ارسال به دیگران پرینت

رئیس‌جمهوری پیشین آرژانتین متهم به قاچاق سلاح به بولیوی

وزیر امور خارجه بولیوی هفته گذشته از اقدام دولت مائوریسیو ماکری در ارسال غیر قانونی مهمات و گاز اشک‌آور برای سرکوب اعتراضات حامیان اوو مورالس خبر داد.

رئیس‌جمهوری پیشین آرژانتین متهم به قاچاق سلاح به بولیوی

مائوریسیو ماکری رئیس جمهوری پیشین آرژانتین (۲۰۱۵- ۲۰۱۹) از سوی دادستانی بوئنوس آیرس به قاچاق سلاح و مهمات به بولیوی در میانه تظاهرات و کودتا علیه اوو مورالس رئیس جمهوری سابق بولیوی در نوامبر ۲۰۱۹ (آبان/ آذر ۹۸) متهم شد.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای شبکه تلویزیونی تله سور،  این اقدام قانونی با حکم دادستان «کارلوس ناوال ریال» علیه ماکری و شماری از وزیران وقت آرژانتین از جمله پاتریثیا بویریچ و اوسکار آگواد وزیران امنیت و دفاع وقت و به دنبال شکایتی که دولت بولیوی در روزهای اخیر انجام داده به جریان افتاده است.

آلبرتو فرناندز رئیس‌جمهوری آرژانتین به نمایندگی از دولت این کشور با ارسال نامه‌ای به لوئیس آرسه همتای بولیویایی خود، مراتب عذرخواهی به دلیل همکاری دولت وقت آرژانتین با دولت جنینه آنیس رئیس‌جمهوری موقت بولیوی را ابراز کرد.

«روخِلیو مایتا» وزیر امور خارجه بولیوی هفته گذشته از اقدام دولت مائوریسیو ماکری در ارسال غیر قانونی مهمات و گاز اشک‌آور برای سرکوب اعتراضات حامیان اوو مورالس خبر داد.

در صورت اثبات اتهام ماکری و چند تن از وزیران او، مجازات بین چهار تا دوازده سال زندان در انتظار محکومین خواهد بود.

اوو مورالس رئیس جمهوری پیشین بولیوی پس از ۱۳ سال حکومت بر این کشور و در پی نامزدی برای چهارمین دوره ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۹، پس از کودتای ارتش تحت حمایت سازمان کشورهای آمریکایی،  از مقام خود کناره گیری کرد و به آرژانتین رفت.

بر اساس حکم قاضی دادگاه بولیوی، جنینه آنیس به همراه دو وزیر سابق خود در دولت موقت («آلوارو کوئیمبرا» وزیر سابق دادگستری و «رودریگو گوسمان» وزیر سابق انرژی) به اتهام مشارکت در راه‌اندازی کودتای ۲۰۱۹ برای چهار ماه به زندان منتقل شدند.

مورالس به دنبال این ماجرا در صفحه توییترش نوشت: برای عدالت و حقیقت، برای ۳۶ قربانی، بیش از ۸۰۰ زخمی و بیش از یکهزار و ۵۰۰ زندانی غیر قانونی در جریان کودتا، همدستان و عاملان دیکتاتوری که جانشین وی شده بودند، باید مورد تحقیق و تحریم قرار گیرند.   

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه