ارسال به دیگران پرینت

نماینده مجلس: ادامه گرانی مرغ درصورت عدم توزیع به موقع نهاده‌های دامی

عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به دلایل افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر تاکید کرد که اگر تمهیداتی اندیشیده نشود، قیمت مرغ تا عید افزایش پیدا خواهد کرد و اگر دولت آینده تدبیر نکند و برجام امضا نشود قیمت‌ها در سال آینده غیرقابل کنترل است.


نماینده مجلس: ادامه گرانی مرغ درصورت عدم توزیع به موقع نهاده‌های دامی

ذبیح‌الله اعظمی ساردویی نماینده مجلس یازدهم، درباره وضعیت آب کشور و اتفاقات خوزستان اظهار داشت: وضعیت خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی که اکنون می‌بینیم در پنجاه سال اخیر بی‌سابقه بوده است، به طوری که سدهای ما منفی ۴۹ ورودی و منفی ۲۵ ذخیره داشتند پس اوضاع‌مان در ذخیره آب پشت سدها خوب نیست. همچنین متوسط بارندگی در سراسر کشور به ویژه در جنوب استان کرمان که ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیمتر بارندگی بوده به کمتر از ۵۰ میلیمتر رسیده است، این فاجعه است؛ استان خوزستان نیز از این شرایط مستثنی نیست. 

وی با بیان اینکه مشکل این است که تاکنون در این حوزه مدیریت راهبردی نداشتیم، ادامه داد: چندین جلسه با وزیر نیرو، معاونان وی و متخصصان این حوزه داشته و آن‌ها را به کمیسیون کشاورزی دعوت و مسائل را بررسی کرده‌ایم، در برخی قسمت‌ها نتایج خوب بوده و در برخی قسمت‌ها نه؛ به طوری که معاون وزیر نیرو عنوان کردند که در تابستان در بخش کشاورزی مشکل خواهیم داشت که اکنون با آن مواجه شده‌ایم. 

نماینده جیرفت و عنبرآباد گفت: اما اظهار داشتند که برای کشت پاییزه مشکلی نداریم و امیدوارم که به همین شکل باشد، چراکه کشت جنوب استان کرمان به ویژه جیرفت و عنبرآباد از شهریور ماه شروع می‌شود تا برای خرداد ماه سال بعد آماده شود. بخش بعدی این است که ما باید یک فکر اساسی داشته باشیم که البته به وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو بازمی‌گردد. 

وی با بیان اینکه چگونه مردم ما در این کویر و فلات یک کشور متمدن با پیشینه تاریخی بسیار زیاد زندگی می‌کردند، افزود: قنات‌ها هنر مردان ایرانی است و با این وضعیت در شرایط بحرانی و خشکسالی زندگی می‌کردند و آب را از دل زمین بیرون می‌آوردند؛ اما متاسفانه ما کمتر به آن توجه کرده‌ایم هر چند که بودجه برای مرمت قنوات تخصیص داده می‌شود، اما کافی نیست. 

وی اضافه کرد: دوم اینکه همین آبی که در کشور موجود است در بخش کشاورزی برای استفاده بهینه باید به سمت استفاده از آبیاری‌های نوین و پیشرفته برود که وزارت جهاد کشاورزی ۸۰ درصد یارانه می‌دهد و ۲۰ درصد دیگر را نیز باید باغدار بدهد. مشکل اساسی که وجود دارد این است که فرهنگ‌سازی در این مورد انجام نشده است به طوریکه کشاورز و باغدار ما وقتی از آب قنات و چشمه استفاده و وقتی سیستم آبیاری قطره‌ای را نصب می‌کند مقداری آب اضافه‌تر می‌آورد بنابراین به جای اینکه صرفه‌جویی شود و در سفره‌های زیرزمینی باقی بماند کشاورز سطح زیر کشت خودش را افزایش می‌دهد. 

این عضو کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه مصرف آب در کشور بی‌رویه است، با یادآوری طرح‌های قبل از انقلاب خاطرنشان کرد: در دشت‌هایی مثل دشت رفسنجان و اطراف جنوب استان کرمان حفر چاه ممنوع بوده است؛ اما در یکی از دولت‌ها گفتند که اجازه بدهید که مردم چاه حفر کرده و کشاورزی کنند و نان بخورند و این فاجعه که در حال حاضر می‌توانیم بگوییم که چاه‌های غیر مجاز بیش از چاه‌های مجاز در کشور هستند، رخ داد که البته آمار دقیقی از آن‌ها وجود ندارد. 

وی ادامه داد: یکی از عوامل اصلی فرونشست دشت‌ها همین موضوع است که به جرات می‌توانم بگویم در دشت رفسنجان و جهرم سطح آب‌های زیرزمینی به عمق بیش از ۵۰۰ متر رسیده است. 

این نمایده مجلس در بخش دیگری از صحبت‌های خود به یکی دیگر از دغدغه‌های کمیسیون کشاورزی اشاره کرد و درباره گران شدن قیمت مرغ بیان داشت: برای مرغ و تخم‌مرغ باید از سال قبل برای سال آینده برنامه‌ریزی کنیم تا نتیجه آن را ببینیم؛ اما از اواخر سال ۹۸ با برنامه‌ریزی غلط، کمبود نهاده‌ها و خوراک دام و طیور و رسیدن به مرحله جوجه‌کشی و جوجه‌سوزی، به تبع آن افزایش نرخ ارز و کاهش ذرت و جو که همچنان ادامه دارد و همچنین مافیاهایی که پشت وارد کردن نهاده.ها با ارز دولتی، احتکار کردن و عدم توزیع به موقع آن‌ها هستند، وضعیت به اینجا کشیده شده است. 

وی ادامه داد: در جلسه کمیسیون در یکشنبه هفته گذشته گفته شد که بیش از ۳ میلیون تن نهاده دامی در بندرهای بوشهر و ماهشهر و ۶ میلیون تن در کل کشور وجود دارد اما عامل اصلی و مشکل اصلی، نقل و انتقال آن‌ها است؛ یعنی روزانه باید حدود ۲۵۰۰ کامیون این بار را جابجا کند که متاسفانه کمتر از دو هزار کامیون وجود دارد؛ همچنین باید حدود ۱۵۰ واگن در روز بار جابجا کند که به حد نصاب نرسیده است؛ همین مسئله باعث شده است که قیمت مرغ و تخم مرغ افزایش پیدا کند. 

اعظمی تصریح کرد: امیدوارم برنامه‌ریزی انجام شود که دولت بعدی با این چالش روبرو نشود اما می‌توانم بگویم این وضعیت ادامه دارد. وزارت جهاد کشاورزی به جای اینکه سال قبل وضعیت بارندگی را نگاه کند از بهمن ماه در این مورد برنامه‌ریزی کرده است. مطمئن باشید اگر دولت آقای رئیسی تمهیداتی انجام ندهد، به ویژه تامین و توزیع به موقع نهاده‌های دامی، تا شب عید ما مشکل گرانی مرغ را خواهیم داشت. می‌توانم بگویم امضای برجام در این قسمت خیلی تاثیر دارد و در غیر این صورت در مرحله بعد که ارز ترجیحی را حذف کنیم و قطعاً در بودجه سال ۱۴۰۱ حذف خواهد شد، قیمت‌ها دیگر قابل کنترل نخواهد بود.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه