ارسال به دیگران پرینت

پردرآمدترین رشته‌های تجربی در ایران

یک مشاور تحصیلی درباره پردرآمدترین، پرطرفدارترین و ناشناخته‌ترین رشته‌های علوم تجربی توضیحاتی ارائه داد.

پردرآمدترین رشته‌های تجربی در ایران

پوریا پژوهان فر اظهار کرد: کنکور سال گذشته در رشته تجربی حدود ۵۴ هزار و ۲۷۸ نفر ثبت نام کردند. ظرفیت پذیرش داوطلبان روزانه هم حدود ۳۵ هزار نفر، ظرفیت شبانه دو هزار و ۸۰۰ نفر، پیام نور سه هزار و ۵۰۰ نفر و غیر انتفاعی هفت هزار و ۴۰۰ نفر بود.

وی افزود: داوطلب‌ها اطلاعات کافی از تمام زیرشاخه‌های رشته‌ای که در آن آزمون دادند، ندارند. برای مثال در گروه تجربی، ۲۲۲ رشته تحصیلی داریم که داوطلبان، تعداد کمی از آن‌ها را می‌توانند نام ببرند.

این مشاور تحصیلی درباره پرطرفدارترین رشته‌های پزشکی، عنوان کرد: رشته‌های پرستاری، دندانپزشکی، داروسازی، علوم آزمایشگاهی، فیزیوتراپی، روانشناسی، آموزش ابتدایی، پرتو شناسی، مامایی و اتاق عمل رشته‌هایی هستند که طرفدار زیادی در کشور دارند.

پژوهان فر با اشاره به پردرآمدترین رشته‌های پزشکی تصریح کرد: همه می‌دانند که رشته تجربی خیلی پرکار شده است و رشته‌های دندانپزشکی، داروسازی درآمد و شرایط خوبی دارند.

وی ادامه داد: رشته پیراپزشکی و مقطع کارشناسی رشته‌هایی، چون فیزیوتراپی، کاردرمانی، بینایی سنجی، علوم تغذیه، علوم آزمایشگاهی و پرستاری، رشته‌هایی هستند که درآمد خوبی دارند.

پژوهان‌فر مطرح کرد: در حال حاضر، یکی از پر استخدام‌ترین رشته‌ها در علوم تجربی، رشته پرستاری است.

این روانشناس با اشاره به رشته‌هایی که نام آن‌ها کمتر شنیده شده است، گفت: در مقطع کاردانی رشته‌ای به نام پروتز دندانی، کاردانی تکنسین سلامت و دندان، رشته‌های علوم منابع طبیعی و محیط زیست، تولید فرآوری خرما و در مقاطع بالاتر مهندسی فضای سبز، مهندسی شیلات، اقیانوس شناسی و زیست شناسی دریا از رشته‌هایی هستند که نام آن‌ها کمتر شنیده شده است.

وی تصریح کرد: بهداشت و بازرسی گوشت، مددکاری اجتماعی از زیرشاخه‌های رشته تجربی هستند و در مجموعه رشته‌های مدیریتی می‌توانیم به هتل داری، مدیریت کسب و کارهای کوچک، بیمه اکو اشاره کنیم که در بعضی از دانشگاه‌های خاص پیدا می‌شود.

پژوهان فر گفت: در زیر شاخه‌های علوم اجتماعی داوطلبان می‌توانند رشته روابط عمومی و یا روزنامه نگاری را انتخاب کنند.

گفتنی است رشته تجربی تنها اختصاص به پزشکی ندارد، داوطلبان می‌توانند به بالا رفتن اطلاعات خود از زیرشاخه‌های تجربی انتخاب خوب و آینده داری داشته باشند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه