ارسال به دیگران پرینت

دوز استنشاقی واکسن رازی کووپارس | آیاواکسن رازی کوو پارس بی خطر است ؟

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده تا پایان شهریور ۱۴۰۰ حدود پنج میلیون دوز واکسن " رازی کووپارس" در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار می‌گیرد.

 دوز استنشاقی واکسن رازی کووپارس  |  آیاواکسن رازی کوو پارس بی خطر است ؟

دکتر علی اسحاقی روز پنج شنبه  اظهار داشت: همزمان با اجرای کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس، بسترهای لازم برای تولید انبوه واکسن در این مجموعه فراهم شده است.

وی ادامه داد: موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در کنار سایر تولید کنندگان داخلی واکسن کرونا با تمام ظرفیت در تلاش است تا از نگرانی مردم در این زمینه بکاهد.

افراد با تزریق دوز استنشاقی واکسن رازی کوو پارس، ناقل بیماری نخواهند بود

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی افزود: افرادی که واکسن کرونا می زنند، دچار نوع شدید این بیماری یا مرگ و میر نمی شوند، اما این امکان وجود دارد که در برخی مواقع ناقل بیماری باشند بنابراین بعد از تزریق دوز استنشاقی واکسن این موسسه تحقیقاتی کسی ناقل بیماری نمی شود.

اسحاقی تصریح کرد: با تزریق دوز استنشاقی واکسن رازی کوو پارس، مشکل ناقل بودن افراد هم برطرف می شود.

وی به کارایی دوز استنشاقی واکسن رازی کووپارس اشاره کرد و گفت: واکسن های تزریقی معمولا سیستم تنفسی فوقانی را چندان تحت تاثیر قرار نمی دهند اما دوز استنشاقی این واکسن به راحتی می تواند مشکل افراد بی علامت را برطرف کند.

واکسن رازی کوو پارس بی خطر است

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ادامه داد: واکسن رازی کووپارس در حال حاضر فاز اول کارآزمایی بالینی خود را با موفقیت طی کرده و در این مرحله موضوع بی خطر بودن آن به اثبات رسیده است.

اسحاقی یادآور شد: در حال حاضر در مرحله دوم تست انسانی این محصول فناورانه هستیم که تاکنون تعدادی از داوطلب دوز دوم واکسن خود را دریافت کردند و این روند همچنان با قوت ادامه دارد.

وی، تعداد داوطلبان مرحله دوم تست انسانی این واکسن را ۵۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: با تزریق به همه آنها این مرحله از طرح مطالعاتی واکسن هم به پایان می رسد.

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تاکید کرد که آنالیز بینابینی بعد از تزریق واکسن به ۱۵۰ داوطلب را می توان انجام داد که نتایج آن به سازمان غدا و دارو ارایه می شود و با موافقت این مجموعه می توان وارد فاز سوم تست انسانی شد.

به گزارش ایرنا،  واکسن رازی کووپارس نخستین واکسن تزریقی - استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است که توسط موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و مطابق با دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت تولید می شود.

موسسه رازی از اسفند سال ۱۳۹۸ کار ساخت واکسن را آغاز و از روش واکسن پروتئینی نوترکیب که از ایمن ترین واکسن ها است برای تولید آن استفاده کرد.

این موسسه در فاصله زمانی اسفند ۹۸ تا پایان فروردین ۹۹، کار طراحی این واکسن را به پایان رساند، اردیبهشت سال گذشته دُزسنجی و فرمولاسیون انجام شد و از خرداد ماه ۹۹، آزمایش این واکسن روی ۵۰۰ حیوان صورت گرفت.

کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس موسسه رازی هم با تزریق مرحله اول تست انسانی به ۲ داوطلب مرد دهم اسفند ماه ۹۹ در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تهران آغاز شد.  

مرحله دوم کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس هم از ششم خرداد ماه  با ۵۰۰ داوطلب در ۲ گروه ۲۵۰ نفره آغاز شد. یک گروه ۲۵۰ نفره واکسن با دوز ۱۰ میکرولیتر و گروه دیگر با عنوان گروه کنترل واکسن‌نما دریافت کردند.

در مرحله دوم مطالعه انسانی واکسن رازی کووپارس، گروه سنی ۱۸ تا ۷۰ سال قرار دارند و در فاز سوم نیز تمام افراد بالای ۱۸ سال در مطالعه قرار می گیرند.

مطالعه فاز دوم این واکسن به حدود ۲ ماه زمان (تا مرداد ۱۴۰۰) نیاز دارد و پس از گذشت این مدت، نتایج این طرح مطالعاتی برای سازمان غذا و دارو ارسال می‌شود تا در صورت رضایت بخش بودن نتایج، فاز سوم مطالعات آغاز شود.

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه