ارسال به دیگران پرینت

دو مورد از چالش‌های دوران بازنشستگی

در حالی که اغلب از بازنشستگی به عنوان دوران طلایی یاد می‌شود، اما این دوران سختی‌هایی نیز دارد.

دو مورد از چالش‌های دوران بازنشستگی

مترجم: مینا شهری

55آنلاین: در حالی که اغلب از بازنشستگی به عنوان دوران طلایی یاد می‌شود، اما این دوران سختی‌هایی نیز دارد.

پیدا کردن روش‌هایی برای حفظ تعاملات اجتماعی، می‌تواند برای بسیاری از بازنشستگان مشکل‌ساز باشد. یکی دیگر از مشکلاتی که بازنشستگان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، نحوه‌ی گذراندن وقتشان است.

به گفته‌ی اغلب بازنشستگان، به طور کلی دوران بازنشستگی خوب و لذت‌بخش است. آن‌ها آزادی، انعطاف زمانی و در دست گرفتن کنترل زندگی در این دوران را جزو مزایای ‌آن ذکر می‌کنند.

اما آنچه در این مقاله به آن پرداخته‌ایم، بزرگترین چالش‌های دوران بازنشستگی است.

  1. دور ماندن از تعاملات اجتماعی

در گفتگو با تعدادی از افراد بازنشسته، مشخص شد یکی از بزرگترین مشکلات آن‌ها پس از دوران بازنشستگی، انزوا و دور ماندن از فرصت‌های مختلف برای برقراری تعاملات اجتماعی است.

پس از بازنشستگی و خروج از فضای شغلی، ممکن است صمیمیت و رفاقتی که با همکاران داشته‌اید کم‌رنگ شود و معاشرت و دیدار با آن‌ها دیگر در برنامه‌ی روزانه‌تان قرار نداشته باشد.

یکی از بازنشستگان در این زمینه می‌گوید: «من درون‌گرا هستم وچندان به روابط اجتماعی علاقه‌ای ندارم. همیشه فکر می‌کردم کار کردن از خانه و بازنشستگی، بهترین انتخاب برای من است. اما حتی شخصی مانند من هم باید گاهی داخل اجتماع و در کنار مردم باشد تا منزوی نشود.»

بهتر است برای کنار آمدن با این مشکل، به دنبال روش‌های دیگری باشید تا بتوانید هم‌چنان در اجتماع حضور داشته باشید. بسیاری از بازنشستگان تصمیم می‌گیرند دوباره شغل جدید را آغاز کنند، برخی به ادامه‌ی تحصیل یا آموزش مهارت‌های جدید روی می‌آورند، بعضی از آن‌ها نیز صرفاً با حضور در پارک‌ها و فضاهای تفریحی و ورزشی، دوستی‌ها و ارتباطات اجتماعی جدیدی را آغاز می‌کنند. هر فعالیتی که با روحیه و علائق و سبک زندگی‌تان سازگار است انتخاب کنید. مهم این است که حضورتان در اجتماع کم‌رنگ نشده و دچار انزوا و تنهایی نشوید.

2. عدم توانایی در مدیریت زمان

در حالی که به نظر می‌رسد افراد در دوران بازنشستگی با داشتن فرصت‌های زمانی آزاد، می‌توانند کنترل بیشتری بر کارهای خود داشته باشند؛ اما حقیقت همیشه این طور نیست. بسیاری از افراد، هر چه مشغولیت بیشتری دارند، بهتر می‌توانند فرصت‌های زمانی خود را مدیریت کنند و از آن‌ها استفاده‌ی مفید داشته باشند. برای این افراد، بازنشستگی می‌تواند چالش بزرگی محسوب شود.

اکثر مردم آن‌قدر بر جنبه‌های مالی زندگی تمرکز کرده‌اند، به این فکر نمی‌کنند که تغییرات اساسی زندگی در دوران بازنشستگی و قرار گرفتن در موقعیت‌های جدید، چه عواقبی به همراه دارد. هیچ کس از قبل به شما آموزش نمی‌دهد که برای این دوران چطور باید برنامه‌ریزی کنید و اوقات خود را چطور بگذرانید.

هرچقدر هم زیاد شدن اوقات فراغت جذاب به نظر برسد، برای بسیاری از بازنشستگان می‌تواند چالش‌های ذهنی جدی ایجاد کند.

بهتر است در اواخر دوران شغلی، مثلاً وقتی هنوز حدود سه سال تا بازنشستگی فرصت دارید، برای این دوران برنامه‌ریزی کنید.

به این فکر کنید که می‌خواهید در این دوران چه کارهایی انجام دهید؟ چه برنامه‌ای برای اوقات فراغت خود دارید؟ آیا می‌خواهید دنبال علایق قدیمی‌تان بروید، یا شغل جدیدی را آغاز کنید؟ هر برنامه‌ای که دارید، بهتر است درباره‌ی آن فکر کنید، و از قبل، مقدمات آن را فراهم آورید، تا پس از رویارویی با این موقعیت، دچار اتلاف وقت و سردرگمی نشوید.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      بله

    • ناشناس ارسالی در

      سازمان تامین اجتماعی حاضربه بازنشستگی هیچ بیمه شده ای نیست الی به مردن.

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه