ارسال به دیگران پرینت

ادعای جدید وزارت خارجه آمریکا درباره مذاکره ایران و آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد درحال انجام مذاکرات غیرمستقیم با ایران در خصوص تبادل زندانیان هستیم.


ادعای جدید وزارت خارجه آمریکا درباره مذاکره ایران و آمریکا

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران خواستار آزادی همه زندانیان آمریکایی و خارجی شد.

این مقام آمریکایی مدعی شد واشنگتن برای تضمین آزادی شهروندان خود که به صورت غیر عادلانه در ایران زندانی هستند، در حال انجام مذاکرات غیرمستقیم اما فعال است.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا درباره  مذاکرات وین نیز سخنان روز گذشته خود را تکرار کرد و گفت که آمریکا ضرب‎الاجل برای ایران تعیین نمی‎کند و این طرف ایرانی است که برای ادامه مذاکرات باید تصمیم بگیرد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در واشنگتن در جمع خبرنگاران گفت: به محض تعیین تاریخ برای ادامه مذاکرات، راب مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و تیم او آماده بازگشت به وین برای هفتمین دور مذاکرات هستند.آمادگی داریم بدون محدودیت زمانی به دور هفتم مذاکرات غیرمستقیم با ایران برگردیم. این ایران است که برای دور هفتم مذاکرات باید تصمیم بگیرد.

وی اظهار داشت: آمریکا ضرب‌ الاجلی تعیین نکرده اما آنتونی بلینکن وزیر خارجه گفته است که تأخیر افتادن در ادامه مذاکرات و پیشرفت ایران در فعالیت‌های هسته ای می تواند بر تصمیم آمریکا بر بازگشت به توافق هسته ای (برجام) سال ۲۰۱۵ تأثیرگذار باشد.

پیش از این، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در پی  اظهارات رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درخصوص آزادی زندانیان آمریکایی اعلام کرده بود: موضوع آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا و برخی کشورهای غربی دیگر که به بهانه های واهی عملا به گروگان گرفته شده اند به عنوان موضوعی با اولویت بالا همواره در دستور کار قرار داشته است.

 سعید خطیب زاده گفته بود: وزیر محترم امور خارجه از مدت‌ها پیش طرح مبادله همه زندانیان ایرانی و امریکایی با یکدیگر را مطرح کردند. دولت بایدن نیز از روزهای ابتدایی روی کار آمدن، این موضوع را مورد توجه قرار داد. مذاکرات در این زمینه در جریان است و در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات، متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز گفت: ما قبلا بارها اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران بخاطر نیات انسان دوستانه آماده تبادل همه زندانیان سیاسی در مقابل آزاد کردن همه زندانیان ایرانی در سراسر جهان است که با دستور و خواست آمریکا محبوس شده‌اند. ما حتی در دولت پیشین آمریکا هم از این آمادگی طرف ایرانی خبر داده بودیم اما این دولت آمریکا بود که با اصرار بر گروگان‌گیری ایرانیان از نشستن پای میز مذاکره امتناع کرد و دولت آمریکا با گروگان گیری از ایرانیان از نشستن پای میز مذاکره جلوگیری کرده بود.

سخنگوی دولت افزود: دولت آقای بایدن از روزهای ابتدای روی کار آمدن این موضوع را مورد توجه قرار داده و این مذاکرات در جریان است و به محض دستیابی به نتایج قابل قبول، توسط همکاران ما در وزارت امور خارجه اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.

 

منبع : اقتصاد نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه