ارسال به دیگران پرینت

دلتا در اسرائیل؛ کاهش کارایی فایزر | تزریق مدرنا در دوز دوم

واکسیناسیون اسرائیل باعث کاهش شمار مبتلایان روزانه کرونا از 10 هزار نفر در ماه ژانویه (دی) ده‌ها نفر در ماه گذشته شده است.

دلتا در اسرائیل؛ کاهش کارایی فایزر | تزریق مدرنا در دوز دوم

اسرائیل از کاهش اثربخشی واکسن "فایزر- بیون‌تک" در پیشگیری از ابتلا و شیوع نوع نشانه‌دار بیماری کرونا خبر داد.

به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، وزارت بهداشت اسرائیل در روز گذشته اعلام کرد این واکسن در پیشگیری از ابتلا بیشتر و شیوع نوع شدید بیماری موثر بوده است.

کاهش اثر بخشی واکسن فایزر-بیون‌تک با پایان محدودیت‌های اجتماعی و شیوع نوع قدرتمند دلتا در اسرائیل همزمان شده است.

کادر درمان به یک سالمند در "نتانیا"ی اسرائیل واکسن کرونا تزریق می‌کنند- 19 ژانویه 202

دلتا در اسرائیل؛ کاهش کارایی فایزر /تزریق مدرنا در دوز دوم

وزارت بهداشت اسرائیل با اشاره به مطالعات این سازمان تا تاریخ 6 ژوئن (16 خرداد) اعلام کرد که اثربخشی واکسن فایزر در پیشگیری از ابتلا و گسترش نوع نشانه‌دار بیماری تا 64 درصد موثر بوده است.

با این حال واکسن فایزر تا 93 درصد مانع بستری شدن افراد در بیمارستان‌ها و یا ایجاد نوع بسیار شدید بیماری کرونا شده است.

این وزارتخانه اسرائیل در بیانیه خود جزئیات سطح حفاظت ماه‌های گذشته واکسن در برابر ویروس را منتشر نکرد.

در گزارش ماه می (اردیبشهت) وزارت بهداشت اسرائیل آمده است که تزریق 2 دوز واکسن فایزر باعث ایجاد حفاظت 95 درصدی در برابر ابتلا، بستری شدن بیمارستانی و نوع شدید بیماری شده است.

سخنگوی شرکت فایزر از اظهار نظر در باره اطلاعات و آمار اسرائیل خودداری کرد اما با استناد به تحقیقات دیگر اعلام کرد که آنتی بادی های استخراج شده توسط واکسن هنوز هم قادر به خنثی کردن انواع آزمایش شده مانند نوع دلتا هستند، البته با قدرت کمتر.

حدود 60 درصد نفر از جمعیت 9.3 میلیون نفری اسرائیل حداقل یک دوز واکسن فایزر را تزریق کرده اند. این واکسیناسیون باعث کاهش شمار مبتلایان روزانه کرونا از 10 هزار نفر در ماه ژانویه (دی) ده‌ها نفر در ماه گذشته شده است.

روند کاهشی بستری در بیمارستان و کاهش مبتلایان روزانه باعث شد تا اسرائیل بسیاری از پروتکل‌های کرونایی مانند حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک را کنار بگذارد. اگرچه در روزهای اخیر و همزمان با شیوع سویه دلتای کرونا به عنوان نوع غالب در جهان استفاده از ماسک بیشتر شده است.

یورونیوز در این باره نوشت: وزارت بهداشت اسرائیل تصور می‌کند که نوع دلتای ویروس کرونا عامل ۹۰ درصد ابتلاهای جدید به بیماری کووید-۱۹ در اسرائیل طی دو هفته گذشته بوده است. قدرت سرایت این ویروس دو برابر انواع جهش‌یافته پیشین است.

 طی یک هفته گذشته بیش از دو هزار و ۵۰۰ اسرائیلی به این بیماری مبتلا شده‌اند که از میان آنها ۶۸ نفر بستری شده‌ و شرایط ۳۵ تَن وخیم گزارش شده است. این در شرایطی است که یک هفته پیش شمار مبتلایان بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های اسرائیل به 21 نفر کاهش یافته بود.

رادیو ارتش اسرائیل روز گذشته گزارش داد که کابینه اسرائیل قصد دارد تصمیم‌گیری نهایی برای خرید ۱ میلیون دوز اضافی واکسن فایزر را به تعویق بیندازد.

 اسرائیل قصد دارد به عنوان دوز دوم به بسیاری از افرادی که در مرحله اول فایزر زده‌اند، واکسن مدرنا تزریق کند. اسرائیل این شیوه را راهی برای افزایش ایمنی در میان واکسن زدگان عنوان کرده است.

برخی از تحقیقات جدید استفاده دو واکسن فایزر و مدرنا را راهی برای افزایش محافظت در برابر کرونا می‌دانند.

هر دوی این واکسن‌ها از نوع mRNA هستند و به گونه‌ای طراحی شده تا تشخیص و واکنش به پروتئین تولیدشده توسط ارگانیسم های بیماری زا، مانند ویروس یا باکتری، را به بدن تعلیم دهد.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه