌کنند و این یکی از بالاترین اختلافات دستمزد بین کشورهای توسعه یافته است.

شاخص سقف شیشه ای موسسه مطبوعاتی اکونومیست کره جنوبی را در میان بدترین کشورها توسعه یافته برای زنان شاغل قرار داده است.

نویسنده "کتاب جنبش #می تو"که به زودی در کره جنوبی منتشر می شود گفت: در دو سال گذشته شاهد تغییرات ملموس بودیم.

او افزود: زنان تلاش می‌کنند تا برای گذر از فشارهای اجتماعی و پیروی از شیوه های مرسوم زنانه مسیرهای جدیدی برای خود ترسیم کنند و آزادی خود را داشته باشند و مدل موی مناسب که با آن راحتتد را انتخاب کنند. این یک قسمت کوچک از تلاش آنهاست.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه