ارسال به دیگران پرینت

خواص باورنکردنی خیار | برای حفظ سلامتی خود خیار بخورید

پژوهشگران معتقدند که مصرف مقدار اندکی خیار در روز برای داشتن یک زندگی سالم بسیار مفید است.

خواص باورنکردنی خیار  |  برای حفظ سلامتی خود خیار بخورید

خیار یکی از قدیمی‌ترین محصولات زراعی است که دانشمندان بر این باورند که از شبه قاره هند سرچشمه گرفته شده است. خیار از لحاظ گیاه شناسی متعلق به خانواده خربزه (از جمله هندوانه و طالبی) و کدو تنبل (از جمله کدو تابستان، کدو در فصل زمستان، کدو و کدو حلوایی) است.

این گیاه اساسا یک گیاه خزنده و متعلق به خانواده Cucurbitaceous است که معمولا به دو نوع تقسیم می‌شود: «خیار برش» که برای مصرف تازه تولید می‌شود و «خیار ترشی» که در پردازش نهایی به ترشی تولید می‌شود. خیار برش معمولا بزرگتر بوده و پوست ضخیم‌تر، در حالی که خیار ترشی معمولا کوچکتر است و پوست نازک‌تری دارد.

این گیاه بسیار آسان رشد می‌کند و در اندازه‌ها، اشکال و رنگ‌های مختلف و در سراسر جهان کشت می‌شود و با توجه به عطر و طعم آن عمدتا خام خورده می‌شود یا در سالاد یا ساندویچ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از جمله فواید شگفت انگیز خیار برای پوست، مو و سلامتی، می‌توان به موارد ذیل توجه کرد:

1- مبارزه با یبوست:

مقدار کالری در خیار بسیار کم است و شامل فقط 15 گرم کالری در هر 100 گرم می‌شود. هیچ چربی اشباع یا کلسترول در آن وجود ندارد و مصرف روزانه خیار را می توان به عنوان یک درمان برای یبوست مزمن در نظر گرفت.

- فیبر بالا:

پوست خیار منبع بسیار خوبی برای فیبر در رژیم غذایی است. این امر به کاهش یبوست و سوء‌هاضمه و جلوگیری از بیماری های مرتبط با ترکیبات سمی در معده کمک می کند.

3- سلامت مثانه و کلیه‌ها:

مقدار آب در خیار از طریق افزایش ادرار به عملکرد کلیه. کمک می‌کند. مصرف منظم خیار همچنین سنگ کلیه را در طول زمان حل می‌کند.

4- کمک به هضم غذا:

مشکلات گوارشی مانند سوزش سر دل، اسیدیته، التهاب معده و حتی زخم می‌تواند با مصرف روزانه خیار یا آب خیار درمان شود. خیار حاوی آنزیمی به نام Erepsin است که در هضم پروتئین کمک می کند.

5- مبارزه با کرم‌های روده‌ای:

علاوه بر خیار و آب آن، دانه های آن نیز بسیار مفید هستند. دانه خیار به عنوان یک درمان طبیعی برای از بین بردن کرم از روده در نظر گرفته می‌شود. دانه خواص ضد التهابی نیز دارد و در درمان ورم از غشاء مخاطی بینی و گلو موثر است.

6- وجود پتاسیم:

خیار یکی از بهترین منابع پتاسیم و شامل 147 میلی گرم پتاسیم در هر 100 گرم است. این الکترولیت با به حداقل رساندن اثرات سدیم سطح فشار خون را در بدن کاهش می دهد و باعث کاهش ضربان قلب می‌شود.

7- آنتی اکسیدان زیاد:

خیار حاوی مقدار خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها مانند کاروتن B، A-کاروتن، ZEA-xanthin و لوتئین است این ترکیبات علیه رادیکال‌های آزاد منجر به پیری و بیماری‌های دیگر مربوط به سن عمل می‌کنند.

8- کاهش التهاب:

عصاره خیار تازه نیز به منظور کاهش التهاب ناخواسته مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وظیفه توسط فعالیت آنزیم‌های التهابی مانند سایکلو-oxyenase و با جلوگیری از تولید اکسیدهای نیتریک که منجر به التهاب بیش از حد می‌شود، صورت می‌گیرد.

9- سودمند برای بیماران دیابتی:

عصاره خیار حاوی هورمونی است که لوزالمعده برای تولید انسولین از آن استفاده می‌کند و برای بیماران دیابتی بسیار مفید است. مس در خیار همچنین به تولید سلول های سالم خون و بهبود گردش خون در بدن کمک می‌کند.

10- ضد سرطان:

خیار شامل lariciresinol، pinoresinol secoisolariciresinol، 3 lignans است و به کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان مانند سرطان پستان، سرطان روده بزرگ، سرطان تخمدان، سرطان رحم و سرطان پروستات کمک می‌کند. هنگامی که ما lignans را مصرف می‌کنیم، باکتری های موجود در دستگاه گوارش ما را این lignans را به enterolignans تبدیل می‌کند این enterolignans متصل به گیرنده‌های استروژن در جهت کاهش بیماری هایی مانند سرطان عمل می‌کند.

11- سلامت دندان:

خیار برای سلامت دندان و مبارزه با بوی بد دهان مفید است. مواد موجود در آن باکتری‌های بد را می‌کشند. یک برش از خیار را به سقف دهان با زبان خود را به مدت 30 ثانیه فشار دهید. مواد شیمیایی گیاهی، باکتری‌های مسبب بوی بد دهان را می‌کشند. خیار خام ترشح بزاق را افزایش می‌دهد و موجب خنثی‌سازی از اسیدها و قلیایی‌ها در حفره دهان می‌شود. عصاره خیار طور می‌تواند بیماری‌های لثه و عفونت دندان و لثه را درمان کند.

12- درمان سردرد:

خیار برای درمان سردرد نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، چون آب کافی دارد. اگر چند برش خیار قبل از رفتن به رختخواب بخورید، قند، ویتامین B و الکترولیت‌ها در خیار از شدت سردرد خواهند کاست.

13- درمان فشار خون:

خیار به علت پتاسیم بالا و مقدار آب آن دارای خواص مدر خفیف است و همچنین دارای منگنز، پتاسیم و فیبر است که فشار خون بالا و پایین را تنظیم می‌کند.

14- خارج کردن مواد زاید از بدن:

خیار حاوی 95 درصد آب است که سموم را از بدن خارج می‌کند محتوای آب بالا در خیار به عنوان یک پاک کننده سیستم عمل می کند.

15- تقویت استخوان‌ها:

ویتامین K در خیار نقش بسیار مهمی در تقویت استخوان‌های محور اصلی عمودی بدن دارد. مقدار بالا از سیلیکوندر آن سبب سلامت مفاصل با تقویت بافت همبند می‌شود. منبع خوبی از کلسیم است که آن را برای رژیم گیاهخواری مناسب می‌سازد. دریافت کلسیم کافی با کنترل ترشح هورمون به حفظ تعادل هورمونی بدن کمک می‌کند.

16- درمان آلزایمر:

عنصر مس در خیار با کمک به انتقال دهنده‌های عصبی، خانواده‌ای از مواد شیمیایی لازم برای برقراری ارتباط در مغز را تعیین می‌کند. همچنین با محدود کردن آسیب ها در مغز در درمان بیماری آلزایمر مؤثر است.

17- شادابی پوست:

بزرگترین و مهمترین فایده پوست خیار آن است که در احیای پوست کمک می‌کند. ماسک صورت حاوی عصاره خیار برای سفت کردن پوست مفید است

18- معکوس کردن روند برنزه پوست:

خیار می‌تواند برنزه پوست را معکوس کند و به شما پوستی جوان و درخشان بدهد.

19- کنترل ورم چشم:

اگر در مورد پف کردگی چشم نگران هستید، خیار می‌تواند به شما کمک کند اسید اسکوربیک و اسید کافئیک در خیار از میزان آب محبوس می‌کاهد که به نوبه خود کاهش تورم و پف کردگی در اطراف چشم می‌شود.

فراوانی آنتی اکسیدان‌ها و سیلیس در خیار می‌تواند پوست را دوباره جوان و گودی های سیاه را محو کند

20- تسکین آفتاب‌سوختگی:

قرار دادن برش خیار یا پوره روی پوست آفتاب سوخته تسکین فوری به ارمغان می آورد. بنابراین خیار یک راه طبیعی برای درمان آفتاب سوختگی است.

21- جوان سازی پوست:

استفاده از پالپ خیار و آب آن به منظور بهبود چهره و دوباره جوان ساختن پوست رایج است. مخلوط آب خیار را با چند قطره آب لیمو به عنوان ماسک صورت مورد استفاده قرار دهید. با این کار چهره بهبود می‌یابد و از التهاب کاسته می‌شود.

22- درمان منافذ باز پوست:

شما همچنین می‌توانید خیار را برای درمان منافذ باز به کار بگیرید، استخراج عصاره خیار و استفاده از آن به عنوان یک تونرمؤثر است و همچنین می‌توانید آن را با سرکه سیب، تفاله گوجه فرنگی و ژل آلو ورا مخلوط کنید تا بیشتر موثر باشد.

23- مبارزه سلولیت:

خیار را می‌تواند برای از بین بردن سلولیت مورد استفاده قرار داد. قهوه و آب خیار و عسل خام را به صورت یک خمیر ضخیم در مناطق آسیب دیده قرار دهید و آن در پارچه پیچیده و به آرامی در 30 دقیقه لایه برداری کنید. خوردن خیار نیز می‌تواند سلولیت را درمان کند.

24- هیدرات‌های پوست:

خیار حاوی 95 درصد آب است که پوست را هیدراته و مرطوب نگه می‌دارد. دانه‌های آن غنی از ویتامین E و پتاسیم است که در کاهش خطوط ریز، چین و چروک، لکه و سایر نشانه‌های پیری کمک می‌کند.

25- کاهش گودی های سیاه چشم:

قرار دادن برش خیار در اطراف چشم نیز گودی‌های تاریک را به سرعت کاهش می‌دهد. فراوانی آنتی اکسیدان‌ها و سیلیس در خیار می‌تواند پوست را دوباره جوان و گودی‌های سیاه را محو کند. دو برش خیار را بر روی چشم بگذارید و بعد از 20 دقیقه آن را بردارید. همچنین می توانید 2 توپ پنبه خیس خورده در آب خیار را روی چشمان بگذارید.

26- درمان لکه:

شما می‌توانید از خیار رنده شده برای درمان کک و مک و لکه‌ها استفاده کنید. پاشیدن آب خیار در سراسر چهره به درمان کک و مک و لکه های آن کمک می‌کند.

27- تقویت مو:

از مزایای مهم خیار برای مو، تقویت کردن آن است. خیار به شکل آب حاوی سیلیکون، سدیم، گوگرد، فسفر و کلسیم است که برخی از مواد مغذی و لازم برای رشد مو منجر به رشد مو می‌شود. نوشیدن آب خیار روزانه برای کنترل ریزش مو مفید است.

28- صاف کردن صاف:

عصاره خیار همچنین می‌تواند به عنوان یک شستشو دهنده مو آن را ابریشمی و براق کند.

سایر کاربردها:

29- لکه روبی:

خیار برای حذف لکه های سخت از ابزار، کانتر و دیوار در خانه می تواند مورد استفاده قرار گیرد و سبب بازیابی درخشش از دست رفته از ابزار شود و مواد شیمیایی موجود در خیار نیز در براق کردن کفش کاربرد دارد.

30- کنترل آفات:

از برش خیار در ظروف در اطراف باغ برای کنترل آفت می‌توان استفاده کرد. مواد شیمیایی در این سبزیجات عطر و بویی دارد که آفات و حشرات را دور می‌کند.

 

 

منبع : برنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • علی ارسالی در

      سلام
      یه مرتبه وکلی بگید خیار همه کاره است!!!!!

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه