ارسال به دیگران پرینت

خوش بینی بورس بازان در بازار سهام

بازار سهام در حالی در معاملات روز یکشنبه افت 300 واحدی را با افزایش 10 هزار واحدی تعویض کرد که پیش بینی معاملات روز دوشنبه نیز متاثر از بازگشایی بازارهای جهانی میتواند روی سهام کامودیتی محور متمرکز شود.

خوش بینی بورس بازان در بازار سهام

بازار سهام در دومین روز معاملاتی خود در حالی با افزایش  0.7 درصدی روبه رو شد که با مازاد تقاضا، عرضه دوباره عقب روی کرد و متاثر از تقویت موقعیت خریداران در سمت تقاضا، شاخص دوباره سبز رنگ شد. در ابتدای معاملات امروز، فروشندگان فعال حاضر شدند و شاخص با افت 300 واحدی آغاز اما در ادامه با تقویت نمادهای تورمی – ریالی، شاخص دوباره موقعیت خود را تقویت کرد.

البته درحالی مازاد تقاضا به کمک شاخص آمد و موقعیت خریداران را تقویت کرد که جریان پول با خروجی پول حقیقی ها پیگیری و دنبال شد اما نتوانست مانع از پیش روی شاخص باشد. بازیگران بورسی در شرایطی معاملات روز میانی هفته را دنبال میکنند که به نظر میرسد موقعیت خریداران در سمت تقاضا همچنان فعال به نظر برسد و همین موضوع، شاخص را دوباره صعودی کند. اگرچه بازار میتواند در یک وضعیت متعادل و در محدوده مثبت ظاهر شود اما رفتار بازار نشان داده ممکن است محدوده شاخص منفی هم شود.

ناظران بر خوش بینی بورس بازان در بازار سهام تاکید دارند و همین مسئله را مولفه و اهرم اساسی در پیشبرد معاملات میدانند. با این رویکرد، دولت ابراهیم رییسی قصد دارد اولویت فوری و نخست خود را به بازار سرمایه اختصاص دهد و با این وصف، شرایط جدیدی پیش روی معامله گران قرار میگیرد.

تازه ترین نظرسنجی «اقتصادنیوز» نیز نشان میدهد پاسخگویان اعم از تحلیلگران و فعالان بورسی روند شاخص را روبه جلو و در محدوده مثبت ارزیابی میکنند اما برخی پاسخگویان وضعیت معاملات را متعادل و در محدوده منفی پیش بینی میکنند. به نظر میرسد گزینه دوم نسبت به گزینه نخست از سهم و وزن کمتری برخوردار است.  

نگاه کارشناس | انتظار برای رشد بیشتر بورس

امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

لیست وزیران پیشنهادی کابینه دولت سیزدهم هنوز به مجلس ارائه نشده است. اگرچه قرار بود این اتفاق هم زمان با مراسم تحلیف رخ دهد اما  تا به امروز دو بار به تاخیر افتاده و برای زمان ارائه این لیست، زمان مشخصی اعلام نشده است.

همین مسئله بر کمیت و کیفیت گمانه‌زنی‌ها افزوده است. سهامداران نیز به دنبال آن هستند که ترکیب تیم اقتصادی دولت را بشناسند. گمانه‌زنی‌های یکی دو روز اخیر از انتخاب یکی از مدیران سابق بورسی برای سکان داری مهم‌ترین نهاد پولی کشور حکایت دارد.

اما با توچه به تغییرات مکرری که در اسامی افراد منتخب ایجاد می‌شود، تا زمان ارائه لیست وزرای به مجلس، نمی‌توان با قطعیت و یا احتمال بالا، از ترکیب کابینه سخن گفت.

در این شرایط، سهامداران روند چند هفته اخیر را دنبال کردند، روندی که به تداوم سبزپوشی شاخص‌کل منجر شده است. نکته قابل توجه در معاملات امروز، پیشی گرفتن رشد شاخص‌هم‌وزن از شاخص‌کل بود، اتفاقی که برای سهامداران خرد خوشایند است.

به عبارت دیگر در روزهای اخیر بسیاری از سهامداران به رشد یک جانبه شاخص‌کل و درجا زدن نمادهای کوچک‌تر معترض بودند اما در معاملات امروز نمادهای کوچک‌تر، عملکرد بهتری بر جای گذاشتند.

عملکرد فعلی بورس می‌تواند تا رسیدن به محدوده‌های مقاومتی ادامه یابد، اما برای رشد بیشتر، باید برخی مسائل کلان، تعیین تکلیف شود، یا زنگی زنگ  یا رومی روم.

 

منبع : اقتصاد نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه