ارسال به دیگران پرینت

معاون ستاد فرماندهی کرونا: از سفر به کشورهای همسایه برای واکسن اطلاعی ندارم

«نادر توکلی» ، معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا گفت: ادامه روند واکسیناسیون افراد با رده‌های سنی بالا و افرادی که دارای بیماری زمینه ای هستند نیز قرار است در طول تابستان انجام شود. همچنین طبق سند واکسیناسیون ملی، واکسیناسیون افراد زیر شصت سال بعد از واکسیناسیون افراد بیماری‌های زمینه‌ای انجام می‌شود. وی در پاسخ به این سوال که چرا باید روند واکسیناسیون در کشور آنقدر طولانی شود که مردم ناچار برای واکسینه شدن به کشورهای همسایه سفر کنند نیز می‌گوید: «در این خصوص اطلاعی ندارم!»

معاون ستاد فرماندهی کرونا: از سفر به کشورهای همسایه برای واکسن اطلاعی ندارم

 افراد سنین بالای هفتاد سال در حال دریافت دوز دوم کوبرکت هستند. ادامه روند واکسیناسیون افراد با رده‌های سنی بالا و افرادی که دارای بیماری زمینه ای هستند نیز قرار است در طول تابستان انجام شود. طبق سند واکسیناسیون ملی، واکسیناسیون افراد زیر شصت سال بعد از واکسیناسیون افراد بیماری های زمینه ای انجام می‌شود . افراد بدون مشکل نیز طبق این سند از شهریور واکسینه می‌شوند.

این روزها که بسیاری از کشورهای دنیا راه‌های مقابله با کرونا را به درستی پیش گرفته‌اند و روند واکسیناسیون را نیز تا حد زیادی به صورت موفقیت آمیز طی می‌کنند، بازار اخبار ضد و نقیض و بی‌اساس در ایران کماکان داغ است. در واقع معضلی که کار راستی آزمایی را سخت و بازار تولید و پخش اخبار جعلی را پررونق می‌کند، فقدان مرجع معتبر رسمی است؛ اخباری که از پنهان‌کاری در تاریخ ورود کرونا به ایران شروع و در ادامه حتی به آمارهای ابتلا و قربانیان رسید و حال که بیش از ۸۴ هزار نفر بر اثر ابتلا به این ویروس جان باخته‌اند نیز، کماکان ادامه دارد. جهان درحالی به تزریق دوزهای چندم واکسن کرونا نزدیک شده که ایران هنوز در گیر و دارِ اخبار متناقض از روند واکسیناسیون کرونا روی دورِ باطل می‌چرخد.

 

افتخار در تولید،جا مانده از توزیع و تزریق!

 

برای درک بهتر آنچه در مقدمه نوشتیم، برایتان چند مصداق می آوریم. روز یکشنبه ۱۳ تیر، حیدر محمدی، مدیر کل امور دارویی سازمان غذا و دارو در مصاحبه‌ای با صدا و سیما وعده داد که تا آخر تیرماه روند واکسیناسیون کرونا به «سرعت نسبی» خواهد رسید. او همچنین اظهار کرد که اخیرا تنها ۴۰ هزار دُز واکسن برکت تحویل وزارت بهداشت شده و مجموع واکسن‌های برکت دریافت شده تاکنون صرفا ۳۲۰ هزار دُز است.این در حالی است که حجت نیکی‌ملکی، رییس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام اظهار کرده که ۱.۲ میلیون دُز واکسن برکت «در مرحله پر کردن ویال‌ها» دچار مشکل شده و از چرخه خارج شده است!این در حالی است که خود او ۲۰ روز پیش در توییتر خبر داده بود که نزدیک به ۴ میلیون واکسن دُز کرونای برکت تولید شده است. او در توضیح این اعداد متفاوت، بدون ارائه جزییات یا سند خاصی گفته که یک میلیون و دویست هزار دُز واکسن در مرحله پر کردن ویال‌ها دچار مشکل شده است! حال این مساله را دوباره به اظهارات حیدر محمدی پیوند می‌زنیم که گفته بود: «در حالی که همه دنیا برای تامین دارو دچار مشکلاتی هستند ،ایران باید افتخار کند که جزو یکی از تولیدکنندگان واکسن در دنیاست‌!»

شاید بهتر بود آقای محمدی به جای افتخار برای تولید واکسن، فکری برای توزیع و تزریق واکسن نیز می کرد که این افتخار جنبه‌های عمومی‌تر و قابل مشاهده‌تری نیز به خود بگیرد تا مردم از روی ناچاری و برای حفظ جان، راهی کشورهای همسایه نشوند تا بتوانند واکسن بزنند؛ روندی که برخی از مسئولان به آسانی نسبت به آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند!

 

بخش بزرگ واکسیوناسیون کرونا در طول تابستان به سرانجام می‌رسد

 

«نادر توکلی» ، معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در استان تهران، در خصوص انواع واکسن‌های تولیدی در ایران می‌گوید: «واکسن هایی که مراحل جدی را طی کرده‌اند ،واکسن کوبرکت، کوپارس(محصول مشترک انستیتوپاستور و کوبا) ، فخرا و نورا هستند. اما این واکسن ها، باید چهار مرحله را طی کنند تا به مجوز تزریق برسند که البته هیچ واکسنی در دنیا، مجوز مرحله چهارم را نگرفته است. با این حال، مرحله سوم که آزمون بالینی است، در واقع مرحله ای است که بعد از اتمام آن، واکسن ها می توانند مجوز اضطراری بگیرند و به تولید انبوه برسند. به بیان دیگر، همه واکسن‌های کووید ۱۹، مجوز اضطراری را در همان مرحله سوم دریافت کرده‌اند. در ایران اما، تنها واکسنی که مجوز اضطراری(مرحله سوم) را دریافت کرده است، کوبرکت است».

معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت کرونا در همین راستا ادامه می‌دهد :«در حال حاضر، افراد سنین بالای هفتاد سال در حال دریافت دوز دوم این واکسن هستند. ادامه روند واکسیناسیون افراد با رده‌های سنی بالا و افرادی که دارای بیماری زمینه ای هستند نیز قرار است در طول تابستان انجام شود. همچنین طبق سند واکسیناسیون ملی، واکسیناسیون افراد زیر شصت سال بعد از واکسیناسیون افراد بیماری‌های زمینه‌ای انجام می‌شود . افراد بدون مشکل نیز طبق این سند از شهریور واکسینه می‌شوند».

توکلی در پاسخ به این سوال که چرا باید روند واکسیناسیون در کشور آنقدر طولانی شود که مردم ناچار برای واکسینه شدن به کشورهای همسایه سفر کنند نیز می‌گوید: «در این خصوص اطلاعی ندارم!»

 

ارمنستان و فرصت‌سازی از تهدید

 

اعلام امکان دریافت واکسن رایگان کووید ۱۹ در کشور ارمنستان، موجب رونق گرفتن سفرهای زمینی و هوایی به این کشور شده و مسافران بلیت پروازها و اتوبوس‌های ایروان را تا چند هفته آینده خریداری کرده‌اند، به گونه‌ای که دفاتر مسافرتی هم برنامه‌ریزی برای تورهای خود به این مقصد را به اواخر تیر ماه موکول کرده‌اند.کشور ارمنستان اعلام کرد که واکسیناسیون رایگان کرونا در این کشور حتی برای گردشگران امکان‌پذیر است و با توجه به روند کند و طولانی واکسیناسیون در ایران، بسیاری از مردم برای دریافت واکسن ارمنستان را برگزیده‌اند. گویی ارمنستان نیز مانند سایر کشورها به درستی یاد گرفته که از تهدید فرصت بسازد و در کنار انجام یک فعل بشردوستانه و انسانی،برای خود امکان جذب سرمایه نیز فراهم کند...!

 
 

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه