ارسال به دیگران پرینت

25 نکته‌ی طلایی در باب آموزش

توانایی یادگیری سریع، مهارتی است که در یک جهان دائماً در حال تغییر، به آن نیاز دارید. افراد موفق، افرادی هستند که تمام عمر خود را با یادگیری و آموزش می‌گذرانند.

25 نکته‌ی طلایی در باب آموزش

مترجم: مینا شهری

55 آنلاین: توانایی یادگیری سریع، مهارتی است که در یک جهان دائماً در حال تغییر، به آن نیاز دارید. افراد موفق، افرادی هستند که تمام عمر خود را با یادگیری و آموزش می‌گذرانند. 

هر آن‌چه را که می‌خواهید اکنون یا در آینده یاد بگیرید، باید بر اساس اصول و ضوابطی پیش ببرید. همیشه یادتان باشد که ذهن باز و خلاق داشته باشید. کنجکاوی ذهن برای یادگیری، آغاز خرد و اندیشه است.

1. سارا کالدل، رهبر اپرا، می‌گوید: «هر آن چه را که می‌توانید، در هر زمان که برایتان مقدور است، و از هر کسی که می‌توانید، بیاموزید. همیشه زمانی می‌رسد که از این اقدام خود خشنود خواهید شد.»

 2. فعال باشید، نه منفعل. تا جایی که می‌توانید مطالبی را که می‌خوانید تمرین و از آن‌ها استفاده کنید.

3. هر آن‌چه را که تمرین می‌‌کنید، تکرار نمایید. تکرار سبب نهادینه شدن دانش در ذهن می‌شود.

4. محتوا و ابزار یادگیری را برای خودتان شخصی‌سازی کنید. به این ترتیب، آموزش برایتان به یک لذت بدل می‌شود.

5. یادگیری را به یک فعالیت فکری تبدیل کنید. فعالیتی که کنجکاوی ذهن را برطرف نموده، مهارت را افزایش داده و ذهن را پیشرفت می‌دهد.

6. راه‌حل رفع مشکلات خود را بیاموزید. هنگامی که دانش اکتسابی خود را بلافاصله در زندگی یا شغل خود به کار ببرید، احتمال یادگیری و نهادینه شدن آن بیشتر می‌شود.

7. «از اشتباهات دیگران درس بگیر. آن‌قدر عمر نمی‌کنی که بتوانی همه‌ی اشتباهات را شخصاً تجربه کنی.» النور روزولت

8. برای یادگیری دلیل داشته باشید. می‌خواهید از طریق این آموزه‌ها به چه اهدافی دست پیدا کنید؟ دانش جدید چه تاثیری بر زندگی و حرفه‌ی شما دارد؟ چه تفاوت‌هایی در آینده‌تان ایجاد می‌کند؟ داشتن دلیل، باعث می‌شود سرعت حرکتتان در مسیر آموزش افزایش پیدا کند.

9. از مدل‌های آموزشی که قبلاٌ کشف شده است، استفاده کنید. این مدل‌های موفق را می‌توانید در کتاب‌ها، مقالات، پادکست‌ها و ویدئوها پیدا کنید. هر آن چه را که می‌خواهید یاد بگیرید، قبلاً شخص دیگری به آن پرداخته است.

10. برای تسلط بر موضوع، تا جایی که می‌توانید خود را در آموزش مطالب موردعلاقه‌تان غرق کنید. اگر می‌خواهید بر نوشتن مسلط شوید، تا جایی که می‌توانید بنویسید. رسیدن به اهداف تنها با تکرار میسر می‌شود. هیچ راه میان‌بری وجود ندارد.

11. کارهای بی نتیجه را کنار بگذارید. چند مورد از موضوعات مورد علاقه‌ی خود را شناسایی نموده و تمرکزتان را بر روی آن‌ها بگذارید.

12. به راحتی تسلیم نشوید. آن لحظه‌ای که فکر می‌کنید از پس کاری بر نمی‌آیید و قصد رها کردن آن را دارید، همان لحظه‌ای است که باید تصمیم جدی بگیرید و بر احساس خود غلبه کنید.

13. یک موضوع چالشی را به چند موضوع کوچک تقسیم کنید و در هر روز فقط برای یک قسمت از آن وقت بگذارید.

14. اکثر مهارت‌ها، مجموعه‌ای از مهارت‌های کوچک‌تر هستند. آن‌ها را لیست کنید تا بدانید باید دقیقاً چه مطالبی را یاد بگیرید. برای مثال، برای تولید محتوا در وب‌سایت، نیاز به تحقیق، ارتباط فکری، بررسی محتوا، نگارش، ویرایش، انتخاب عکس و پیدا کردن مخاطب دارید. 

15. «هدف از تمام آموزش‌ها، یادگیری مهارت‌های عملی است، نه صرفاً دانش شفاهی.» نویسنده و کشیش، جان سی. مکس‌ول.

16. فشار آوردن به ذهن، مانع از یادگیری است. بعد از هر بار نیم ساعت تا یک ساعت آموزش متوالی، چند دقیقه استراحت کنید. بین جلسات یادگیری نیز استراحت‌های کوتاهی داشته باشید.

17. فرصت‌هایی برای خود ایجاد کنید که بتوانید از آموزه‌ها استفاده کنید. مثلاً وبلاگ‌نویسی، ضبط پادکست و غیره. به این ترتیب نه تنها درک عمیق‌تری نسبت به موضوع پیدا می‌کنید، بلکه 90 درصد از آموزه‌ها نیز در ذهنتان نهادینه می‌شوند.

18. مراقب حواس‌پرتی‌هایی باشید که مانع تمرین و تمرکزتان می‌شوند. برای مثال تلفن‌های همراه یا اطرافیان ممکن است باعث شوند تمرکزتان به هم بریزد. جلسات آموزشی را در زمان و مکانی آرام، بدون شلوغی و سر و صدا برنامه‌ریزی کنید.

19. اگر می‌خواهید به موضوعی مسلط شوید، باید مثل یک متخصص روی آن تمرین کنید. اگر می‌خواهید بالاترین حد تسلط را تجربه کنید، ناامید نشوید و به تمرین ادامه دهید.

20. روش‌هایی برای تشخیص خطاهای یادگیری و اشتباهات پیدا کنید. از مربی خود بازخورد بگیرید، به آن‌ها دقت کنید و درصدد رفع و جبران اشتباهات باشید تا پیشرفتتان را تسریع نمایید.

21. ترکیبی از یادگیری غیرفعال (خواندن یا گوش دادن) با یادگیری فعال (عمل به آموزه‌ها، تمرین و آموزش به دیگران) بهترین روش برای نهادینه شدن آموزه‌ها است.

22. هنگامی که با چالشی روبه‌رو می‌شوید، تا جایی که می‌توانید آن را به موضوعات کوچک‌تر تقسیم کنید. به عبارت دیگر، برای یادگیری متمرکز، مسائل فرعی و کم‌اهمیت را حذف کنید.

23. تا حد ممکن از انواع محتوا استفاده کنید. در موضوعات و مهارت‌های پیچیده، از روش‌هایی استفاده کنید که سریع‌تر به آن‌ها جذب می‌شوید. این روش برای یادگیری و درک بهتر، بسیار کارآمد است.

24. تا زمانی که بر اصول اولیه مسلط نشده‌اید، به سراغ زیرشاخه‌ها نروید. پس از درک اصول اولیه‌ی هر مبحث، می‌توانید به سرعت بر جزئیات مسلط شوید.

25. تا زمانی که پایه‌های یادگیری شما تقویت نشده، برای یادگیری مباحث پیچیده‌تر عجله نکنید.

26. مل رابینز، سخنران انگیزشی در مباحث خودآموزی موفق و بدون ساختار، معتقد است هیچ قانون سختگیرانه یا جهانی، برای هیچ موضوعی وجود ندارد. همان‌طور که پیشرفت می‌کنید، قوانین خود را ایجاد کنید.

(مثلاً در این مقاله، محدودیت قانون 25 عددی را که در ابتدای مقاله برای خود ایجاد کرده بودیم، شکستیم!)

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه