ارسال به دیگران پرینت

هیچ دستگاه گیرنده اینترنت ماهواره‌ای وارد کشور نشده است | دستگاه‌های حاکمیتی برای ورود رسمی تجهیزات اقدام نکنند، قاچاقچیان ورود می‌کنند

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی گفت: هنوز دستگاه گیرنده اینترنت ماهواره به صورت رسمی یا غیر رسمی وارد کشور نشده و حتی شهرهای پیشرو ارتباطی منطقه مانند دبی نیز این دستگاه را وارد نکرده‌اند.

هیچ دستگاه گیرنده اینترنت ماهواره‌ای وارد کشور نشده است |  دستگاه‌های حاکمیتی برای ورود رسمی تجهیزات اقدام نکنند، قاچاقچیان ورود می‌کنند

درست در زمانی که طرح مسموم به « طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی » با اهدافی همچون؛ محدود شدن دسترسی به اینترنت جهانی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، موضوع اینترنت ماهواره‌ای داغ شده است. 

اما اینترنت ماهواره‌ای چیست و چرا انقدر پر اهمیت شده است؟ 

 اینترنت ماهواره‌ای به قابلیت دریافت و انتقال داده‌ها از دیش‌های ماهواره‌ای کوچک در سطح زمین و ارتباط با ماهواره‌های مخصوص موجود در فضا می‌گویند. اینترنت ماهواره‌ای فناوری نوین محسوب نمی‌شود و سال هاست از این روش برای تحت پوشش قرار دادن مناطق با دسترس سخت استفاده شده است. اما آنچه موجب توجه بیشتر در یکسال اخیر به این فناوری شده، این است که یک شرکت آمریکایی این فناوری را اصلاح کرده و قصد دارد با فرستادن هزاران ماهواره‌ی استارلینک به مدارهای پایینی زمین، امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت و ارزان تر را در بسیاری از نقاط جهان فراهم کند.

اما آیا ایران نیز قرار است از این اینترنت سهم داشته باشد؟ 

خبرها داخلی ‌و خارجی حاکی از پوشش اینترنت ماهواره‌ای برای مناطقی از ایران است. به گفته کارشناسان؛ اگر تا امروز هم به طور کامل تحت پوشش این فناوری قرار نگرفته باشیم به زودی این اتفاق خواهد، چرا که این فناوری نیز مانند بسیاری از فناورها عالم گیر است. 

با تصویب طرح مسموم به طرح «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» خبرهای مربوط به اینترنت ماهواره‌ای داغ شده است به نحوی که  برخی مدعی ورود دستگاه‌های دریافت این نوع اینترنت به کشور شده اند و‌ سودجویانی نیز آگهی فروش داده اند. 

اما آیا تجهیزات اینترنت ماهواره ای وارد ایران شده است؟ 

مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه های مخابراتی و ارتباطی، در‌ پاسخ به این پرسش به ایلنا گفت: تا امروز  هیچ دستگاه گیرنده اینترنت ماهواره به صورت رسمی یا غیر رسمی وارد کشور نشده است. 

وی ادامه داد: اطلاعات دریافتی ما نشان می‌دهد حتی شهرهای پیشرو ارتباطی منطقه مانند دبی این دستگاه را وارد نکردند. 

محبی معتقد؛ هر چند هنوز کشورهای منطقه تجهیز به دستگاه‌های گیرنده نشده‌اند، اما بدون شک باید برای تامین تجهیزات مورد نیاز این فناوری آماده باشیم.

وی تصریح کرد: معمولا کشور ما در برابر ورود فناوری‌های مخابراتی و ارتباطی جدید مقاومت و‌ مخالفت از خود نشان می دهد.

به گفته وی؛ اما بهترین تصمیم این است که دستگاه‌های حاکمیتی زمینه ورود رسمی تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای را فراهم کند، در غیر این صورت اجازه فعالیت قاچاقچیان را داده است.

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی توصیه کرد: برای شناخت بهتر این تکنولوژی ابتدا اجازه ورود و‌ استفاده از تجهیزات مربوطه به دستگاه‌های خاص داده شود و پس از آن ورود تجهیزات به صورت رسمی برای تمامی متقاضیان آزاد شود.

 

منبع : ایلنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه