ارسال به دیگران پرینت

رای الیوم: بهبود روابط تهران_ریاض از اهداف سفر سلطان عمان به عربستان است

روزنامه رای الیوم چاپ لندن در یادداشتی به اهداف سفر سلطان عمان به عربستان پرداخت و نوشت که نزدیک کردن دیدگاه تهران و ریاض یکی از اهداف این سفر است.

رای الیوم: بهبود روابط تهران_ریاض از اهداف سفر سلطان عمان به عربستان است

روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم در یادداشتی به قلم خالد الجیوسی به اهداف سفر امروز هیثم بن طارق، سلطان عمان به عربستان پرداخت که اولین سفر خارجی بن طارق از زمان تکیه بر تخت سلطنت در عمان به شمار می رود.

در این یادداشت آمده است: به نظر می رسد که هیثم بن طارق، پادشاه عمان که اوایل سال گذشته روی کار آمد از سنت سلطان قابوس، سلطان پیشین این کشور در عدم تمایل به سفرهای خارجی پیروی نکند و اولین ایستگاه سفرهای خارجی او عربستان خواهد بود.

نویسنده آورده است: سلطان عمان روز یکشنبه وارد عربستان می شود و به نظر می رسد که این سفر از اهمیت زیادی برخوردار باشد. ملک سلمان پادشاه عربستان قرار است در شهر نیوم با همتای عمانی خود دیدار و رایزنی کند.

در بخش دیگر این یادداشت آمده است: انگیزه ها و دلایل این سفر زیاد ‌و متفاوت است و زمان این سفر نیز مورد توجه است زیرا مسقط نقش میانجیگر برای حل بحران یمن را ایفا می‌کند.

نویسنده می گوید: برخی ها بر این باورند که مسقط به دنبال نزدیک کردن رویکردهای تهران و ریاض است زیرا اکنون گفت وگو و یا مذاکراتی میان ایران و عربستان درحال برگزاری است و توافق نهایی در خصوص پرونده هسته ای ایران نیز همچنان مهم‌ترین مساله است.

پیش از این بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر خارجه عمان در گفت وگو با روزنامه الشرق الاوسط در پاسخ به این سوال که مسقط در آوریل گذشته میزبان محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران بود ‌و ظریف در آن سفر با مسئولانی از حوثی های یمن دیدار کرد، نقش ایران در بحران یمن را چگونه توصیف می کنید، گفت: ما بر این باوریم که نقش ایران در راستای تلاش برای تحقق صلح و ثبات است.

وی در پاسخ به این سوال که با تغییر دولت آمریکا  و روی کار آمدن رئیس جمهور جدید در ایران و نزدیک شدن بازگشت به برجام، آیا انتظار دارید که رفتار ایران نسبت به کشورهای منطقه تغییر یابد گفت: در صورتی که تمایل و اراده سیاسی به طور متقابل و از طریق گفت وگو و تفاهم وجود داشته باشد، تمام رفتارها قابل تغییر است. ما بر این باوریم که اکنون این تمایل و این اراده در راستای امنیت و ثبات منطقه است.

وزیر خارجه عمان در پاسخ به این سوال که آیا کشورش ابتکار عملی برای انجام گفت وگوهای منطقه ای با ایران را رهبری می کند، تاکید کرد: خیر، هیچگونه ابتکار عملی از این قبیل را رهبری نمی کنیم، هرگونه گفت‌وگوی منطقه ای باید از داخل کشورهای منطقه سرچشمه بگیرد و ما از این مساله که به سود تمام کشورهای منطقه است حمایت می کنیم.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه