ارسال به دیگران پرینت

توضیحات مهم دکتر سلیمانی در مورد واکسن رازی

واکسن رازی یک واکسن کاملا مدرن و اصطلاحاً پروتئین ساب یونیت و نوترکیب است، مطالعات حیوانی از ابتدای سال ۹۰ شروع شد و این مطالعات با حضور ۲۰ میمون رزوس که پاسخ ایمنی بسیار شبیهی به انسان دارند انجام گرفت.

توضیحات مهم دکتر سلیمانی در مورد واکسن رازی

این روزها مهم ترین بحث کشور طبق معمول 1 سال نیم گذشته بحث ویروس کرونا است، حالا با شدت گرفتن موج پنجم و ادعای مسئولین مبنی بر ساخت واکسن های متعدد و آمادگی برای سرعت بخشیدن به واکسیناسیون سوالات بسیاری در اذهان مردم در مورد این واکسن ها وجود دارد.

 

به گزارش نواندیش، یکی از واکسن های داخلی تولید شده مربوط به واکسن رازی است که گفته می شود در مراحل پایانی برای واکسیناسیون عمومی است، این یک واکسن نوترکیب پروتئین اسپایک کووید ۱۹ است که بخش اصلی آن تزریقی است که در روزهای اول و ۲۱ نوع تزریقی و در روز ۵۱ دوز استنشاقی آن ارائه می‌شود تا مخاط بینی را در برابر ویروس مقاوم سازد. در اصل واکسن‌های پروتئین نوترکیب از اساس به صورت تزریقی هستند.

 

دکتر مسعود سلیمانی، استاد اپیدمیولوژی و رییس مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگویی تلویزیونی پیرامون واکسن رازی، مراحل آزمایش، تولید تا واکسیناسیون عمومی گفت: اولین واکسن رازی در اسفند 1398 تولید گردید. واکسن رازی یک واکسن کاملا مدرن و اصطلاحاً پروتئین ساب یونیت و نوترکیب است، مطالعات حیوانی از ابتدای سال ۹۰ شروع شد و این مطالعات با حضور ۲۰ میمون رزوس که پاسخ ایمنی بسیار شبیهی به انسان دارند انجام گرفت. تمام جواب های تست های انجام‌شده بر روی واکسن تاکنون بسیار خوب بوده است.

 

دکتر سلیمانی در مورد اینکه این واکسن در حال حاضر در چه مرحله ای است و چه زمانی به تولید انبوه و تزریق می رسد نیز خاطرنشان کرد: هم اکنون داوطلب گیری فاز دوم به اتمام رسیده و گزارش نتایج آن تا هفته بعد به سازمان غذا و دارو تحویل می گردد.

 

به گفته مسئول انجام مطالعه بالینی واکسن پروتئین نوترکیب رازی مسولین این موسسه امیدوارند تا از شهریور ماه سال جاری دسترسی بخشی از جمعیت عمومی بصورت اضطراری به واکسن امکانپذیر گردد، فعلا ظرفیت تولید این واکسن ماهانه یک میلیون دوز است که تا آذرماه این تعداد به ماهی 3 میلیون دوز خواهد رسید.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه