ارسال به دیگران پرینت

کاش نام ایران را تهران می‌گذاشتند...

کرونا دلتا به تهران رسید. وضعیت شهر قرمز شد و مسئولین تصمیم گرفتند که 6 روز شهر را تعطیل کنند. ادارات دولتی، بانک‌ها و برخی از اصناف خانه نشین شدند.

کاش نام ایران را تهران می‌گذاشتند...

- کرونا دلتا به تهران رسید. وضعیت شهر قرمز شد و مسئولین تصمیم گرفتند که 6 روز شهر را تعطیل کنند. ادارات دولتی، بانک‌ها و برخی از اصناف خانه نشین شدند.

- واقعا آدمی حظ می‌کند از این همه سرعت و جدیت در تصمیم‌گیری. البته به نظر می‌رسد این سرعت فقط برای تهران است و چند شهر بزرگ دیگر. به عنوان یک پایتخت نشین از مردم دیگر شهرها به ویژه اهالی سیستان و بلوچستان که سخت‌تر از ما درگیر کرونا بودند و مردمان خوزستان که درگیر هر نوع بلایی هستند، معذرت می‌خواهم که مسئولان ما نزدیک بین هستند و عادت به دیدن شهرهای دور تر از تهران را ندارند.

- کاش می‌شد نام ایران را به تهران تغییر می‌دادیم و شهرهای مختلف کشور به مناطق آن معرفی می‌شدند تا توجه بیشتری به آنها شود.

- هوای آلوده تهران را ببیند. همه در مورد آن حرف می‎‌زنند و دنبال راهکار هستند. تهران برق می‌رود، همه به دنبال حل مشکل هستند. آب تهران خوب نیست، همه به دنبال چشمه‌ای هستند که از آن به مردم پایتخت آب زلال برسانند.

- تبعیض دردی است که سال‌هاست تبدیل به یک غده سرطانی شده است. بیایید کمی گلایه‌ها از تبعیض را با هم مرور کنیم.

-  ورزشکاران رشته‌های مختلف می‌گویند اگر حمایتی که از فوتبال می‌شود از ما انجام می‌گرفت، رتبه‌های نخست المپیک، مسابقات جهانی و آسیایی برای ایران بود.

- دانش آموزان و دانشجویانی که در المپیادهای علمی شرکت می‌کنند می‌گویند اگر حمایتی که از ورزشکاران صورت می‌گیرد از ما می‌شد الان از نظر علمی رتبه نخست جهان را داشتیم.

- جوانان می‌گویند اگر آن حمایتی که از آقازاده‌ها می‌شود از ما می‌شد ما هم دارای شغل و کاری بود و زندگی‌مان این همه مشکل نداشت.

- اهالی رسانه می‌گویند آن حمایتی که از برخی رسانه‌های خاص می‌شود اگر برای ما هم وجود داشت، راحت می‌توانستیم به مسائل مختلف کشور بپردازیم.

- امروز تقریبا درد مشترک بسیاری از مردم تبعیض است. خودسوزی دختر طرفدار استقلال که به خاطر رفتن به ورزشگاه به 6 ماه حبس محکوم شده بود را یادتان هست.  دلیلش همین تبعیض است. تبعیضی که به مردان اجازه می‌داد در زمانی کرونا نبود راحت به ورزشگاه بروند ولی جلوی دختران می‌ایستاد.

- البته در تاریخ بشر درد تبعیض همیشه وجود داشته است. تبعیض بین سیاه و سفید (تبعیض نژادی)، تبعیض بین زن و مرد(تبعیض جنسیتی)، تبعیض بین کوچک و بزرگ (تبعیض سنی)، تبعیض بین ثروتمند و فقیر (تبعیض طبقاتی) و هزاران تبعیض دیگر.

- ممکن است مردم با فقر کنار بیایند اما تبعیض را قبول نمی‌کنند. متاسفانه در جامعه امروز ایران می‌بینیم که تبعیض در حال رشد است و مردم از آن نگران هستند.

- عدالت یعنی نگذاشتن تبعیض میان موجودات. چه خوب گفت سهراب سپهری که :

من نمی‌دانم که چرا می‌گویند

اسب حیوان نجیبی است، کبوتر زیباست‌

و چرا در قفس هیچ‌کسی کرکس نیست‌

گل شبدر چه کم از لالۀ قرمز دارد

چشم‌ها را باید شست‌

جور دیگر باید دید»

مصطفی داننده

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه