ارسال به دیگران پرینت

بیش از ۲۰۰ پناهجوی افغانستانی و شماری ایرانی در ترکیه بازداشت شدند

مقامات ترکیه و سازمان بین‌المللی مهاجرت روز چهارشنبه ششم مرداد اعلام کردند بیش از ۲۰۰ پناهجو را که از طریق دریای اژه عازم ایتالیا بودند، بازداشت کرده‌اند. اغلب آن‌ها شهروندان افغانستان و چند ایرانی نیز در میان بازداشت‌شدگان هستند.

 بیش از ۲۰۰ پناهجوی افغانستانی و شماری ایرانی در ترکیه  بازداشت شدند

بر اساس این گزارش، یک قایق حامل ۲۳۱ پناهجو در دریای اژه توسط گارد ساحلی ترکیه رهگیری و متوقف شده است. از این میان ۲۰۸ تن آن‌ها شهروندان افغانستان و سایر پناهجویان از کشورهای سوریه، ایران، اریتره و پاکستان هستند.

به‌گفته مقامات ترکیه، پناهجویان به مرکز استرداد مهاجران در شهر «آی‌واجیک» در غرب ترکیه منتقل شده‌اند. هدایت‌کنندگان قایق نیز دو نفر با ملیت ترکیه‌ای بودند که توسط ماموران بازداشت شدند.

مقامات ترکیه هفته پیش اعلام کردند که در ۱۰ روز گذشته ۱۵۰۰ مهاجر غیرقانونی را در نزدیکی مرز با ایران بازداشت کرده‌اند. اغلب بازداشت‌شدگان را پناهجویان افغانستانی تشکیل می‌دهند که همزمان با خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از خاک افغانستان و پیشروی گروه طالبان وادار به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند.

مهاجران غیرقانونی افغانستان سال‌ها با گذر از مرزهای ایران به ترکیه گریخته‌اند تا از آن‌جا به اروپا مهاجرت کنند اما شمار دستگیری‌ها در ماه ژوئیه به‌میزان قابل توجهی رو به افزایش گذاشته است و بیم آن می‌رود که با شدت گرفتن بحران افغانستان موج جدیدی از پناهجویان به سوی ترکیه و اروپا سرازیر شود.

دولت ترکیه که هم‌اکنون میزبان ۳.۷ میلیون پناهجوی سوریه‌ای است، از تشدید نظارت بر مرزهای خود به‌ویژه نواحی مرزی با ایران خبر داده است.

حدود دو هفته پیش خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه، هشدار داد که از ورود سیل جدید مهاجران غیرقانونی به خاک این کشور جلوگیری خواهد شد.

دولت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در حال ساخت دیواری ۶۴ کیلومتری در استان شرقی وان در امتداد مرز با ایران است؛ جایی‌که به‌عنوان یکی از گذرگاه‌های اصلی پناهجویان شناخته می‌شود.

روزنامه ترکیه‌ای «دیلی صباح» به نقل از امین بیلمز، استاندار وان، نوشت که به‌منظور تضمین امنیت مرز مشترک میان ایران و ترکیه قرار است این دیوار مرزی تا ۲۹۵ کیلومتر امتداد یابد.

به‌نوشته این روزنامه، مقامات ترکیه امیدوارند که احداث این دیوار از «عبور غیرقانونی» و قاچاق کالا جلوگیری کند و همچنین «مانع نفوذ تروریست‌ها» شود.

بر اساس گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، بیش از ۱۰۰ هزار پناهجوی افغانستانی در سال ۲۰۲۰ وارد خاک ترکیه شدند.

برآوردهای این نهاد نشان می‌دهد، از آغاز سال میلادی جدید و همزمان با تشدید درگیری‌ها در خاک افغانستان، ۲۷۰ هزار غیرنظامی دیگر در این کشور آواره شده‌اند که با در نظر گرفتن جمعیت آواره پیشین، در حال حاضر، شمار آوارگان این کشور به بیش از سه و نیم میلیون نفر می‌رسد.

 

منبع : رادیو فردا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه